El teatro lírico como género difusor de las ideologías dominantes en torno a la Guerra de África (1859-1860)
ISSN: 0211-3538
Year of publication: 2017
Issue: 72
Pages: 191-208
Type: Article
More publications in: Anuario musical: Revista de musicología del CSIC
Abstract
The biggest victory of the Isabelline Spain, from a propaganda and ideological point of view, was the African War. In this regard, the zarzuela plays an important role in the building of the impression that was intended to be given about the country, although most of these plays had a limited success. Even if this paper is set out as an index of works, it includes several examples of how the titles of the lyric theatre present the same official speech presented at the time of the O’Donnell government. Therefore, they help in the building and spread of the collective worldview instituted in Spain about the Moroccan and the colonial advance, and even about Spain itself in the international context. The Spanish moral, intellectual, religious and cultural supremacy about Muslims, along with their disrepute, put together the ideological speech also implied in this theatre.
Bibliographic References
- Anónimo, “Diversiones públicas”, Diario Oficial de Avisos de Madrid, 80 (Madrid, 1859): 4.
- Anónimo “Espectáculos teatrales”, La Iberia, 1.708 (Madrid, 1860): 4.
- Anónimo “Guerra de África”, El Correo de Ultramar, 376 (París, 1860): 181.
- Anónimo “Tamborilazos”, El Nene, 11 (Madrid, 1860): 84.
- Anónimo “Gacetilla de Madrid”, La España. Madrid, 4.143 (Madrid, 1860): 4.
- Anónimo “Sección de anuncios”, El Isleño, 913 (Mallorca, 1860): 4.
- Anónimo “Teatro”, La Alborada, 166 (Córdoba, 1860): 3.
- Anónimo “Teatro”, La Alborada, 169 (Córdoba, 1860): 3.
- Anónimo “Gacetilla”, La Corona, 191 (Barcelona, 1860): 8.
- Anónimo “Espectáculos”, La Dinastía, Barcelona, nº 4.634 (Barcelona, 1893): 3-4.
- Anónimo “En El Dorado”, La Correspondencia de España, 14.780 (Madrid, 1898): 2.
- Anónimo “Los teatros”, Heraldo militar, 6.169 (Madrid, 1913): 2.
- Alarcón, Pedro Antonio de, María del Pilar Palomo (ed.), Diario de un testigo de la Guerra de África, Sevilla, Fundación José Manuel Lara, 2005.
- Albert Garcia-Balañà, Migración y Milicia en la España trasatlántica del siglo XIX: auge y caída del imperialismo popular, “Storicamente”, 12 (Bologna, 2016): 1-24.
- Althusser, Louis, Ideología y aparatos ideológicos del estado, Buenos Aires, Nueva visión, 1988.
- Álvarez Junco, José, Mater Dolorosa, Madrid, Taurus, 2001a.
- Álvarez Junco, José, “El nacionalismo español: las influencias en la acción estatal”, Historia social. La construcción imaginaria de las Comunidades Nacionales, 40 (Valencia, 2001b): 29-51.
- Cárdenas Isasi, Jaime, “«¡Oh qué hermoso es el país de África!». El colonialismo español en Marruecos en la zarzuela del primer tercio del siglo XX”, Tobias Brandenberg, Antje Dreyer (eds.), La zarzuela y sus caminos. Del siglo XVII a la actualidad, Berlín, LIT Ibéricas, 2016, vol. 8: 217-235.
- Cardona Herrero, Sergio, Gómez Ceballos, Buenaventura, Apuntes para una historia de Tetuá n, Madrid, Ayuntamiento de Madrid, Junta Municipal del Distrito de Tetuán, 1982.
- Carpentier, Alejo, Ese músico que llevo dentro, Madrid, Alianza, 1987.
- Carrasco González, Antonio M., El reino olvidado: Cinco siglos de historia de España en África, Madrid, La esfera de los libros, 2012.
- Casares, Emilio, Francisco Asenjo Barbieri, vol. 2. Escritos, Madrid, ICCMU, 1994.
- Clausewitz, Karl von, De la guerra, Madrid, La Esfera de los libros, 2005.
- Cortizo Rodríguez, Mª Encina, “La zarzuela del siglo XIX: estado de la cuestión”, Emilio Casares y Celsa Alonso (eds.), La música española en el siglo XIX, Oviedo, Universidad de Oviedo, 1995: 161-193.
- Domingo Acebrón, Mª Dolores: “Los reformistas cubanos en París 1838-1878”, Caravelle, 74 (Toulouse, 2000): 105-117.
- Galbis López, Vicente, “Llorens Robles, Carlos”, Emilio Casares (ed.), Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana, Madrid, SGAE-ICCMU, 2002, vol. 6: 964-965.
- Gamayo, F., “Espectáculos”, La regeneración, 1.467 (Madrid: 1860): 4.
- García Torres, Andrea, El género chico a través de la figura de Manuel Nieto (1844-1915): estudio de sus dos obras más representativas “Certamen nacional” y “Cuadros disolventes”, Oviedo, Universidad de Oviedo, 2012.
