La Constitución “social” supranacional como ficciónlecciones de Weimar a propósito de las diferencias entre la falta y la imposibilidad metafísica de cumplimiento constitucional

  1. Lasa López, Ainhoa 1
  1. 1 Universidad del País Vasco (UPV/EHU).
Journal:
Cuadernos electrónicos de filosofía del derecho

ISSN: 1138-9877

Year of publication: 2020

Issue Title: Diciembre 2020

Issue: 43

Type: Article

DOI: 10.7203/CEFD.43.16562 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Cuadernos electrónicos de filosofía del derecho

Sustainable development goals

Abstract

In this reflection, we will try to respond to two questions present in the debate generated after the crisis of 2010-2012 of the European project. On the one hand, is it possible to reverse the unconditional centrality of the single market without breaking the Treaties? On the other hand, can the Member States neutralise this centrality through the constitution of the social state form? For this purpose, we will recover, with nuances, the methodological dialectic of the inter-war period in Weimar on politics, power and their relationship with the constitutional law.

Funding information

El presente art?culo es una versi?n mejorada y ampliada de la comunicaci?n presentada bajo el t?tulo ?Why an ?emergency social and economic democracy? at European level is an unpostponable constitutional need: lessons of Weimar?, al Workshop ?Weimar Moments. Constitutionalising Mass Democracy in Germany, Italy, Spain and Beyond, celebrado en Madrid, los d?as 13 a 15 de noviembre de 2019. Paralelamente, la contribuci?n se ha desarrollado en el marco del proyecto de investigaci?n, Estado Econ?mico, Capitalismo financiarizado, Constituci?n, Gobernanza (DER 2017-84562-P). IP: Miguel ?ngel Garc?a Herrera.

