Fandom televisivo. Estudio de su impacto en la estrategia de comunicación en redes sociales de Netflix

  1. Alba-María Martínez-Sala 1
  2. Almudena Barrientos-Báez 2
  3. David Caldevilla-Domínguez 3
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

  2. 2 Escuela Universitaria de Turismo Iriarte
  3. 3 Universidad Complutense de Ma
Revista:
Revista de Comunicación de la SEECI

ISSN: 1576-3420

Ano de publicación: 2021

Número: 54

Tipo: Artigo

DOI: 10.15198/SEECI.2021.54.E689 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Revista de Comunicación de la SEECI

Resumo

The new forms of audiovisual content consumption give an important role to the fandom television due to the potential it offers to organizations in the sector such as Netflix, regarding one of its main audiences, the teenagers. This research analyses the impact of this phenomenon on the online interaction and engagement of Netflix followers on Twitter and Instagram. To this end, a quantitative content analysis is carried out that classifies the publications based on two indicators: content and purpose of the publications. Regarding content, the first indicator, the distribution of publications is quite balanced and publications with content about television series generate good levels of interaction and online engagement. This confirms the incidence of television fandom, especially on Instagram. With regard to the purpose of the publications, the second indicator, a scarce presence of participatory publications is observed despite that these publications generate higher levels of interaction and online engagement. It concludes about the advantages of television fandom and its emerging use that can be improved by providing publications on series with a collaborative character. But it is also found that the brand's communication strategy has been correctly designed because it includes different actions depending on the different characteristics and audiences of each of the two analysed social networks.

