COVID-proofcómo el aprendizaje basado en proyectos ha soportado el confinamiento

  1. Faraón Llorens-Largo 1
  2. Carlos Villagrá-Arnedo 1
  3. Rafael Molina-Carmona 1
  4. Francisco Gallego-Durán 1
  1. 1 Universidad de Alicante, España
Journal:
Campus Virtuales

ISSN: 2255-1514

Year of publication: 2021

Volume: 10

Issue: 1

Pages: 73-88

Type: Article

More publications in: Campus Virtuales

Abstract

Universities have been subjected to a stress test, with a migration to remote of all their activity. In the educational sector, the results have been very varied, depending on the level of education, the subjects, the methodologies used, the teaching and generic digital competences of the teachers, and the digital competences and personal environment of the students, among other factors. In this article we show our experience with the methodology of project-based learning (PBL) used in the fourth year of the degree of Multimedia Engineering at the University of Alicante. We can say that this methodology has successfully supported lockdown. We describe our experience so that it can be adapted and tested in other situations. It would be necessary to further analyze to establish if the results can be extrapolated to other experiences of PBL, to other active methodologies, even to this own remote proposal from the beginning, without a previous period of presence.

Bibliographic References

  • Acosta, S. E. S. (2004). Modelo comunicativo de la educación a distancia apoyada en las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Corporación Universitaria Autónoma de Occidente – CUAO, Cali—Colombia. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 17, a039-a039.
  • Anderson, L. W.; Krathwohl, D. R. (Eds.) (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives (Complete ed). Longman.
  • Aparici, R. (2014). Conectados en el ciberespacio. UNED.
  • Bloom, B. S.; Krathwohl, D. R.; Masia, B. S. (1956). Taxonomy of educational objectives. the classification of educational goals: Cognitive domain Handbook 1 Handbook 1. Longman.
  • Bonwell, C. C.; Eison, J. A. (1991). Active learning: Creating excitement in the classroom. School of Education and Human Development, George Washington University.
  • Fung, Y. Y. H. (2004). Collaborative online learning: Interaction patterns and limiting factors. Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 19(2), 135-149.
  • García Aretio, L. (2013). Historia de la Educación a Distancia. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 2(1).
  • Gonzalez, M.; Marco, E.; Medina, T. (2020). Informe de iniciativas y herramientas de evaluación online universitaria en el contexto del Covid-19 (p. 21). Ministerio de Universidades.
  • González-González, C. S.; Infante-Moro, A.; Infante-Moro, J. C. (2020). Implementation of E-Proctoring in Online Teaching: A Study about Motivational Factors. Sustainability, 12(8), 3488.
  • Hackathorn, J.; Solomon, E. D.; Blankmeyer, K. L.; Tennial, R. E.; Garczynski, A. M. (2011). Learning by Doing: An Empirical Study of Active Teaching Techniques. Journal of Effective Teaching, 11(2), 40-54.
  • Hernández-Castilla, R.; Fernández, B. S. (2008). La evaluación didáctica como componente del diseño/desarrollo curricular. In Didáctica general : la práctica de la enseñanza en Educación Infantil, Primaria y Secundaria (pp. 235-248).
  • Holec, H. (1981). Autonomy and foreign language learning. Published for and on behalf of the Council of Europe by Pergamon Press.
  • Ivanovska, B. (2015). Learner Autonomy in Foreign Language Education and in Cultural Context. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 180, 352-356.
  • Johnson, D. W.; Johnson, R. T.; Smith, K. A. (2006). Active learning: Cooperation in the college classroom (3rd ed). Interaction Book Co.
