Aprendizaje cooperativo y desarrollo de competencias socialesejemplos en una clase de lengua inglesa

  1. Martínez Lirola, María 1
  1. 1 Universidad de Alicante; Alicante; España
Journal:
Guillermo de Ockham: Revista científica

ISSN: 1794-192X

Year of publication: 2021

Volume: 19

Issue: 1

Pages: 39-54

Type: Article

DOI: 10.21500/22563202.4635 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Guillermo de Ockham: Revista científica

Abstract

This article intends to be a contribution to a teaching-learning process that promotes an active methodology in which students are the protagonists and acquire competences. This paper presents some cooperative activities on social topics that contribute to the acquisition of social competences, and it shows how these activities promote the acquisition of these competences. The objectives of this research are to make a proposal for cooperative activities that contribute to the acquisition of social competences and to know the opinion of university students about certain aspects of the teaching-learning process through a survey. The methodology is qualitative-descriptive. Some cooperative social-thematic activities that contribute to the acquisition of social competences such as communication and cooperation are presented. This article will explore how the cooperative methodology proposed involves changes in the roles of teachers and students as both have to share the spotlight and work with the said competences. Students completed a survey at the end of the semester in order to observe the main competences they had acquired and to know what they thought about the methodology used. The results show that students value the use of a cooperative methodology that enhances the acquisition of competences.

