Factores epistemológicos y contextuales en la genealogía de la teoría de la fotografía en la segunda mitad del siglo XX
-
1
Universitat d'Alacant
info
ISSN: 0210-1963
Datum der Publikation: 2020
Ausgabe: 196
Nummer: 798
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Arbor: ciencia, pensamiento y cultura
Zusammenfassung
The critical shift of conceptual art in the 1960s, the subsequent appearance of hybridization and staging strategies in the late 1970s and, at the same time, the institutionalization of photography with its entrance into the museum and the emergence of a thriving photographic market, constitute the breeding ground in which the demand for photography theory as a discipline with its own epistemological identity began to take shape. This demand was made explicitly through initiatives done by Rosalind Krauss and Annette Michelson in special issue nº 5 of the October academic journal in 1978, by Alan Trachtenberg in the volume Classic Essays on Photography in 1980 and more categorically by Victor Burgin in his book Thinking Photography in 1982. This paper analyses the intellectual arguments and positions on the need to articulate a theoretical discourse on photography, as well as the epistemological and social aspects associated with the idea of theory underlying each of the proposals. Finally, a brief approach to the Spanish theoretical field is done through the publication in 1984 of the book Estética fotográfica and in 1997 of El beso de Judas, both by Joan Fontcuberta.
Bibliographische Referenzen
- Barthes, Roland (1990). La cámara lúcida: nota sobre la fotografía. Barcelona: Paidós.
- Barthes, Roland (1996). Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Barcelona: Paidós.
- Batchen, Geoffrey (2004). Arder en deseos: la concepción de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.
- Batchen, Geoffrey (ed.) (2009). Photography Degree Zero. Reflections on Roland Barthes's Camera Lucida. Cambridge, Mass.: MIT Press.
- Bate, David (2016). Photography. New York/London: Bloomsbury.
- Bazin, André (2001). ¿Qué es el cine? Madrid: Rialp.
- Bolton, Richard (ed.) (1992). The Contest of Meaning. Critical Histories of Photography. Cambridge, Mass.: MIT Press.
- Bourdieu, Pierre (2003). Un arte medio: ensayo sobre los usos sociales de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.
- Brea, José Luis (1989). Before and After the Enthusiasm / Antes y después del entusiasmo. Amsterdam: Contemporary Art Foundation.
- Brunet, François (2000). La naissance de l'idée de photographie. Paris: Presses Universitaires de France.
- Burgin, Victor (ed.) (1982). Thinking Photography. London: Macmillan Education. https://doi.org/10.1007/978-1-349-16716-6
- Casetti, Francesco (1994). Teorías del cine, 1945-1990. Madrid: Cátedra.
- Chevrier, Jean François y Lingwood, James (2004). Otra objetividad. En: Jorge Ribalta (ed.). Efecto real. Debates posmodernos sobre fotografía. Barcelona: Gustavo Gili, pp. 240-277.
- Coleman, Allan Douglas (2004). El método dirigido. Notas para una definición. En: Jorge Ribalta (ed.). Efecto real. Debates posmodernos sobre fotografía. Barcelona: Gustavo Gili, pp. 129-144.
- Costello, Diarmuid (2018). On photography. A Philosophical Inquiry. London/ New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315266688
- Crimp, Douglas (2000). Imágenes. En: Anna Maria Guasch (coord.). Los manifiestos del arte posmoderno: textos de exposiciones 1980-1995. Madrid: Akal, pp. 87-95.
- Crimp, Douglas (2004). La actividad fotográfica de la posmodernidad. En: Jorge Ribalta (ed.). Efecto real. Debates posmodernos sobre fotografía. Barcelona: Gustavo Gili, pp. 150-162.
- Dubois, Philippe (1986). El acto fotográfico. De la representación a la recepción. Barcelona: Paidós.
- Dubois, Philippe (2016). De l'image-trace a l'image-fiction. Le mouvement des theories de la photrographie de 1980 à nos jours. Études photographiques, 34, pp. 1-15. Disponible en https:// journals.openedition.org/etudesphotographiques/3593 [Fecha de consulta: 4 diciembre 2019].
