How the public spending on defense can affect business survival?the case of shipbuilding In Spain

  1. Remedios Ramón Dangla 1
  2. Leonardo Yáñez Muñoz 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Journal:
Estudios Economicos Regionales y Sectoriales : EERS: Regional and sectoral economic studies : RSES

ISSN: 1578-4460

Year of publication: 2018

Volume: 18

Issue: 2

Pages: 71-86

Type: Article

More publications in: Estudios Economicos Regionales y Sectoriales : EERS: Regional and sectoral economic studies : RSES

Abstract

The shipbuilding is a technology intensive sector and it requires a long production process. Hence, it needs a financial leverage and it depends on economic policy decision. This work aims to reveal the footprints of the crisis and the variables with the most influence on the industry’s results. For that purpose we obtained a sample of companies from the SABI database, constructed financial ratios and analysed them for statistically significant changes by testing hypotheses with a 95% confidence level. In addition, statistical regression was used to find the economic variables that best explain the evolution of income in the set of firms and they are Ministry of Defence and business reinvestment costs

Bibliographic References

  • Amat Salas, O. (2000). Análisis de estados financieros: fundamentos y aplicaciones. Barcelona: Gestión 2000.
  • Akin, O., García Montalvo, J. García Villar, J, Peydró, J.L. & Raya, J.M. (2014): The real estate and credit bubble: evidence from Spain. SERIEs, 5, PP: 223-243, DOI10.1007/s13209-014-0115-9
  • Altmant, E.I. (1968). Financial Ratios, Discriminant Analysis and the Prediction of Corporate Bankruptcy. The Journal of Finance, 23(4), pp. 589-609.
  • Archel Domench, P., Lizárraga Dallo, F. and Sánchez Alegría, S. (2008). Estados contables. Elaboración, análisis e interpretación. Madrid: Pirámide.
  • Azofra, V. and Rodríguez, J.A. (2012). “El endeudamiento de la empresa española: teorías y realidades”. Papeles de Economía Española, 132, pp. 37-61.
  • Booth, L.; Aivazian, V. A.; Demirguc-Kunt, A. and Maksimovic, V. (2001). “Capital structures in developing countries”. Journal of Finance, 56(1), pp. 87-130.
  • Botzem, S. and Dobusch, L. (2017): “Financialization as strategy: Accounting for interorganizational value creation in the European real estate industry” Accounting, Organizations and Society, 59. pp. 31-43. doi.org/10.1016/j.aos.2017.05.001
  • Carbó-Valverde, S., Mansilla-Fernández, J.M., and Rodríguez-Fernández, F. (2017): “Monetary policy, implicit interest rate, and relative net trade credit”. Revista de Economía Aplicada, Vol(XXV), 73. pp. 21-54
  • Clemente-Almendros, JA. And Sogorb-Mira, F. (2016): “The effect of taxes on the debt policy of spanish listed”. SERIEs, 7, pp. 359-391.
  • Cerezo, J.L. (2005): “El sector de la construcción naval en España. Situación y perspectivas”. Economía Industrial, 355-356, pp. 185-196.
  • Cuerpo, C. and Ramos, J.M. (2015): “Spanish Public Debt Sustainability Analysis”. Hacienda Pública Española, 215-(4/2015), pp. 95-118 doi: 10.7866/HPE-RPE.15.4.4
  • Demirgüç-Kunt, A. y Maksimovic, V. (1999). “Institutions, financial markets and firm debt maturity”. Journal of Financial Economics, 54, pp. 295-336.
  • Esteo Sánchez, F. (1998). Análisis contable de la rentabilidad empresarial. Madrid: Centro de Estudios Financieros.
  • Faulconbridge, J.R. and Muzio, D. (2009): “The financialization of large law firms: situated discourses and practices of reorganization”. Journal of Economic Geography, Vol(9)5, pp. 641–661, doi.org/10.1093/jeg/lbp038
  • Federación de Industria de Comisiones Obreras. Secretaria de estrategias industriales (2013): El sector naval. Situación y Perspectiva. Madrid, 2013.
  • Foster, (1986). Financial Statement Analysis. Englewood Cliffs: NJ Prentice Hall.
