El VOT de las oclusivas del español en habla emocional simulada

  1. Juan C. Martínez-Belda
  2. Xose A. Padilla
Revista:
Estudios de fonética experimental

ISSN: 2385-3573 1575-5533

Año de publicación: 2021

Número: 30

Páginas: 35-57

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Estudios de fonética experimental

Resumen

The goal in this article is to find out whether VOT in voiced and voiceless stops in Peninsular Spanish varies across different emotional dialogical situations. Ten pairs of female university students from Alicante aged 18- 25 years old performed poli-functional simulated dialogue in three different situations: joy, anger, and neutrality. After this phase, we analyzed VOT in the three contexts and then compared our values in the neuter form with those obtained in previous studies. Our results show differences with those from previous research on VOT, which are based on the reading of word lists. The statistical analysis, however, only allows us to point out some inconclusive trends in the influence of the emotions examined.

Referencias bibliográficas

  • Asensi, L., Portolés, S., & Del Río, A. (1997). Barra de explosión, VOT y frecuencia de las oclusivas sordas del castellano, Estudios de Fonética Experimental, IX, 221-242.
  • Beckman, J., Helgason, P., McMurray, B., & Ringen, C. (2011). Rate effects on Swedish VOT: Evidence for phonological overspecification, Journal of Phonetics, 39(1), 39-49.
  • Beckman, J., Jessen, M., & Ringen, C. (2013). Empirical evidence for laryngeal features: Aspirating vs. true voice languages, Journal of Linguistics, 49(2), 259-284.
  • Berkson, K. H. (2012). Capturing breathy voice: Durational measures of oral stops in Marathi, Kansas Working Papers in Linguistics, 33, 27-46.
  • Boersma, P., & Weenink, D. (2019). Praat v.6.0.37 [10/05/2020]. Borzone, A. M. (1980). Manual de fonética acústica. Hachette.
  • Castañeda Vicente, M. L. (1986). El V.O.T. de las oclusivas sordas y sonoras españolas, Estudios de Fonética Experimental, II, 91- 110.
  • Déniz, M. T. (2005). El VOT de las oclusivas sordas en la norma culta de Las Palmas de Gran Canaria, Boletín de Lingüística, 24, 92- 107.
  • Ekman, P. (1970). Universal facial expressions of emotions, California Mental Health Research Digest, 8(4), 151-158.
  • Ekman, P. (1999). Basic emotions. En T. Dalgleish, & M. Power (Eds.), Handbook of Cognition and Emotion (pp. 45-60). John Wiley & Sons.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS. Sage.
  • Fry, D. B. (1979). The physics of speech. Cambridge University Press.
  • Garrido, J. M. (2019). Análisis de las curvas melódicas del español en el habla emotiva simulada, Estudios de Fonética Experimental, XX, 205-55.
  • Helgason, P., & Ringen, C. (2008). Voicing and aspiration in Swedish stops, Journal of Phonetics, 36(4), 607-628.
  • Herrera, J. (1997). Estudio acústico de /p, t, c, k/ y /b, d, y, ɡ/ en Gran Canaria. En M. Almeida, & J. Dorta (Eds.), Contribuciones al estudio de la lingüística hispánica: Homenaje al profesor Ramón Trujillo (pp. 73-86). Montesinos.
  • Hualde, J. I. (2014). Lenición de obstruyentes sordas intervocálicas en español: Estado de la cuestión. En Y. Congosto Martín, M.ª L. Montero Curiel, & A. Salvador Plans (Eds.), Fonética Experimental, Educación Superior e Investigación (vol. I, pp. 113-136). Arco/Libros.
  • Hunnicutt, L., & Morris, P. A. (2016). Prevoicing and aspiration in Southern American English, University of Pennsylvania Working Papers in Linguistics, 22(1), 24.
  • Kessinger, R. H., & Blumstein, S. E. (1997). Effects of speaking rate on voice-onset time in Thai, French, and English, Journal of Phonetics, 25(2), 143-168.
  • Ladefoged, P., & Johnson, K. (2006). A course in phonetics (5th edition). Thomson Wadsworth.
  • Ladefoged, P., & Maddieson, I. (1996). The sounds of the world’s languages. Blackwell.
  • Lewis, A. M. (2000). Acoustic variability of intervocalic voiceless stop consonants in three Spanish dialects. En Hispanic linguistics at the turn of the millennium: papers from the 3rd Hispanic Linguistics Symposium 2000 (pp. 101-114), Cascadilla Press.
  • Lisker, L., & Abramson A. S. (1964). A crosslanguage study of voicing in initial stops: Acoustical measurements, WORD, 20(3), 384-422.