Referencias bibliográficas

  • Acevedo-Merlano, Á. (2020). El animé como lienzo para analizar las tensiones entre prácticas epistémicas ancestrales y tecnocientíficas. Utopía y Praxis Latinoamericana. Revista Internacional de Filosofía y Teoría Social, 25(89), 211–226.
  • Álvarez Gandolfi, F. (2016). Cibercultura Otaku, un análisis interdiscursivo de identidades fan puestas en escena en grupos de Facebook. Perspectivas de La Comunicación, 9(2), 31–57.
  • Armírola Garcés, L. P., García Nieto, M. T., & Romero González, G. C. (2020). La comunicación digital en las micro y pequeñas empresas: El caso del sector cultural del departamento colombiano de Bolívar. Revista de Comunicación de La SEECI, 52, 149–169. http://doi.org/10.15198/seeci.2020.52.149-169
  • Atarama-Rojas, T., & Requena Zapata, S. (2018). Narrativa Transmedia: Análisis de la participación de la audiencia en la serie 13 reasons why para la aproximación al tema del suicidio. Fonseca, Journal of Communication, 17, 193–213. https://doi.org/10.14201/fjc201817193213
  • Barrientos-Bueno, M. (2015). Expansión narrativa de Víctor Ros: Transmedia storytelling en twitter. Opcion, 31(Special Issue 3), 161–181.
  • Batthyány, K., & Cabrera, M. (2011). Metodología de la investigación en Ciencias Sociales. Udelar, CSE.
  • Becattini, E. (2018). When we were young: Netflix and the teen audience. Comunicazioni Sociali, 2018, 207–217.
  • Bellón Sánchez de la Blanca, T. (2012). Nuevos modelos narrativos. Ficción televisiva y transmediación. Revista Comunicación, 1(10), 17–31.
  • Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. Free Press.
  • Brantner, C., & Rodriguez-Amat, J. R. (2016). New “danger zone” in europe: Representations of place in social media-supported protests. International Journal of Communication, 10(1), 299–320.
  • Cabezuelo-Lorenzo, F., Barrientos-Báez, A., & Caldevilla-Domínguez, D. (2021). Propuesta para la transferencia del conocimiento e innovación en la enseñanza-aprendizaje del liderazgo: lecciones de cine. In Alfabetización en la nueva docencia. Editorial Tirant lo Blanch.
  • Cabezuelo-Lorenzo, Francisco, Barrientos-Báez, A., & Caldevilla-Domínguez, D. (2020). Ficción audiovisual contemporánea como herramienta educativa en la actual sociedad multipantallas. Utopía y Praxis Latinoamericana. Revista Internacional de Filosofía y Teoría Social, 25(EXTRA 13), 210–224. https://doi.org/http://doi.org/10.5281/zenodo.4292728
  • Castillo-Pomeda, J. M. (2016). Connected. the Fourth Screen As Epicenter of Social Communications. Revista de Comunicación de La SEECI, 40, 1–17.
  • Fernández-Gómez, E., & Martín-Quevedo, J. (2018a). Connecting with audiences in new markets: Netflix´s Twitter strategy in Spain. Journal of Media Business Studies, 15(2), 127–146. https://doi.org/10.1080/16522354.2018.1481711
  • Fernández-Gómez, E., & Martín-Quevedo, J. (2018b). La estrategia de engagement de Netflix España en Twitter. El Profesional de La Información, 27(6), 1292. https://doi.org/10.3145/epi.2018.nov.12
  • Gabriel, P. S., Carabaza González, J. I., & Romo Gutiérrez, D. O. (2015). El uso de Twitter en las salas de redacción: redes sociales y newsmaking en la región sureste de Coahuila, México. Mediaciones Sociales, 0(12), 108–128. https://doi.org/10.5209/rev_meso.2013.n12.45265
  • Gil-Quintana, J., & Amoros, M. F. G. (2020). Posts, interactions, truths and lies of Spanish adolescents on Instagram. Texto Livre, 13(1), 20–44. https://doi.org/10.17851/1983-3652.13.1.20-44
  • González Neira, A., & Quintas Froufe, N. (2016). El comportamiento de la audiencia lineal, social y en diferido de las series de ficción española. Revista de La Asociación Española de Investigación de La Comunicación, 3(6), 27–33. https://doi.org/10.24137/raeic.3.6.4
  • Harrington, S. (2014). Tweeting about the Telly: Live TV, Audiences, and Social Media. In K. Weller, A. Bruns, J. Burgess, M. Mahrt, & C. Puschmann (Eds.), Twitter and Society (pp. 237–247). Peter Lang.
  • Harrington, S., Highfield, T., & Bruns, A. (2013). More than a Backchannel: Twitter and Television. Participations: Journal of Audience & Reception Studies, 10(1), 405–409.
  • Herrero Subías, M., & Urgellés Molina, A. (2018). Generación de engagement con un servicio de vídeo bajo demanda en Twitter. El caso de Netflix España. Revista Comhumanitas, 9(2), 175–191. https://doi.org/https://doi.org/10.31207/rch.v9i2.172
  • Jenkins, H. (2010). Piratas de textos. Fans, cultura participativa y televisión. Paidós.
  • Jost, F. (2014). Webseries y series de tv: idas y venidas. Narraciones en tránsito. CIC Cuadernos de Información y Comunicación, 19(0), 39–51. https://doi.org/10.5209/rev_ciyc.2014.v19.43902
  • Lacalle, C., & Castro, D. (2018). Fandom televisivo y construcción de identidad. Análisis de los comentarios de las fans españolas y los community managers. Revista Latina de Comunicacion Social, 2018(73), 1–18. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1242
  • Marcos, N. (2015). Una serie para la generación Twitter. In C. Cascajosa-Virino (Ed.), Dentro de El ministerio del tiempo (pp. 199–202). Léeme Libros.
  • Marta-Lazo, C., & Gabelas-Barroso, J. A. (2013). Fiction Consumption Habits Among Communication. Revista de Comunicación de La SEECI, 31, 14–33.
  • Martínez-Sala, A.-M., & Prado-Jiménez, C.-E. (2019). El papel del fandom televisivo en la estrategia de comunicación digital de Netflix. Análisis de la interacción y engagement online en Twitter. In V. Rodríguez Breijo, M. Trenta, S. Toledano Buendía, C. Hernández, A. Ardèvol Abreu, A. Álvarez Nobell, L. Morales, T. Hidalgo-Marí, & A. Barrientos-Báez (Eds.), Las nuevas narrativas en el entorno social (pp. 111–112). Sociedad Latina de Comunicación Social.