Bibliographic References

  • Aldana Gutiérrez, Y., Fonseca Guerrero, M.D., y Jerez Bohórquez, G. (2020) Peace education: Memory artifacts in EFL environments. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, 11(1), 21-45. http://dx.doi.org/10.18175/VyS11.1.2020.2
  • Arjones Fernández, Aurora (2021). El ensayo como instrumento para la formación docente en Educación para la Ciudadanía y Derechos Humanos. REIDICS. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales 8, 190-208. https://doi.org/10.17398/2531-0968.08.190
  • Armstrong, M. (2014). A Handbook of Human Resources Management Practice (14a ed.). Kogan Page.
  • Baesler, J. E. y Lauricella, S. (2014). Teach peace!: Assessing instruction of the nonviolent communication and peace course. Journal of Peace Education, 11(1), 46-63. https://doi.org/10.1080/17400201.2013.777899
  • Barahona, R., Gratacós, J. y Quintana, G. (2013). Centros educativos transformadores. Ciudadanía global y transformación social. Oxfam Intermón.
  • Barbeito Thonon, C. (2016). 122 acciones fáciles (y difíciles) para la paz. Madrid: Catarata.
  • Barblett, L. y Maloney, C. (2010). Complexities of assessing social and emotional competence and wellbeing in young children. Australasian Journal of Early Childhood, 35(2), 13-18. https://doi.org/10.1177/183693911003500203
  • Bisquerra, R., y Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, 10, 61-82. https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.297
  • Cabrera, N., Portillo, M.C. y Prades, A. (2016). Las competencias de los graduados universitarios y su evaluación. La perspectiva de los empleadores. En E. Cano y M. Fernández (Eds.), Evaluación por competencias: la perspectiva de las primeras promociones de graduados en el EEES (pp. 95-112). Octaedro.
  • Consejo de Europa (2001). Marco común europeo de referencia para las lenguas. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
  • Escalona Pardo, E., Frías Reyes, Y. y Fonseca Calderón, M. E. (2020) El aprendizaje cooperativo como procedimento para desarrollar la competencia comunicativa en inglés en el sistema educativo cubano. Encuentro. 28, 3-16. http://hdl.handle.net/10017/42190
  • García Sanz, M. P. (2014). La evaluación de competencias en educación superior mediante rúbricas: un caso práctico. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(1), 87-106. https://doi.org/10.6018/reifop.17.1.198861
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T. y Smith, K. (2007). The state of cooperative learning in post-secondary and professional settings. Educational Psychology Review, 19(1), 15-29. https://doi.org/10.1007/s10648-006-9038-8
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T. y Holubec, E. (1998). Cooperation in the Classroom. Allyn and Bacon.
  • Johnson, D. W. y Johnson, R. T. (1989). Cooperation and Competition: Theory and Research. Interaction Book Company.
  • Johnson, D. W. y Johnson, R. T. (1994). Joining Together: Group Theory and Group Skills. Allyn and Bacon.
  • Johnson, D. W. y Johnson, R. T. (1997). Joining Together: Group Theory and Group Skills. (6.a ed.). Allyn and Bacon.
  • Johnson, D. W. y Johnson, R. T. (2004). Assessing Students in Groups. Promoting Group Responsibility and Individual Accountability. Corwin Press.
  • Johnson, D. W. y Johnson, R. T. (2007). Creative Controversy: Intellectual Challenge in the Classroom. (4a ed.). Interaction Book Company.
  • Kagan, S. (1999). Cooperative Learning: Seventeen Pros and Seventeen Cons Plus Ten Tips for Success. Kagan Publishing.
  • Korostelina, K. V. (2012). Introduction. En K. V. Korostelina (Ed.), Forming a Culture of Peace. Reframing Narratives of Intergroup Relations, Equity, and Justice (pp. 1-14). Palgrave Macmillan.
  • Kress, G. y van Leeuwen, T. (2006). Reading Images: The Grammar of Visual Design (2a ed.). Routledge.
  • Larsen Freeman, D. y Celce-Murcia, M. (2016). The grammar book. Form, meaning and use for English language teachers (3a ed.). Heinle Cengage Learning & National Geographic Learning.
  • MacCann, C. A., Lipnevich, A. y Roberts, R.D. (2012). New directions in assessing emotional competencies from kindergarten to college. Journal of Psychoeducational Assessment, 30(4), 315-319. https://doi.org/10.1177/0734282912449438
  • Martínez Lirola, M. (2007). El nuevo papel del profesor universitario en el proceso de convergencia europea y su relación con la interacción, la tutoría y el aprendizaje autónomo. Porta Linguarum. Revista Internacional de Didáctica de las Lenguas Extranjeras, 7, 31-43. http://hdl.handle.net/10045/15764
  • Martínez Lirola, M. (2013). La relación entre el aprendizaje cooperativo y la adquisición de competencias interpersonales en una clase de lengua inglesa. Encuentro. Revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, 22, 73-83. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.20.1.260021
  • Martínez Lirola, M. y Crespo Fernández, E. (2010). Aplicación práctica de la enseñanza por competencias y el aprendizaje autónomo en filología inglesa. En C. Gómez Lucas y S. Grau Company (Eds.), Evaluación de los aprendizajes en el Espacio Europeo de Educación Superior (pp. 269-282). Marfil.
  • Martínez Lirola, M. y Llorens, E. M. (2012). El trabajo colaborativo en filología inglesa y traducción e interpretación: explorando la opinión del alumnado universitario. En M. T. Tortosa, J. D. Álvarez y N. Pellín (Coords.), X Jornadas de redes de investigación en docencia universitaria. La participación y el compromiso de la comunidad universitaria (pp. 655-670). Universidad de Alicante.
  • Martínez Lirola, M. y Llorens, E. M. (2014). Metodologías activas, aprendizaje cooperativo y competencias emocionales como claves para la enseñanza de lenguas y humanidades en el ámbito universitario: nuevos roles asumidos por el profesorado. En M. T. Tortosa Ybáñez, J. D. Alvarez Teruel y N. Pellín Buades (Coords.), XII Jornadas de redes de investigación en docencia universitaria. El reconocimiento docente: innovar e investigar con criterios de calidad (pp. 1199-1212). Universidad de Alicante.
  • McCafferty, S. G., Jacobs, G. M. y DaSilva Iddings, A. C. (Eds.) (2006). Cooperative Learning and Second Language Teaching. Cambridge: Cambridge Language Education.
  • Millis, B. J. y Rhem, J. (2010). Cooperative Learning in Higher Education: Across the Disciplines, across the Academy. Stylus Publishing.
  • Morales Vallejo, P. (2008). Nuevos roles de profesores y alumnos, nuevas formas de enseñar y de aprender. En L. Prieto Navarro (Coord.), La enseñanza universitaria centrada en el aprendizaje (pp. 17-29). Octaedro.
  • Prieto García, J. R., Alarcón Rubio, D. y Fernández Portero, C. B. (2018). Aprendizaje y evaluación de competencias en el alumnado universitario de Ciencias Sociales. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 16(1), 193-210. https://doi.org/10.4995/redu.2018.8941
  • Prieto Navarro, L. (2007). El aprendizaje cooperativo. PPC.
  • Rosales, C. (2015). Los temas transversales en el aula. Convivencia, salud e igualdad. Andavira.
  • Saavedra Serrano, M. C. (2018). Aprendizaje Cooperativo basado en la Investigación. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 16(1), 235-250. http://doi.org.10.4995/redu.2018.9305
  • Saura, D. y Del Valle Antolín, J. (2012). Implantación del modelo de aprendizaje cooperativo en secundaria obligatoria. En A. Hernández y S. Olmos (Eds.), Metodologías de aprendizaje cooperativo a través de las tecnologías (pp. 85-95). Aquilafuente.
  • Shimazoe, J. y Aldrich, H. (2010). Group work can be gratifying: Understanding and overcoming resistance to cooperative learning. College Teaching, 58(2), 52-57. http://doi.org.10.1080/87567550903418594
  • Tallón, R. y Sikora, M. (2011). Conciencia en acción. Eneagrama, inteligencia emocional y cambio. Traducción de N. Steinbrun. Alquimia.
  • Villa Sánchez, A. (2020) Aprendizaje Basado en Competencias: desarrollo e implantación en el ámbito universitario. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 18(1), 19-46. https://doi.org/10.4995/redu.2020.13015