La mediación universitaria:Un recurso de orientación. Experiencia en la universidad de alicante

  1. Salvador Grau Company 1
  2. Carlota González Gómez 1
  3. José Daniel Álvarez Teruel 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Revista:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Año de publicación: 2016

Título del ejemplar: PSICOLOGÍA, CIENCIA Y PROFESIÓN: MIRANDO AL FUTURO.

Volumen: 2

Número: 1

Páginas: 365-374

Tipo: Artículo

DOI: 10.17060/IJODAEP.2016.N1.V2.197 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Resumen

This research on the concept of orientation we share with Bisquerra (2002), who defines it as a process of continuous assistance to all people, in all aspects, in order to enhance human development throughout the lifetime. In this framework fit all actions directed towards those who need and are looking for support for their personal, academic and professional growth. In the historically unreceptive to such actions, university level are widespread as a result of new methodological concepts that European convergence requires new and innovative concepts that support and guidance in the university as tutoring, college transition or mediation . And there are already many institutions that have launched innovation agencies and programs for effective development. The University of Alicante has been working on these issues for several years and one of the most innovative experiences develops the Faculty of Education, introducing the figure of the mediator as a resource for resolving conflicts. As part of this innovation we plan to address what is meant by mediation and what is its functionality, while making a reflection on those involved and the skills needed for implementation. He has participated in research a group of applicant’s resource students and faculty constituted Research Network. From the results obtained in the search for conceptual and functional delimitation, management strategies and proposals for action in the mediation process we can conclude that it is a positive and necessary aspect that pays the tasks of university management and solving the student’s situations that may hinder adequate personal and academic development.

Referencias bibliográficas

  • Alcover, C.M., Lemus, E. (2013). Mesa de trabajo A: la mediación. Actas del XVI Encuentro Estatal de Defensores Universitarios Universidad de Sevilla y Universidad Pablo de Olavide.
  • Alonso, P. (2013). La mediación como medio de resolución de conflictos en el ámbito universitario. TFC. Universidad Politécnica de Valencia. Recuperado de: https://goo.gl/qun1w4 el 18/02/2016
  • Bisquerra, R. (2008). La práctica de la Orientación y la tutoría. Wolters Kluwer Educacion. Barcelona. Estatutos de la Universidad de Alicante. BOE núm, 49, de 27 de febrero de 2012.
  • García, L. (2009). Mediación en comunidades universitarias: la experiencia de la Universidad Complutense. Revista CONFLICTOLOGY, nº 1, 2009, UOC, pp. 63-69.
  • González, C.; Tortosa, M.T. y otros (2016). Los docentes: mediadores activos en la adaptación del alumnado al contexto universitario. Facultad de Educación. En Álvarez, J.D., Grau, S., y Tortosa,
  • González, C.; Tortosa, M.T. y otros (2015) Los docentes como mediadores activos en la adaptación del alumnado al contexto universitario. En Tortosa, M.T., Álvarez, J.D. y Pellín, N. XIII Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. Nuevas estrategias organizativas y metodológicas en la formación universitaria para responder a la necesidad de adaptación y cambio. Ediciones ICE. Universidad de Alicante
  • M.T. Innovaciones metodológicas en docencia universitaria: resultados de investigación. Ediciones ICE. Universidad de Alicante.
  • Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. BOE núm. 307, de 24 de diciembre de 2001.
  • Prada, J., y López, J. A. (2007). Proyecto Armonía: Mejorar la Convivencia Escolar Consejería de Educación de la Junta de Castilla y León.
  • Salmerón, H. (2010): Los servicios de Orientación en la Universidad. Procesos de creación y desarrollo. Repositorio institucional de la Universidad de Huelva. Recuperado de http://hdl.handle.net/10272/3453 el 18/02/2016.
  • Torrego, J.C. (2004). Resolución de conflictos desde la acción tutorial. Madrid. Comunidad de Madrid.