Habilidades favorecedoras del aprendizaje de la lectura en alumnos de 5 y 6 años

  1. Raúl Gutiérrez
Revista:
Revista signos: estudios de lingüística

ISSN: 0035-0451 0718-0934

Any de publicació: 2018

Volum: 51

Número: 96

Pàgines: 45-60

Tipus: Article

DOI: 10.4067/S0718-09342018000100045 WoS: WOS:000428754200003 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Revista signos: estudios de lingüística

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

Interest in learning to read as well as the ability to predict the acquisition of this linguistic ability in early age has been the subject of numerous investigations in recent years. In the context, the aim of this study was to analyze the effect that the joint intervention in phonemic awareness, alphabetic naming speed and is knowledge about learning reading during the acquisition process of this linguistic skill. A quasi-experimental design compared between groups with pretest posttest measures and was employed. Participants 408 students aged 5 to 6 years. The experimental group had significantly higher scores than the control tests phonological awareness, rapid naming and knowledge of the written code group achieving higher levels in reading assignments. The results support the development of educational models that integrate these variables for both improving learning reader in the early ages, and for the prevention of difficulties in this linguistic ability, which has important educational implications for reading instruction in the classroom.

Referències bibliogràfiques

  • Arancibia, B.,Bizama, M.,Sáez, K. (2012). Aplicación de un programa de estimulación de la conciencia fonológica en preescolares y alumnos de primer año básico pertenecientes a escuelas vulnerables de la Provincia de Concepción, Chile. Revista Signos. Estudios de Lingüística. 45. 236
  • Compton, D. L. (2003). Modeling the relationship between growth in rapid naming speed and growth in decoding skill in first-grade children. Journal of Educational Psychology. 95. 225
  • Cuetos, F.,Rodríguez, B.,Ruano, E.,Arribas, D. (2007). Prolec-R, Batería de evaluación de los procesos lectores, Revisada. TEA. Madrid.
  • Davey, A.,Savla, J. (2009). Estimating statistical power with incomplete data. Organizational Research Methods. 12. 320
  • De Jong, P. F.,Van der Leij, A. (2002). Effects of phonological abilities and linguistic comprehension on the development of reading. Scientific Studies of Reading. 6. 51-77
  • Diuk, B.,Ferroni, M. (2012). Dificultades de lectura en contextos de pobreza: ¿Un caso de Efecto Mateo?. Psicología Escolar e Educacional. 16. 209
  • Espejo, P.,Gutiérrez, R.,Llambés, D.,Vallejo, B. (2008). Avanza: Programa para el desarrollo de las habilidades escolares básicas. Habilidades fonológicas I. ECU. Alicante.
  • Espejo, P.,Gutiérrez, R.,Llambés, D.,Vallejo, B. (2015). Avanzados: Programa para el desarrollo de las habilidades escolares básicas. Habilidades fonológicas II. ECU. Alicante.
  • Gómez-Velázquez, F. R.,González-Garrido, A. A.,Matute, E.,Ramos-Loyo, J. (2014). Relación entre la velocidad de denominación, el procesamiento auditivo temporal de orden y la adquisición de la lectura. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias. 14. 249
  • González, R. M.,Cuetos, F.,Vilar, J.,Uceira, E. (2015). Efectos de la intervención en conciencia fonológica y velocidad de denominación sobre el aprendizaje de la escritura. Aula Abierta. 43. 1-8
  • González, R. M.,López, S.,Vilar, J.,Rodríguez, A. (2013). Estudio de los predictores de la lectura. Revista de investigación en educación. 11. 98-110
  • Gutiérrez, . (2016). actas del VIII Congreso Internacional de Psicología y Educación. Asociación Científica de Psicología y Educación. Toledo.
  • Gutiérrez, . (2016). Efectos de la lectura dialógica en la mejora de la comprensión lectora en alumnos de Educación Primaria. Revista de Psicodidáctica. 21. 303
  • Kim, Y-S.,Pallante, D. (2012). Predictors of reading skills for kindergartners and first grade students in Spanish: A longitudinal study. Reading and Writing. 25. 1-22
  • López-Escribano, C.,Beltrán, J. (2009). Early predictors of reading in three groups of native Spanish speakers: Spaniards, Gypsies, and Latin Americans. The Spanish Journal of Psychology. 12. 84-95
  • López-Escribano, C.,Sánchez-Hípola, P.,Suro, J.,Leal, F. (2014). Análisis comparativo de estudios sobre la velocidad de nombrar en español y su relación con la adquisición de la lectura y sus dificultades. Universitas Psychologica. 13. 757
  • Martínez, J. M. (2014). Relación entre funciones ejecutivas, conciencia fonológica y lectura inicial, en el alumnado del 1º curso de Educación Primaria. Revista educación y futuro digital. 10. 65-80
  • Rabazo, M. J.,García, M.,Sánchez, S. (2016). Exploración de la conciencia fonológica y la velocidad de nombrado en alumnos de 3º Educación Infantil y 1º de Educación Primaria y su relación con el aprendizaje de la lectoescritura. Revista de Psicología. 1. 83-94
  • Ramos, J. L.,Cuadrado, I. (2006). Prueba para la Evaluación del Conocimiento Fonológico. PECO. EOS. Madrid.
  • Sellés, P.,Martínez, T.,Vidal-Abarca, E.,Gilabert, R. (2008). BIL 3-6. Batería de Inicio a la lectura. ICCE. Madrid.
  • Suárez-Coalla, P.,García de Castro, M.,Cuetos, F. (2013). Variables predictoras de la lectura y la escritura en castellano. Infancia y aprendizaje. 36. 77-89
  • Wolf, M.,Denckla, M. (2003). Rapid automatized naming tests. Super Duper. Greenville, SC.
  • Wolf, M.,O’Rourke, A. G.,Gidney, C.,Lovett, M.,Cirino, P.,Morris, R. (2002). The second deficit: An investigation of the independence of phonological and naming-speed deficits in developmental dyslexia. Reading and Writing. 15. 43-72