  • Martínez-Sala, A.-M., & Segarra-Saavedra, J. (2020). Engagement y disengagement online, factores clave en las estrategias de comunicación turística 2.0. In V. Altamirano-Benítez, M. Túñez-López, & I. Marín-Gutiérrez (Eds.), Tendencias de la Comunicación para el Turismo (pp. 149–183). Editorial Dykinson.
  • Marwick, A. E., & Boyd, D. (2011a). I tweet honestly, I tweet passionately: Twitter users, context collapse, and the imagined audience. New Media & Society, 13(1), 114–133. https://doi.org/10.1177/1461444810365313
  • Marwick, A. E., & Boyd, D. (2011b). To see and be seen: Celebrity Practice on Twitter. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 17(2), 139–158. https://doi.org/10.1177/1354856510394539
  • Mayorga Escalada, S. (2019). Netflix, estrategia y gestión de marca en torno a la relevancia de los contenidos. AdComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación En Comunicación, 18, 219–244. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2019.18.11
  • Miranda-Galbe, J., & Cabezuelo-Lorenzo, F. (2018). La importancia de la documentación histórica en el relato transmedia: el caso de “El Ministerio del Tiempo.” Revista de Ciencias de La Comunicación e Información, 23(1), 15–27. http://doi.org/10.35742/rcci.2018.23(1).15-27
  • Miranda Galbe, J., & Figuero Espadas, J. (2016). El rol del prosumidor en la expansión narrativa transmedia de las historias de ficción en televisión: el caso de ‘El Ministerio del Tiempo.’ Index.Comunicación, 6(2), 115–134.
  • Monserrat-Gauchi, J., & Martínez-Sala, A.-M. (2016). Cambio de paradigma en la interacción de las empresas con sus públicos. La generación de contenidos a través de Facebook. In M. Mut, A. Oliveira, R. Alberto Pérez, & J. Xifra (Eds.), Casos de estudio de Relaciones Públicas. Sociedad conectada: empresas y universidades (pp. 59–85). Editorial UOC. Colección DIRCOM.
  • Monserrat-Gauchi, J., Quiles-Soler, M.-C., & Martínez-Sala, A.-M. (2017). La participación ciudadana en la comunicación de las organizaciones. Análisis de las franquicias de salud-belleza, decoración y restauración. Prisma Social, 18, 540–560.
  • Morimoto, S. A., & Friedland, L. A. (2011). The lifeworld of youth in the information society. Youth and Society, 43(2), 549–567. https://doi.org/10.1177/0044118X10383655
  • Muruzábal, A., & Grandío, M. (2009). La representación de la guerra en la ficción televisiva norteamericana contemporánea;Representation of War in Contemporary American Television Fiction. Mediaciones Sociales, 5, 63–83. https://doi.org/10.5209/rev_MESO.2009.n5.22324
  • Navar-Gill, A. (2018). From Strategic Retweets to Group Hangs: Writers’ Room Twitter Accounts and the Productive Ecosystem of TV Social Media Fans. Television and New Media, 19(5), 415–430. https://doi.org/10.1177/1527476417728376
  • Neira, E. (2015). Audiencia social:¿consiguen las redes sociales que veamos más televisión? In N. Quintas Froufe & A. González Neira (Eds.), La participación de la audiencia en la televisión: de la audiencia activa a la social (pp. 47–59). AIMC, Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación.
  • Neira, E. (2018). Impacto del modelo Netflix en el consumo cultural en pantallas: Big Data, susrcripción y long tail. Anuario AC/E de Cultura Digital 2018, 68–79.
  • Pavón-Arrizabalaga, A., Zuberogoitia, A., Astigarraga, I., Unibertsitatea, M., & Juaristi, P. (2016). Consumo de series de televisión de los adolescentes en la era de la digitalización audiovisual : prácticas y motivaciones. Dígitos, Revista de Comunicación Digital, 2(2), 35–52.
  • Piñeiro-Otero, T. (2020). Flash Gordon. La expansión del héroe intergaláctico como ejemplo de arqueología transmedia. Historia y Comunicación Social, 25(1), 45–56. https://doi.org/10.5209/hics.69226
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5), 1–6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816
  • Quintas-Froufe, N., & González-Neira, A. (2014). Audiencias activas: participación de la audiencia social en la televisión. Comunicar, XXII(43), 83–90. https://doi.org/10.3916/C43-2014-08
  • Ramos Méndez, D., & Ortega-Mohedano, F. (2017). La revolución en los hábitos de uso y consumo de vídeo en teléfonos inteligentes entre usuarios Millenials, la encrucijada revelada. Revista Latina de Comunicacion Social, 72, 704–718. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1187
  • Rodríguez Pastene-Vicencio, F. (2017). Pasado presente. La construcción del tiempo en las narrativas transmediáticas. El caso de cuentosdeviejos.com. Perspectivas de La Comunicación, 10(2), 189–194.
  • Rubio Gil, Á. (2010). Generación digital: patrones de consumo de Internet, cultura juvenil y cambio social. Revista de Estudios de Juventud, 88, 201–221.
  • Santamaria López, T. M., Lagos Reinoso, G., Armijos Acosta, R., & Bravo Villagómez, F. (2019). Streaming en vivo enfocado en el aprendizaje personalizado de la asignatura Programación mediante la red social Facebook. Revista Inclusiones, 6, 169–177.
  • Scolari, C. A. (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Deusto.
  • Segado-Boj, F., Grandío, M. D. M., & Fernández-Gómez, E. (2015). Social media and television: A bibliographic review based on the web of science. Profesional de La Informacion, 24(3), 227–234. https://doi.org/10.3145/epi.2015.may.03
  • Torregrosa-Carmona, J.-F., & Rodríguez-Gómez, E. (2017). Comunidades de fans y ficción televisiva. Estudio de caso: El ministerio del tiempo (TVE). El Profesional de La Información, 26(6), 1139. https://doi.org/10.3145/epi.2017.nov.13
  • Ugalde Lujambio, L., Martínez, J., & Medrano Samaniego, M. (2017). Pautas de consumo televisivo en adolescentes de la era digital: un estudio transcultural. Comunicar: Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, 50, 67–76.