Arquitectura, abstracción y sistemas de orden. Estrategias de ideación gráfica

  1. Domingo Gresa, Jorge 1
  2. Marcos Alba, Carlos Luis 1
  3. Juan Gutiérrez, Pablo Jeremías 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Revista:
EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

ISSN: 1133-6137 2254-6103

Ano de publicación: 2022

Título do exemplar: conversando con...Dominique Coulon

Volume: 27

Número: 44

Páxinas: 202-219

Tipo: Artigo

DOI: 10.4995/EGA.2022.15682 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

Representational figurative architectural drawing –the natural vehicle to think and to communicate architecture– is essential in the tuition of our students. However, the usefulness of abstraction in the field of graphic conception as well as exploring different ways to introduce it within the teaching programmes must be also acknowledged. In this article we illustrate one of them. It is based on the notable and contemporary didactic utility of the Spatial Organization Systems described by Ching in his wellknown Architecture: Form, Space and Order. Our strategy transposes these systems into abstract graphic compositions, intended to foster imagination and creativity, thus generically triggering architectural ideation. Additionally, they contribute to clarify the intimate relationship between abstract art and contemporary architecture. The results of our students drive the development of this research, persuaded as we are by the idea of contributing to enrich the architectural debate, while suggesting ways to motivate those who are commencing their architectural teaching career.

Información de financiamento

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • BONTA, J.P., 1980. "Abstraction". En Laseau, P., Graphic Thinking for Architects and Designers. New York: Van Nostrand Reinhold.
  • BOUDON, P. y POUSIN, F., 1993. El dibujo en la concepción arquitectónica. México D.F.: Limusa.
  • BURGALETA, P., 2010. "La pedagogía de la iniciación en la creación arquitectónica: la inmersión y la emersión imaginarias, el espacio matriz y la propuesta incipiente. Aproximaciones a una pedagogía poética". EGA Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, no. 15, pp. 138-147. https://doi.org/10.4995/ega.2010.1001
  • CAMPO BAEZA, A., 2013. "An idea in the palm of a hand". Domus, no. 972, pp. 10-11.
  • CARPO, M., 2017. The Second Digital Turn: Design Beyond Intelligence. Cambridge: The MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/9976.001.0001
  • CARPO, M., 2011. The Alphabet and the Algorithm. Cambridge: The MIT Press.
  • CHING, F., 1979. Architecture: Form, Space and Order. New York: Van Nostrand Reinhold.
  • COOPER, D., 1971. The Cubist Epoch. London: Phaidon Press Limited.
  • DOMINGO, J., 2020. "Incorporación de las restricciones propias de los procesos de ideación arquitectónica en la docencia de la asignatura Análisis e Ideación Gráfica 2". En Roig-Vila, R. ed. La docencia en la Enseñanza Superior. Nuevas aportaciones desde la investigación e innovación educativas. Barcelona: Octaedro.
  • EVANS, R., 1989. "Architectural Projection". En Blau, E. y Kaufman, E. eds. Architecture and its image: four centuries of architectural representation. Montreal: Canadian Centre for Architecture.
  • GOMBRICH, E., 2000. Art and illusion: a study in the psychology of pictorial representation. Princeton: Princeton University Press.
  • GOODMAN, N., 1973. Languages of Art. An Approach to a Theory of the Symbols. Indianapolis: Hackett Publishing.
  • GREENBERG, C., 1979. Arte y cultura. Barcelona: Gustavo Gili.
  • LASEAU, P., 1980. Graphic Thinking for Architects and Designers. New York: Van Nostrand Reinhold.
  • LIPPS, T., 1924 [1906]. Los fundamentos de la Estética. La contemplación estética y las artes plásticas. Madrid: Daniel Jorro.
  • MARCOS C. L. y BALMER, J., 2020. "Graphic Imprints, Grids and Diagrams in Architecture". En Agustín, L., Vallespín, A., Fernández, A. eds. Graphical Heritage. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-47983-1_36
  • MARCOS C. L., 2009. Lo concreto, lo genérico y lo abstracto: las tres frases del lenguaje gráfico. EGE Revista de Expresión Gráfica en la Edificación, no. 6, p. 80-84. https://doi.org/10.4995/ege.2009.12519
  • MARCOS C. L., 2008. "Herramientas como estrategias para la ideación I. El dibujo", 12º Congreso Internacional de Expresión Gráfica Arquitectónica. Madrid, 29-31 de mayo 2008. Madrid: Instituto Juan de Herrera, pp. 501-508.
  • MONDRIAN, P., 1919. "Diálogo sobre la nueva Plástica". En Harrison, C. y Wood, P. eds. Art in Theory 1900-1990. An Anthology of changing Ideas. Oxford: Blackwell. pp. 282-287
  • NAVARRO BALDEWEG, J., 2014. La arquitectura como nexo entre el locus, el objeto y el sujeto [Entrevista]. EGA Revista de expresión gráfica arquitectónica, no. 23, Madrid por C.L. Marcos 19 de abril de 1912.
  • OHMAE, K., 2004. La mente del estratega. Madrid: McGraw-Hill.
  • PALLASMAA, J., 2008. The eyes of the skin: architecture and the senses. Chichester: Wiley.
  • PIÑÓN, H., 2008. El formalismo esencial de la arquitectura moderna. Barcelona: Edicions UPC.
  • ROWE, C. y SLUTZKY, R., 1999. "Transparencia literal y fenomenal". En Rowe, C. Manierismo y arquitectura moderna y otros ensayos. Barcelona: Gustavo Gili.
  • SAINT-MARTIN, F., 1989. Structures de l'espace pictural. Montréal: Bibliothèque Québécoise.
  • SAINT-MARTIN, F., 1980. Les fondements topologiques de la peinture. Québec: Hurtubise HMH.
  • STORCK, K. ed., 1979. Letters of Robert Schumann. New York: Arno Press.
  • STRAVINSKY, I., 2006 [1942]. Poética musical. Barcelona: Acantilado.
  • WINNICOTT, D.W., 1993. La naturaleza humana. Buenos Aires: Paidós.
  • WORRINGER, W., 1953. Abstraction and empathy; a contribution to the psychology of style. New York: International Universities Press.
  • YANGUAS, A., 2019. "Dibujos, maquetas y viceversa. Usos de modelo y dibujo en la concepción arquitectónica". ACC Análisis y comunicación contemporánea de la arquitectura, no. 17, pp. 108-123.