La cooperación solidaria como metodología de aprendizajeun caso en la universidad

  1. Estrada Guillén, Marta 1
  2. Monferrer Tirado, Diego 1
  3. Fandos, Juan Carlos 1
  1. 1 Universitat Jaume I
    info

    Universitat Jaume I

    Castelló de la Plana, España

    ROR https://ror.org/02ws1xc11

Zeitschrift:
SOCIAL REVIEW: International Social Sciences Review / Revista Internacional de Ciencias Sociales

ISSN: 2695-9755

Datum der Publikation: 2015

Ausgabe: 4

Nummer: 1

Art: Artikel

DOI: 10.37467/GKA-REVSOCIAL.V4.795 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: SOCIAL REVIEW: International Social Sciences Review / Revista Internacional de Ciencias Sociales

Zusammenfassung

The subjects of Management (Bachelor of Business Administration) and Promotion (Bachelor of Advertising and Public Relations) perform charity market promotional campaign organized by the students of nursery and primary public school in Castellón (Spain). The objetives and competences defined in the project were successfully achieved, improving teamwork, communication, critical capacity and social awareness of the university. The cooperative methodology significantly increased motivation to effectively manage the transmission of knowledge from classroon to society.

Bibliographische Referenzen

  • Baena, V. (2010). Innovación docente e identificación de inhibidores del aprendizaje en el área de empresa. Una propuesta metodológica. Espiral-Cuadernos del Profesorado, 3 (6), 3-14.
  • Baena, V. y Padilla, V. (2012). Refuerzo y desarrollo de competencias mediante la elaboración de una campaña real de marketing: la Fórmula UEM. Revista de Docencia Universitaria. REDU, 10 (1), 199-214.
  • Blumenfeld, P.C., Soloway, E., Marx, R.W., Krajcik, J.S., Guzdial, M. y Palincsar, A. (1991). Motivating project-based learding: Sustaining the doing, supporting the learning. Educational Psychologist, 26 (3,4), 369-398.
  • Campos, E. y Campos, E. (2010). ¿Competencias básicas? Espiral-Cuadernos de Profesorado, 3(5), 73-76.
  • Cano, M.E. (2008). La evaluación por competencias en la educación superior. Universitat de Barcelona. Disponible en línea: http://www.ugr.es/local/recfpro7rev123COL1.pdf. Última fecha de acceso: 4 de mayo 2010.
  • De Juan, M.D., González, E., Parra, J.F., Kanther, A. y Sarabia, F.J. (2008, septiembre). Antecedentes del aprendizaje autorregulado del estudiante universitario de marketing. Ponencia presentada en el XX Encuentro de Profesores Universitarios de Marketing, Gran Canaria, España.
  • Espinosa, J., Jiménez, J., Olabe, M. y Basogain, Y. (2006). Innovación docente para el desarrollo de competencias en el EEES. Universidad del País Vasco. Disponible en la web: http://campus.usual.es/ofees/ARTICULOS/p216.pdf. Última fecha de acceso: 30 de mayo 2011.
  • Fabrer, J. (2005). http://www.ma1.upc.es/recerca/reportstre/001fabregat.doc. Consultada a 20/07/2011.
  • García, A.J. y Troyano, Y. (2010). Aprendizaje cooperativo en personas mayores universitarias. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 32 (1), 1-15.
  • Gil, C., Alías, A., Montoya, M.D.G. (2006). Cómo mezclar diferentes metodologías docentes para motivar e impulsar a un mayor número de alumnos. Presentado en las VI Jornadas de Aprendizaje Cooperativo, Barcelona, España.
  • González, N. y García, Mª. R. (2007). El aprendizaje cooperativo como estrategia de enseñanzaaprendizaje en Psicopedagogía (UC): repercusiones y valoraciones de estudiantes. Revista Iberoamericana de Educación, 42 (6), 1-13.
  • Hernández, F. (1996). Representar la función de la Escuela desde los proyectos de trabajo. Revista Pedagógica, 6, 26.
  • Johnson, D.W. y Johnson, R.T. (1989). Cooperative learning: What special education teachers needs to know. Pointer, 33 (2), 5-10.
  • Martinez, J.R. y Galán, F. (2000). Estrategias de aprendizaje, motivación y rendimiento académico en alumnos universitarios. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 11 (19), 35-50.
  • Polanco, A. (2005). La motivación en los estudiantes universitarios. Actualidades Investigativas en Educación, 5 (2), 1-13.