Londres tras el Brexitla campaña de comunicación #LondonIsOpen en defensa de la identidad de la ciudad
- Blay-Arráez, Rocío
- Antón-Carrillo, Elvira
- López Font, Lorena
ISSN: 1138-5820
Año de publicación: 2019
Número: 74
Páginas: 263-284
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista Latina de Comunicación Social
Resumen
Introduction: The starting point of this study is a historical event, most of UK population voted in favour of exiting the European Union on 23 June 2016. However, the result of the referendum in London was to stay with 75.3% of votes. This shows a scenario contrary to the city’s values, where the multicultural aspect and diversity are part of its identity. This research selects as case study, the communication campaign launched by London mayor, Sadiq Khan, to counteract the Brexit. The campaign #LondonIsOpen as creative expression where citizens have revolutionized institutional actions. Methodology: the content analysis of the audiovisual pieces is proposed as qualitative methodology, with the following objectives: 1. To identify innovative methodologies, 2. To describe collectives involved, 3. To analyse the efficacy of actions. Results and conclusions: Conclusions present what have been the keys of the massive participation, the paradox of the fact that the initiative comes from a political leader and the credibility achieved by his campaign.
Referencias bibliográficas
- Álvarez-Gayou Jurgenson, J. L. (2003): Cómo hacer una investigación cualitativa, fundamentos y metodología. Ecuador, México: Paidós.
- Anholt, S. (2010): Places: Identity, Image and Reputation. Londres: Palgrave Macmillan.
- Camilli-Trujillo, C. & Römer-Pieretti, M. (2017): “Metasíntesis en alfabetización para el empoderamiento de grupos vulnerables”. Comunicar, 53, 09-18. https://doi.org/10.3916/C53-2017-01
- Castells, M. (2010): “Globalización e Identidad”. Cuadernos del Mediterráneo. 14, pp, 254-262. https://www.iemed.org/publicacions/quaderns/14/qm14_pdf_esp/14.pdf consulta el 09.05.2017
- Castells, M. (2009): Comunicación y poder. Madrid, Alianza Editorial.
- Castells, M. (2005): “Globalización e Identidad”. Cuadernos del Mediterráneo. 5, pp, 11-20. https://www.iemed.org/publicacions/quaderns/5/eCastells.pdf consulta el 10.08.2016
- Colle, R. (2011): Análisis de contenido de las comunicaciones. 1. Fundamentos. Tenerife: Colección Cuadernos Artesanos de Latina núm.11. Recuperado de http://cuadernosartesanos.org/067/cuadernos/11_Colle_interior.pdf
- Colle, R. (2011): Análisis de contenido de las comunicaciones. 2 Técnicas de análisis. Tenerife: Colección Cuadernos Artesanos de Latina núm.11. Recuperado de http://cuadernosartesanos.org/067/cuadernos/12_Colle_interior.pdf
- Colle, R. (2011): Análisis de contenido de las comunicaciones. 3. Ejemplos de aplicaciones. Tenerife: Colección Cuadernos Artesanos de Latina núm.11. Recuperado de http://cuadernosartesanos.org/067/cuadernos/13_Colle_interior.pdf
- Costa, J. (1995): Comunicación Corporativa. Madrid: Ciencias Sociales.
- Durand, J. (1972): Retórica e imagen publicitaria. En: Metz, Ch., Eco, U., Durand, J., Péninou, G., Fernández Fernández, P., Baños González, M. y García García, F. (2014): “Análisis iconográfico de la publicidad audiovisual de perfumes. El caso J’Adore”, Icono 14, 12, pp. 398-430. https://dx.doi.org/10.7195/ri14.v12i1.549
- Florida, R. (2008): Who’s your city? How the creative economy is making where to live the most important decision of your life. Nueva York: Basic Books.
- Gaitán Moya, J. A. y Piñuel Raigada, J. L. (1998): Técnicas de investigación en comunicación social, elaboración y registro de datos. Madrid: Editorial Síntesis.
- González de Zárate, J. M. (1991): “Análisis del método iconográfico”. En: Cuadernos de Arte e Iconografía, 4(7), disponible en http://www.fuesp.com/pdfs_revistas/cai/7/cai-7-1.pdf
- Gutiérrez-Rubí, A. (2015): “La generación millennials y la nueva política”. Revista de estudios de juventud, 108, pp. 161-169. https://www.gutierrez-rubi.es/wp-content/uploads/2014/04/12.-La-generaci%C3%B3n-Millennials-y-la-nueva-pol%C3%ADtica1.pdf
- Herrero Díaz, O. & Chaves Martín, M. A. (2015): “Las asociaciones «marca producto» y «marca ciudad» como estrategia de «city branding». Una aproximación a los casos de Nueva York, París y Londres”. Área Abierta, 15(2), 63-76.