Bibliographic References

  • ABENDROTH, W.; “El Estado de derecho democrático y social como proyecto político”, El Estado social. AAVV, Madrid, Centro de Estudios Constitucionales, 1986, p. 25.
  • ADDA, J.; La globalización de la economía: origen y desafíos, Madrid, Sequitur, 1999, pp. 97-98.
  • ALLEMAND, F.; “More or less intergovernmental cooperation within the new EMU?” en L. Daniele, P. Simone, R. Cisotta. Democracy in the EMU in the aftermath of the crisis. Giappichelli & Springer. 2017, p. 96.
  • ÁLVAREZ ÁLVAREZ, L.; “La Constitución de Weimar ¿una República sin republicanos?” Historia Constitucional, nº 12, 2011, pp. 446, 450-451.
  • ANDOR, L.; “Social dimension of the Economic and Monetary Union: what lessons to draw from the European elections?” Lecture at Hertie School of Governance, Berlin, 13 June 2014. Disponible en el siguiente enlance: http://europa.eu/rapid/press-release_SPEECH-14-455_en.htm (última consulta 23 de noviembre de 2020).
  • BERMAN, Sh.; “Interregnum or transformation? Social Europe, 2019. Disponible en el siguiente enlace: https://www.socialeurope.eu/author/sheri-berman (última consulta 23 de noviembre de 2020).
  • CAR, R.; “A reply to Sujit Choudhry’s ‘resisting democratic backsliding’: Weimar legacy and self-enforcing constitutions in post-WWII left-wing constitutional theory”, Global Constitutionalism, Vol. 8, nº 2, 2019, p. 395.
  • CASTRO-CONDE, C.A., BOUZA, L.; “Nuevos enfoques teóricos en los análisis de la UE”, en: C.A. Castro-Conde, L. Bouza. Política de la Unión Europea. Crisis y continuidad. Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS), 2019, p. 23.
  • DE CABO, C. Contra el consenso: estudios sobre el Estado constitucional y el constitucionalismo del Estado social, México, Instituto de Investigaciones Jurídicas-UNAM, 390 pp.
  • DEMERTZIS, M., PISANI-FERRY, J., SAPIR, A., WIESER, Th.; “One size does not fit all: European integration by differentiation”, Policy Brief, nº. 3. 2018, pp. 3-8.
  • DUKES, R.; The Labour Constitution. The enduring idea of labour law, United Kingdom, Oxford University Press, 2014, p. 17-22.
  • GARCÍA HERRERA, M.A.; “Estado social y Estado económico”, Jueces para la democracia, nº 84, 2015, pp. 53-58.
  • GUSY, Ch.; “Las Constituciones de entreguerras en Europa Central”, Fundamentos. Cuadernos monográficos de teoría del Estado, derecho público e historia constitucional, nº 2, 2000, pp. 606-608.
  • HELLER, H.; “¿Estado de derecho o dictadura?” Escritos Políticos, Madrid, Alianza Universidad, 1985, pp. 283-285.
  • HELLER, H.; Teoría del Estado, México, Fondo de Cultura Económica, 1992, p. 19-39.
  • JELLINEK, W.; “El proceso de elaboración de la Constitución de Weimar”, en E. García, La Constitución de Weimar. La Constitución alemana de 11 de agosto de 2019. Tecnos, Madrid, 2019, p. 66.
  • JELLINEK, W.; Teoría General del Estado, Buenos Aires, Albatros, 1978, pp. 9-13.
  • JOERGES, Chr.; “What Is left of the European economic constitution II? From Pyrrhic Victory to Cannae Defeat, en P.F. Kjaer, N. Olsen. Critical Theories of Crisis in Europe. From Weimar to the euro. Rowman & Littelfield International, London. 2016, pp. 149-150.
  • KJAER, P.F., OLSEN, N.; “European crises of public power from Weimar until today”, en P.F. Kjaer, N. Olsen. Critical Theories of Crisis in Europe. From Weimar to the euro. Rowman & Littelfield International, London. 2016, p. xii.
  • MAESTRO BUELGA, G.; “El sistema de competencias en la constitución económica europea: Unión y Estados Miembros”, Revista de Derecho Constitucional Europeo, nº 6, 2006, pp. 65-99.
  • MAESTRO BUELGA, G.; “Estado mercado y constitución económica: algunas reflexiones sobre la crisis constitucional europea”, Revista española de derecho comunitario europeo, nº 8, 2007, pp. 59-64.
  • MAESTRO BUELGA, G.; La Constitución del Trabajo en el Estado Social, Granada, Comares, 2002, 330 pp.
  • MANDEL, E.; El fascismo, Madrid, Akal, 1988, 72 pp.
  • MONTANI, G.; “From national to supranational: a paradigm shift in a political economy”, en P. Iglesias Rodríguez, A. Triandafyllidou, R. Gropas. After the financial crisis. Shifting legal, economic and political paradigms, London, Palgrave Macmillan, 2016, pp. 126-128.
  • MORTATI, C.; “Note di diritto costituzionale comparato e di politica costituzionale comparata. Introduzione alla Costituzione di Weimar”, Raccolta di Scritti. Vol. IV. Giuffré. Milán. 1972, pp. 333.
  • MORTATI, C.; “Una valoración de conjunto sobre la experiencia de la Constitución de Weimar”, en E. García, La Constitución de Weimar. La Constitución alemana de 11 de agosto de 2019. Tecnos, Madrid, 2019, p. 360.
  • NEUMANN, F.; “Il significato sociale dei diritti fondamentali nella Costituzione di Weimar”, Il diritto del lavoro fra democrazia e dittatura, Bolonia, Il Mulino, 1983, p. 138.
  • NEUMANN, F.; “The social significance of the basic laws in the Weimar Constitution”, en O. Kirchheimer, F. Neumann, Social democracy and the rule of law, Allen &Unwin, London, 1987, pp. 38-42.
  • NICOLAIDIS, K.; “The demoicratization of Eurozone Governance”, en S. Hennette, Th. Piketty, G. Sacriste, A. Vauchez, How to democratize Europe. Harvard University Press, Cambridge, London. 2019, pp. 104-105.
  • OLIVIER. P., ROTH, W.H.; “The internal market and the four freedoms”, Common Market Law Review, Vol. 41, nº 2, 2004, pp. 407-441.
  • PAGANO, G., REGAZZONI, P.; “The social dimension in the electoral programs of the European political groups”. Disponible en el siguiente enlace: http://www.euvisions.eu/the-social-dimension-in-the-electoral-programs-of-the-europeanpolitical-groups/ (última consulta 23 de noviembre de 2020).
  • PARKER, O., PYE, R.; “Mobilising Social Rights in EU Economic Governance: A Pragmatic Challenge to Neoliberal Europe”, Comparative European Politics, Vol. 16, nº 5, 2018, pp. 805-824.
  • PRIEWE. J.; “Could Europe face the next recession?” Social Europe, 2019. Disponible en el siguiente enlace: https://www.socialeurope.eu/the-next-recession (última consulta 23 de noviembre de 2020).
  • PYE, R.; “The European Union and the absence of fundamental rights in the Eurozone: A critical perspective”, European Journal of International Relations, Vol. 24, nº 3, 2017, pp. 567-589. https://doi.org/10.1177/1354066117703177.
  • RUNCIMAN, D.; “What Time Frame Makes Sense for thinking about Crises?” en P.F. Kjaer, N. Olsen. Critical Theories of Crisis in Europe. From Weimar to the euro. Rowman & Littelfield International, London. 2016, p.8.
  • SACRISTE, G., VAUCHEZ, A.; “The Euroization of Europe: the extra-mural rise of the government of the Euro and the redefinition of the European project”, en S. Hennette, Th. Piketty, G. Sacriste, A. Vauchez, How to democratize Europe. Harvard University Press, Cambridge, London. 2019, pp. 10-38.
  • SCHMITT, C; Teoría de la Constitución, Madrid, Alianza Editorial, 1982, p. 137.
  • SINZHEIMER, H.; “La concreta organizzazione dei Consigli d’azienda”, en G. Arrigo, G. Vardaro, Laboratorio Weimar. Conflitti e diritto del lavoro nella germania prenazista, Lavoro. Roma. 1982, p. 49.
  • SINZHEIMER, H.; “La democratizzazione del rapporto di lavoro”, en G. Arrigo, G. Vardaro, Laboratorio Weimar. Conflitti e diritto del lavoro nella germania prenazista, Lavoro. Roma. 1982, pp. 61-62.
  • STARITA, M.; “Democratic principles and the economic branch of the European Monetary Union”, en L. Daniele, P. Simone, R. Cisotta. Democracy in the EMU in the aftermath of the crisis. Springer, Giapichelli, 2017, pp. 12-19.
  • STOLLEIS, M.; “El proyecto social de la Constitución de Weimar”, Revista Historia Constitucional, nº 20, 2019, pp. 233-251.
  • THORNHILL, Ch.; “The constitutionalization of Labour Law and the crisis of national democracy”, en P.F. Kjaer, N. Olsen. Critical Theories of Crisis in Europe. From Weimar to the euro. Rowman & Littelfield International, London, 2016, pp. 95-96.
  • WALTERS, W., HAAHR, J.H.; Governing Europe. Discourse, Governmentability and European Integration. Routledge, London, 2004, 176 pp.