  • Fuente, G.; Velasco, P. (2015). “The effect of the financial crisis on the value of corporate diversification in Spanish firms”. Spanish Journal of Finance and Accounting 44(1), pp. 1-23. doi/10.1080/02102412.2014.982385
  • Freire Seoane, M.J., González Laxe, F.I. and Pais Montes, C. (2012): “Análisis de los fletes en el transporte marítimo internacional”. Papeles de Economía Española, 131, pp. 48-63.
  • Gallizo, J.L. and Salvador, M. (1997). Análisis sectorial de las fuerzas equilibradoras de ratios financieros. Revista Española de Economía, 14 (2), pp. 229-250.
  • García-Canal, E. (2017): “Riesgos tecnológico y relacional y desarrollo de las empresas contratistas llave en mano. El caso de Astilleros Gondán en la construcción naval”. Universia Business Review, 1T-2017, pp. 82-107. doi.org/10.3232/UBR.2017.V14.N1.02.
  • Garrido Miralles, P. and Íñiguez Sánchez, R. (2012). Análisis de Estados Contables. Elaboración e interpretación de la información financiera. Madrid: Pirámide.
  • Gill de Albornoz, B. and Giner, B. (2013). “Predicción del fracaso empresarial en los sectores de construcción e inmobiliario: modelos generales Vs específicos”. Universia Business Review, (Tercer Trimestre 2013) pp. 118-131.
  • González, C. and Jareño, F. (2014). “Financial analysis of the main hotel chains of the Spanish tourism sector”. Regional and Sectoral Economic Studies, Vol. 14-2, pp. 91-108.
  • Godoy López, L. (2004). Preparación y análisis de estados financieros. Bilbao: Desclée de Brouwer.
  • Gonzalo Angulo, J.A., Pérez García, J. and Serrano García, R. (2000). Contabilidad Superior. Análisis Económico-Financiero y Patrimonial. Madrid: Instituto de AuditoresCensores Jurados de Cuentas de España.
  • Grau, A. J. and Reig, A. (2014). “Efectos de la crisis en el crédito comercial concedido y relevancia de la diversificación de la actividad”. Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 23, pp. 194-204. DOI: 10.1016/j.redee.2014.09.001.
  • Guisado Tato, M., Vila Alonso, M. and Ferro Soto, C. (2002): “Estado de la Cuestión de la construcción naval gallega: los nuevos factores de competitividad”. Revista Galega de Economía, Vol (11), núm. 1, pp. 1-21.
  • Hanousek, J. and Shamshur, A. (2011). “A stubborn persistence: Is the stability of leverage ratios determined by the stability of the economy?” Journal of Corporate Finance, 17(5): 1360-1376.
  • Jordà, O., Schularik, M. and Taylor, A. M. (2011). When Credit Bites Back: Leverage, Business Cycles and Crises. NBER Working Paper, 17261.
  • Lee, C. y Wu, C., (1988). Expectation Formation and Financial Ratio Adjustment Processes. The Accounting Review, 2, pp. 292-306.
  • Lev, B. (1969). Industry averages as targets for financial ratios. Journal of Accounting Research, 7, pp. 290-299.
  • López del Pozo, A. and Fariña de Parada, N. (2012): “Situación y perspectivas de los pequeños y medianos astilleros. El reto de la financiación”. Economía Industrial, 386, pp. 61-67.
  • López-Quiroga, C. (2002): “La financiación de buques: nuevas medidas de apoyo a las empresas navieras”. Actualidad jurídica Uría&Menéndez, 1, pp. 57-69.
  • Laborda, A. and Fernández, M.J. (2012): “Una difícil tarea para la política fiscal”. Cuadernos de Información Económica, 227, pp. 1-20.
  • Lado-Sestayo, R., Vivel-Bua, M., Otero-González, L. & Martorell-Cunill, O. (2016). “Impact of location on profitability in the Spanish hotel sector”. Tourism Management, 52, pp. 405-415. Doi.org/10.1016/j.tourman.2015.07.11.
  • Lorain, M.A., García Domonte, A. and Sastre Peláez, F. (2015). “Traditional budgeting during financial crisis”. Cuadernos de Gestión Vol. 15 (2), pp. 65-90. doi:10.5295/cdg.140480ag.
  • Małgorzata Kokocinska and Marek Rekowski (2013): “Impacto de la crisis mundial en el empleo y la productividad de las Pymes: El caso de las grandes economías europeas”. Revista de Economía Mundial, 35, pp. 121-136.
