El espacio escénico en la nueva normalidad del Covid-19. Análisis gráfico de los montajes contemporáneos de La Traviata en el Teatro Real de Madrid

  1. González Ferrero, Juan José 1
  2. Blanco Lage, Manuel 1
  3. Gutiérrez-Mozo, María-Elia 1
  1. 1 Universidad Politécnica de Madrid
    info

    Universidad Politécnica de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03n6nwv02

Revista:
EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

ISSN: 1133-6137 2254-6103

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: Conversando con...Balkrishna Doshi

Volume: 26

Número: 43

Páxinas: 236-247

Tipo: Artigo

DOI: 10.4995/EGA.2021.16569 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

Resumo

In opera, a musical drama, the plot unfolds according to the descriptions of the different locations that appear in the text, but what happens when it is produced on stage? Such indications enable us to understand the composer’s intentions in his day; however, with the passage of time, they become a guide for an artistic team to adapt the stage space in relation to the piece of music, as and when necessary, by interpreting it. As a result of the regulations imposed by COVID-19, the conception of this space has been forced to change; so what happens when specific restrictions are imposed? The Teatro Real in Madrid has been the first such institution to come up with a possible answer, with the production of a new Traviata. Using graphic analysis and comparing the different adaptations of the work in this second stage of the history of the Teatro Real, it is our intention to demonstrate how relevant the spirit of Verdi’s work is at the present time.

Referencias bibliográficas

  • AMICO, F. 2005. "El Flechazo de Verdi". Programa de mano Temporada 2004-2005, pp.77-94.
  • ARNAU, J. 1989. Música e Historia. Los Fundamentos de la Música Occidental. Valencia. Universidad de Valencia.
  • ARREGI, J. P. 2006. "La ilusión perentoria y las imágenes del espectáculo (II): algunas notas en torno a Verdi y la escenografía decimonónica". Boletín de arte, ISSN 0211-8483, Nº 26-27, 2005-2006. pp. 437-461.
  • BLAS, F. 2006. "El espacio como dimensión dinámica". EGA. Expresión Gráfica Arquitectónica, Nº 11, 2006. pp. 126-131. https://doi.org/10.4995/ega.2006.10321
  • BLAS, F. 2010. Arquitecturas Efímeras. Adolphe Appia, Musica y Luz. Argentina. Nobuko.
  • CHÍAS, P. 2006. "De la imagen y el sonido". EGA. Expresión Gráfica Arquitectónica, Nº 11, 2006. pp. 60-75. https://doi.org/10.4995/ega.2006.10316
  • GALLATARI, P. 2005. "Di Quell'Amor Ch'é Palpito: Muerte y Transfiguración en La Traviata". Programa de mano Temporada 2004-2005, pp. 111-126.
  • MOREY, M. / PARDO, C. 2003. Robert Wilson. Barcelona. Ediciones Poligrafía.
  • ORREY, L. 1993. La Ópera. Una Breve Historia. Barcelona. Ediciones Destino.
  • RODRÍGUEZ, P. L. 2015. "La Traviata: del Drama a la Ópera". Programa de mano Temporada 2014-2015. pp. 10-13.