  • Koper, R. (2008). Open Source and Open Standards. In J. M. Spector (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (3rd ed, Vol. 31). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Llorens Largo, F.; Molina-Carmona, R.; Gallego-Durán, F. J.; Villagrá-Arnedo, C.-J.; Aznar Gregori, F. (2013). ABPgame: Un videojuego como proyecto de aprendizaje coordinado para varias asignaturas. In CINAIC 2013, II Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad. Fundación General de la Universidad Politécnica de Madrid.
  • López Noguero, F. (2017). Metodología participativa en la enseñanza universitaria. Ediciones de la U.
  • McInnerney, J. M.; Roberts, T. S. (2004). Online Learning: Social Interaction and the Creation of a Sense of Community. Journal of Educational Technology & Society, 7(3), 73-81.
  • Molina-Carmona, R.; Villagra-Arnedo, C.; Gallego-Durán, F.; Llorens-Largo, F. (2020). Convencido del Aprendizaje Basado en Proyectos, ¿por dónde empiezo?. In Actas de las XXVI Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática (5, pp. 117-124).
  • Moore, J. L.; Dickson-Deane, C.; Galyen, K. (2011). e-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same?. The Internet and Higher Education, 14(2), 129-135.
  • Ni, A. Y. (2013). Comparing the Effectiveness of Classroom and Online Learning: Teaching Research Methods. Journal of Public Affairs Education, 19(2), 199-215.
  • Núñez, Q. Á. (2012). La comunicación no verbal en los procesos de enseñanza-aprendizaje: El papel del profesor. Innovación educativa, 22, 23-37.
  • Real-Fernández, A.; Molina-Carmona, R.; Llorens-Largo, F. (2019). Instructional Strategies for a Smart Learning System. In Proceedings of the Seventh International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality - TEEM’19. Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality, León, Spain.
  • Sanmarti, N. (2010). Evaluar para aprender (1. ed., 3. impr). Grao.
  • Villagrá-Arnedo, C.-J.; Gallego-Durán, F. J.; Largo, F. L.; Ortega, M. Á. L.; Carmona, R. M.; Tortosa, M. S.; Quereda, J. M. I.; Amador, P. J. P. de L.; Zamora, J. O.; Girona, Y. C. (2019). El producto final en la metodología abp para el itinerario de creación y entretenimiento digital del 4to curso del Grado en Ingeniería Multimedia. Memòries del Programa de Xarxes-I3CE de qualitat, innovació i investigació en docència universitària: convocatòria 2018-19.
  • Villagrá-Arnedo, C.-J.; Gallego-Durán, F. J.; Llorens Largo, F.; Molina-Carmona, R. (2016). Movimientos pendulares al situar al estudiante en el centro del proceso de aprendizaje. In Actas XXII Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática, JENUI 2016 (pp. 285-291).
  • Villagrá-Arnedo, C.-J.; Gallego-Durán, F. J.; Molina-Carmona, R.; Llorens Largo, F. (2014). ABPgame+: Siete asignaturas, un proyecto. In Actas de las XX Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática (Jenui 2014) (pp. 285-292).
  • Villagrá-Arnedo, C.-J.; Gallego-Durán, F. J.; Molina-Carmona, R.; Llorens Largo, F.; Lozano, M. A.; Sempere Tortosa, M. L.; Ponce de León Amador, P. J.; Iñesta, J. M.; Berna-Martinez, J. V.; Garcia, G. J. (2014). ABPgame+ o cómo hacer del último curso de ingeniería una primera experiencia profesional. In El reconocimiento docente: Innovar e investigar con criterios de calidad (pp. 1384-1399). Universidad de Alicante. Vicerrectorado de Estudios, Formación y Calidad.
  • Villagrá-Arnedo, C.-J.; Gallego-Durán, F. J.; Garcia, G. J.; Iñesta, J. M.; Llorens Largo, F.; Lozano, M. A.; Molina-Carmona, R.; Mora Lizán, F. J.; Ponce de León Amador, P. J.; Sempere Tortosa, M. L. (2017). Uso de la herramienta GitHub en la gestión y monitorización de proyectos ABP en cuarto curso del Grado en Ingeniería Multimedia. En Redes colaborativas en torno a la docencia universitaria. In XV Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria (REDES-INNOVAESTIC 2017) (pp. 402-411). Universidad de Alicante. Instituto de Ciencias de la Educación.
  • Wright, G. B. (2011). Student-Centered Learning in Higher Education. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 23(1), 92-97.
  • Zapata Ros, M. (2004). La autoría y la acreditación de la identidad en los trabajos personales en educación a distancia. Revista de Educación a Distancia (RED), 10, Article 10.