- Howe, N. & Strauss, W. (2000): Millennials rising. The next great generation. New York: Vintage Books. ISBN: 978 0 375707193
- Kolotouchkina, O. y Blay Arráez, R. (2015): “Estrategias de marca ciudad en el contexto de la capitalidad europea de la cultura 2016” Revista Opción, 31(4), pp. 639-655 Universidad del Zulia Maracaibo, Venezuela.
- Kymlicka, W. (2010): “The Rise and Fall of Multiculturalism? New Debates on Inclusion and Accommodation in Diverse Societies”. International Social Science Journal, 97-112.
- Jenkins, H. (2008): Convergence Culture. Barcelona: Paidós.
- Jenkins, H. (2010): “Transmedia storytelling and entertainment: an annotated syllabus”.Journal of Media & Cultural Studies, Vol. 24 Iss. 6 Entertainment Industries, 943-958.
- Jenkins, H., Ford, S. & Green, J. (2013): Spreadable media: Creating value and meaning in a networked culture. New York: New York University Pres. ISBN: 978 0 814743508
- Joannis, H. (1992): El proceso de creación Publicitaria, Planteamiento, concepción y realización de los mensajes. Bilbao: Ediciones Deusto.
- Jung, C.G. (1950): Tipos psicológicos. Zurich 1921: 8ª ed.
- Lausberg, H. (1975): Elementos de retórica literaria. Madrid: Gredos.
- Livingstone, K. (2011): In praise of multicultural London en Mahamdallie, H. (Edited), Defending multiculturalism: A guide for the movement. London: Bookmarks Publications.
- Mahamdallie, H. (2011): Introduction: Defending Multiculturalism en Mahamdallie, H (Ed.), Defending multiculturalism: A guide for the movement (pp. 15-25). London. United Kingdom: Bookmarks Publication.
- Massey, D. (2008): “Geometrías internacionales del poder y la política de una «ciudad global»: pensamientos desde Londres” en Cuadernos del Cendes, Año 25, 68, pp. 115-122.
- McIlwaine, C. & Camilo Cock, J. (2011): La comunidad Latinoamericana en Londres, publicación de la investigación No longer invisible de la Universidad Queen Mary, University of London.
- Moliné, M. (2003): La comunicación activa. Publicidad sólida. Barcelona: Deusto.
- Moreno, I. (2003): Narrativa audiovisual publicitaria. Barcelona: Paidós.
- Murphy, M. (2012): Multiculturalism, a critical introduction. London: Routledge Taylor&Francis Group.
- Perfect, M. (2014): Contemporary fictions of multiculturalism. Diversity and the millennial London Novel. London: Palgrave Macmillan.
- Ramos-Méndez, D. & Ortega-Mohedano, F. (2017): “La revolución en los hábitos de uso y consumo de vídeo en teléfonos inteligentes entre usuarios millennials, la encrucijada revelada”. Revista latina de comunicación social, 72, 704-718. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1187
- Ricarte, J. M. (1998): Creatividad y Comunicación Persuasiva. Barcelona: Aldea Global.
- Sassen, S. (1999): La ciudad global: Nueva York, Londres, Tokio.Buenos Aires: Eudeba.
- Scolari, C. (2013): Narrativas Transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto.
- Scolari, C. A. & Establés, M. J. (2017): “El ministerio transmedia: expansiones narrativas y culturas participativas”. Palabra Clave 20(4), 1008-1041. https://dx.doi.org/10.5294/pacla.2017.20.4.7
- Tur, V. (2018): “Valoración de las producciones creativas en comunicación persuasiva”. En García, F. et al (coord.), Creatividad en publicidad. Del impacto al comparto (pp. 265-294). Madrid: Dykinson.
- Vilches, L. (coord.) (2011): La investigación en comunicación. Métodos y técnicas en la era digital. Barcelona: Gedisa Editorial.
- Wimmer, R. D. y Dominick, J. R. (2016): La investigación científica de los medios de comunicación. Barcelona: Colección Bosch Comunicación.