- Elkins, James (ed.) (2007). Photography Theory. New York/London: Routledge.
- Flusser, Vilém (1994). Los gestos: fenomenología y comunicación. Barcelona: Herder.
- Flusser, Vilém (2001). Hacia una filosofía de la fotografía. Madrid: Síntesis.
- Fontcuberta, Joan (1984). Idas y caos: aspectos de las vanguardias fotográficas en España 1920-1945. Madrid: Ministerio de Cultura.
- Fontcuberta, Joan (ed.) (2003). Estética fotográfica. Barcelona: Gustavo Gili.
- Fontcuberta, Joan (2010). La cámara de Pandora. La fotografía después de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.
- Freund, Gisèle (2001). La fotografía como documento social. Barcelona: Gustavo Gili.
- Fried, Michael (2008). Why Photography Matters as Art as never before. New Haven/London: Yale University Press.
- Goldberg, Vicki (ed.) (1981). Photography in Print. Alburquerque: University of New Mexico Press.
- Gómez-Cruz, Edgar (2012). De la cultura Kodak a la imagen en red. Una etnografía sobre fotografía digital. Barcelona: Editorial Universitat Oberta de Catalunya.
- Green, Jonathan (ed.) (1973). Camera Work: A Critical Anthology. New York: Aperture.
- Green, David y Lowry, Joanna (2007). De lo presencial a lo performativo: nueva revisión de la indicialidad fotográfica. En David Green y Joanna Lowry (eds.) ¿Qué ha sido de la fotografía? Barcelona: Gustavo Gili, pp. 49-64.
- Greenberg, Clement (2006). La pintura moderna y otros ensayos. Madrid: Siruela.
- Grundberg, Andy (1990). Crisis of the Real. Writings on Photography, 1974-1989. New York: Aperture.
- Gunthert, André (2016). Une illusion essentielle. La photographie saisie par la théorie. Études photographiques, 34, pp. 1-15. Disponible en https://journals.openedition.org/etudesphotographiques/3592. [Fecha de consulta: 2 diciembre 2019].
- Hoy, Anne H. (1987). Fabrications. Staged, Altered and Appropriated Photographs. New York: Abbeville Press.
- Iglhaut, Stefan; Rotzer, Florian; Cassel, Alexis; Schneider, Nikolaus G. y Ameluxen, Hubertus V. (eds.) (1996). Photography after Photography: Memory and Representation in the Digital Age. Basel: GyB Arts International.
- Jay, Bill (1979). Negative/Positive. A philosophy of Photography. Dubuque, Iowa: Kendall/Hunt Publishing.
- Kent, Sarah (1979). Photography: Social and Sensual. En: Neusüss, Floris M. (ed.). Fotografie als Kunst, Kunst als Fotografie. Köln: Dupont, pp. 186-203.
- Krauss, Rosalind (2002). Lo fotográfico. Por una teoría de los desplazamientos. Barcelona: Gustavo Gili.
- Krauss, Rosalind (1996). La originalidad de la vanguardia y otros mitos modernos. Madrid: Alianza.
- Krauss, Rosalind y Michelson, Annette (2004). Fotografía: número especial. En Jorge Ribalta (ed.). Efecto real. Debates posmodernos sobre fotografía. Barcelona: Gustavo Gili, pp. 145-149.
- Kriebel, Sabine T. (2007). Theories of Photography. A Short History. En: James Elkins (ed.). Photography Theory. New York/ London: Routledge, pp. 3-49.
- Lister, Martin; Dovey, Jon; Giddings, Seth; Grant, Iain y Kelly, Kieran (eds.) (2003). New media: A Critical Introduction. London: Routledge.
- Lyons, Nathan (ed.) (1966). Photographers on Photography: A Critical Anthology. New Jersey: Prentice-Hall.
- Martín Prada, Juan (2018). El ver y las imágenes en los tiempos de internet. Madrid: Akal.