  • Machuca, M. J. (1997). Las obstruyentes no continuas del español: relación entre las categorías fonéticas y fonológicas en el habla espontánea (Tesis doctoral inédita). Universitat Autònoma de Barcelona, España.
  • Magloire, J., & Green K. P. (1999). A crosslanguage comparison of speaking rate effects on the production of voice onset time in English and Spanish, Phonetica, 56(3-4), 158-185.
  • Martínez Celdrán, E. (1984). Fonética. Teide.
  • Martínez Celdrán, E., & Fernández Planas, A. M. (2007). Manual de fonética española: Articulaciones y sonidos de español. Ariel.
  • Martínez Celdrán, E. (2009). Sonorización de las oclusivas sordas en una hablante murciana: Problemas que plantea, Estudios de Fonética Experimental, XVIII, 254-271.
  • Martínez Celdrán, E. (en prensa). Fonética y fonología descriptivas de la lengua española. En J. Gil, & J. Llisterri (Eds.), Fonética y fonología descriptivas de la lengua española. Washington.
  • Martínez Celdrán, E. (2013). Los sonidos obstruyentes en la cadena hablada. En M. A. Peñas Ibáñez (Ed.), Panorama de la fonética española actual (pp. 253-289), Arco/Libros.
  • Morales del Valle, H. H. (2006). La estratificación social de las variantes del grupo consonántico /ks/ en el español de estado de Guanajuato (Trabajo final de grado inédito). Universidad de Guanajuato, México.
  • Morris, P. A. (2018). Rate effects on Southern American English VOT, Proceedings of the Linguistic Society of America 2018, 3(1), 60:1-10.
  • Natarina, A. (2019). A VOT study of the acquisition of English stop contrasts by Marathi speakers: the mutual influence of L1 and L2. En A. A. P. Belda, H. Galbraith, K. Josephs, A. P. Pinto, E. Pulkowski, K. Walker-Cecil, & C. Wuxiha (Eds.): Research approaches to second language acquisition: Proceedings of the 2018 Second Language Acquisition Graduate Student Symposium (CARLA Working Paper Series) (pp. 39-64). Minneapolis.
  • Padilla, Xose A. (2017). Prosodia y (des)cortesía en contexto de diálogo: La creación y la negociación del ámbito tonal, LEA, 39(2), 243-268.
  • Padilla, Xose A. (2020). Prosodia emocional y conversación espontánea: Bases para el establecimiento de un protocolo de identificación perceptiva, Phonica, 16, 4-35.
  • Padilla, Xose A. (en prensa). La voz como reacción emocional: de qué nos informa la prosodia, Spanish in Context.
  • Piñeros, C. E. (2008). Estructura de los sonidos del español. Pearson.
  • Plutchik, R. (1994). The psychology and biology of emotion. Harper Collins College Publishers
  • Poch, M. D. (1984). Datos acústicos para la caracterización de las oclusivas sordas del español, Folia Phonetica, 1, 89-106.
  • Roldán, Y., & Soto-Barba, J. (1997). El VOT de /ptk/ y /bdɡ/ en el español de Valdivia: Un análisis acústico, Estudios Filológicos, 32, 27-33.
  • Rosenthal, R. (1991). Metaanalytic procedures for social research (2nd edition). Sage.
  • Rosenthal, R., Rosnow, R. L., & Rubin, D. B. (2000). Contrasts and effect sizes in behavioural research: A correlational approach. Cambridge University Press.
  • Rosner, B. S., López-Bascuas, L. E., García-Albea, J. E., & Fahey, R. P. (2000). Voice-onset times for Castilian Spanish initial stops, Journal of Phonetics, 28(2), 217-224.
  • Rosnow, R. L., & Rosenthal, R. (2005). Beginning behavioural research: A conceptual primer (5th edition). Pearson/Prentice Hall.
  • Scherer, K. R., Ladd, D. R., & Silverman, K. E. (1984). Vocal cues to speaker affect: Testing two models, The Journal of the Acoustical Society of America, 76(5), 1346- 1356.
  • Shea, C., & Curtin, S. (2006). Learning allophonic alternations in a second language: Phonetics, phonology and grammatical change. En M. G. O’Brien, C. Shea, & J. Archibald (Eds.), Proceedings of the 8th Generative Approaches to Second Language Acquisition Conference (GASLA 2006) (pp. 124-131), Cascadilla Proceedings Project.
  • Shea, C. E., & Curtin, S. (2011). Experience, representations and the production of second language allophones, Second Language Research, 27(2), 229-250.
  • Slis, I. H. (1971). Articulatory effort and its durational and electromyographic correlates, Phonetica, 23, 171-188.