- González Calleja, Eduardo, “Bon cop de falç!. Mitos e imaginarios bélicos en la cultura del catalanismo”, Historia y política, 14 (Madrid, 2005): 119-164.
- Guereña, Jean-Louis, “Analfabetismo y alfabetización en España (1835-1860)”, Revista de educación, 288 (Madrid, 1989): 185-236.
- Guillamet i Lloveras, Història del periodisme: Notícies, periodistes i mitjans de comunicación, Bellaterra, Universidad Autónoma de Barcelona, 2003.
- Iberni, Luis G., “Voluntarios, Los”, Emilio Casares (ed.), Diccionario de la Zarzuela. España e Hispanoamérica, 2ª ed., Madrid, ICCMU, 2006, vol. 2: 939-941.
- Lecouyer, M. C., Serrano, C., La Guerre d’Afrique et ses répercussions en Espagne: ideologies et colonialisme en Espagne 1859-1904, París, Presses Universitaires de France, 1976.
- López Barranco, Juan José, El Rif en armas: la narrativa española sobre la guerra de Marruecos, (1859-2005), Madrid, Mare Nostrum, 2006.
- Martín Sierra, F., “El papel de la sanidad militar en la campaña de Marruecos (1859-1860)”, Sanidad militar, 70, 3 (Madrid, 2014): 157-173.
- Moisand, Jeanne, Scènes capitales. Madrid, Barcelone et le monde théâtral fin de siècle, Madrid, Casa Velázquez, 2013.
- Nash, Mary, Mujer, familia y trabajo en España, Barcelona, Anthropos, 1983.
- Nieto Manuel, Memorias añejas, R. Velasco, 1915.
- Núñez Florencio, Rafael, Espadas Burgos, Manuel, Militarismo y antimilitarismo en España (1888-1909), Madrid, CSIC, 1990.
- Pasamar Alzuria, Gonzalo, Peiró Martín, Ignacio, Diccionario Akal de historiadores españoles contemporáneos (1840-1980), Madrid, Akal, 2002: 511-512.
- Pastor Comín, Juan José, “El conflicto con Marruecos en la música española”, Alía Miranda, Francisco (ed.), La Guerra de Marruecos y la España de su tiempo (1909-1927). Ciudad Real, Sociedad Don Quijote de Conmemoraciones Culturales de Castilla-La Mancha, 2009: 197-222.
- Pérez Galdós, Benito, Aita Tettuanen, Madrid, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 1904.
- Pérez Rioja, Bonifacio, Obras escénicas y memorias teatrales, Valladolid, Imprenta castellana, 1906.
- Quintero Calvache, Juan Carlos, “El orientalismo y la mirada del Otro. La otredad en el discurso para nuevas formas de penetración colonial”, Revista Educación y pensamiento, 22 (Santiago de Cali, 2015): 119-137.
- Ramírez de Arellano, Rafael, El teatro en Córdoba, Ciudad Real, Tipografía del Hospicio Provincial, 1912.
- Ramón Barce, “El folklore urbano y la música de los sainetes líricos del último cuarto del siglo XIX: la explicitación escénica de los bailes”, Revista de Musicología, 16, 6, XV Congreso de la Sociedad Internacional de Musicología: Culturas musicales del Mediterráneo y sus ramificaciones (Madrid, 1993): 3217-3225.
- Riquier, Borja, “La débil nacionalización del siglo XIX”, Historia Social, 20 (Valencia, 1994): 97-114.
- Romero Peña, Mª Mercedes, El teatro en Madrid a principios del siglo XIX, en especial el de la Guerra de la Independencia, Madrid, Universidad Complutense, 2006.
- Romero, Yasmina, “Prensa y literatura en la Guerra de África (1859-1860). Opinión publicada, patriotismo y xenofobia”, Historia contemporánea, 49 (Bizkaia, 2014): 619-644.
- Salgues, Marie, Teatro patriótico y nacionalismo en España 1859-1900, Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza, 2010.
- Sánchez-Mejía Rodríguez, Mª Luisa, “Barbarie y civilización en el discurso nacionalista de la Guerra de África (1859-1860)”, Revista de estudios políticos, 162 (Madrid, 2013): 39-67.
- Sánchez, Víctor, “La habanera en la zarzuela española en el siglo XIX: idealización marinera de un mundo tropical”, Cuadernos de música y artes escénicas, 3, 1 (Bogotá, 2007): 4-26.
- Serrallonga Urquidi, Ioan, “La guerra de África. Una revisión”, Revista Ayer, 29, (Madrid, 1998): 139-159.
- Somé Laserna, Caín, “La Guerra de África en Sevilla: fervor patrio y opinión pública”, Comunicación en el XI Congreso de la Asociación de Historia Contemporánea. Claves del mundo contemporáneo, Granada, Comares, 2012.
- Stucki, Andreas, Las guerras de Cuba. Violencia y campos de concentración (1868-1898). Traducción de Laureano Joaquín Araujo, Madrid, La Esfera de los libros, 2017.
- Tussel, Javier (et al.) (eds.), La política exterior de España en el siglo XX, Madrid, Biblioteca Nueva, 2000.