  • Marjolein C. J. Caniëls, Eugène Cleophas and Janjaap Semeijn (2016): “Implementing green supply chain practices: an empirical investigation in the shipbuilding industry”. Maritime Policy & Management, vol. 43, n. 8, pp. 1005–1020, doi: 10.1080/03088839.2016.1182654.
  • Martin, R. (2011). “The local geographies of the financial crisis: from the housing bubble to economic recession and beyond”. Journal of Economic Geography, Vol 11(4), pp. 587–618, doi.org/10.1093/jeg/lbq024.
  • Maudos, J. (2013). “Las restricciones financieras de las Pymes Españolas: la importancia del crédito bancario”. Cuadernos de Información Económica, 232, pp. 9-20.
  • Metcalfe, L. (2012): “UK. Budgetary reform in turbulente times”. In Zapico, E. Evaluation for public expenditure management in crisis: Some international experiences. Madrid. Instituto de Estudios Fiscales (2012).
  • Novoa Rojas, E.M. and Carneros Lozano, A.M. (2012): “La I+D+I como estrategia de Futuro para la construcción naval española”. Economía Industrial, 386, pp. 89-97.
  • Ortega, E. and Peñasola, J. (2012). Claves de la crisis económica española y retos para crecer en la UEM. Banco de España. Documentos Ocasionales, núm. 1201.
  • Peles, Y. and Schneller, M., (1989). The duration of the adjustment process of financial ratios. The Review of Econ. and Statist., 62, pp. 527-532.
  • Pérez de Guzman Padrón, S. (2012). “Negociación colectiva, acción sindical e intercambio político. Un planteamiento teórico apoyado en el análisis de las relaciones laborales en los astilleros de Cádiz”. Papers, (97)4, pp. 773-794.
  • PYMAR (2014): Informe de la actividad del sector de la construcción naval. Año 2014.
  • PYMAR (2015): Informe de la actividad del sector de la construcción naval. Año 2015.
  • Ramón-Dangla, R. (2016a). “Crisis and survival strategy in the hospitality industry: an approach through financial statements”. Tourism & Management Studies, 12(2), pp. 117-126. DOI: 10.18089/tms.2016.12213.
  • Ramón-Dangla, R. (2016b): “Las secuelas de la crisis a través de la en la información financiera de las empresas de la distribución y el comercio al por menor español: pequeñas Vs grandes empresas”, Intangible Capital, 12(5). Pp. 1505-1528. doi.org/10.3926/ic.711
  • Rajan, R. and Zingales, L. (1995). “What do we know about capital structure? Some evidence from international data”. The Journal of Finance, 50(5), pp. 1421-1460.
  • Rivero Torre, P. (1996). Análisis de balances y estados complementarios. Madrid: Pirámide.
  • Roig, J. and Soriano, J.M. (2015): “Public-private partnerships for real estate projects: current framework and new trends”. Regional and Sectoral Economic Studies, Vol 15(1), pp. 35-44.
  • Rojas, A. and López Somoza, J. (2013). “Alternativas de financiación para las Pyme”. Cuadernos de Información Económica, 232, pp. 21-28.
  • Rubio, G. and Sogorb, F. (2011). “The Adjustment to Target Leverage of Spanish Public Firms: Macroeconomic Conditions and Distance from Target”. Revista de Economía Aplicada, 57, pp. 35-63.
  • Sánchez Arroyo, G. (2002). Ejercicios de contabilidad y análisis e interpretación de la información contable. Madrid: Pirámide.
  • Shobha S. Das, (2011): “To partner or to acquire? A longitudinal study of alliances in the shipping industry” Maritime Policy & Management, Vol 38(2). doi/10.1080/03088839.2011.556677
  • Succurro, M, and Mannarino, L. (2014): “The impact of financial structure on firms’ probability of bankruptcy: a comparison across Western Europe convergence regions”. Regional and Sectoral Economic Studies, Vol 14(1), pp. 81-94.
  • Suaz González, A. (2012): “La construcción naval en España. Perspectivas en un mercado global”. Economía Industrial, 386, pp. 49-59.
  • Valdaliso, J. (2003): “Crisis y reconversión de la industria de la construcción naval en el País Vasco”. Ekonomiaz, 54, 3er. Cuatrimestre. Pp. 52-67.