- Mira, Enric (2009). Notas sobre el desarrollo de la teoría de la fotografía en la segunda mitad del siglo XX. En Pedro Vicente (ed.). Instantáneas de la teoría de la fotografía. Tarragona: Arola Editors, pp. 39-58.
- Mitchell, William J. (1992). The Reconfigured Eye: Visual Truth in the Post-Photographic Era. Cambridge, Mass.: MIT Press.
- Neusüss, Floris M. (ed.) (1979). Fotografie als Kunst, Kunst als Fotografie. Köln: Dupont.
- Newhall, Beaumont (ed.) (1980). Photography: Essays and Images. New York: MoMA.
- Newhall, Beaumont (2006). Historia de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.
- Phillips, Christopher (ed.) (1989). Photography in the Modern Era. European Documents and Critical writings, 1913- 1940. New York: Metropolitan Museum of Art/Aperture.
- Phillips, Christopher (2003). El tribunal de la fotografía. En: Gloria Picazo y Jorge Ribalta (eds.). Indiferencia y singularidad. Barcelona: Gustavo Gili, pp. 53-96.
- Picazo, Gloria y Ribalta, Jorge (eds.) (2003). Indiferencia y singularidad. Barcelona: Gustavo Gili.
- Ribalta, Jorge (ed.) (2004). Efecto real. Debates posmodernos sobre fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.
- Roh, Franz (1997). Realismo mágico. Post expresionismo: problemas de la pintura europea más reciente. Madrid: Alianza.
- Rubinstein, Daniel y Sluis, Katrina (2008). A life more photographic. Photographies, 1 (1), pp. 9-28. https://doi.org/10.1080/17540760701785842
- Schaeffer, Jean Marie (1990) La imagen precaria. Del dispositivo fotográfico. Madrid: Cátedra.
- Smith, Peter y Lefley, Carolyne (2015). Rethinking Photography. Histories, Theories and Education. New York/ London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315722412
- Sontag, Susan (2007). Sobre la fotografía. Barcelona: Alfaguara.
- Squiers, Carol (ed.) (1990). The Critical Image. Essays on Contemporary Photography. Seattle: Bay Press.
- Szarkowski, John. (1978). Mirrors and Windows. American Photography since 1960. New York: MoMA.
- Szarkowski, John. (2010). El ojo del fotógrafo. Madrid: La Fábrica.
- Tagg, John (2005). El peso de la representación. Ensayos sobre fotografías e historias. Barcelona: Gustavo Gili.
- Trachtenberg, Alan (ed.) (1980). Classic Essays on Photography. New Haven, Conn.: Leete's Island Books.
- Trachtenberg, Alan (1991). Introduction. En: Younger, D. (ed.). Multiple Views. Logan Grant Essays on Photography 1983-89, Alburquerque: University of New Mexico Press, pp. 1-14.
- Van Deren Coke, Frank (1979). Fabricated to be Photographed. San Francisco: San Francisco Museum of Modern Art.
- Van House, Nancy (2011). Personal photography, digital technologies and the uses of the visual. Visual Studies, 25 (1), pp. 125-134. https://doi.org/10.1080/1472586X.2011.571888
- Van Lier, Henri (1983). Philosophie de la photographie. París: Les Cahiers de la Photographie.
- Wall, Jeff (2003). Señales de indiferencia: aspectos de la fotografía en el arte conceptual o como arte conceptual. En: Gloria Picazo y Jorge Ribalta (eds.). Indiferencia y singularidad. Barcelona: Gustavo Gili, pp. 213-249.
- Wells, Liz (ed.) (2004). Photography: A Critical Introduction. London/New York: Routledge.
- Wells, Liz (2007). Navigating theory now. En: James Elkins (ed.). Photography Theory. New York/London: Routledge, pp. 342-346.
- Younger, Dan (ed.) (1991). Multiple Views. Logan Grant Essays on Photography 1983-89. Alburquerque: University of New Mexico Press.