Mejora de la comprensión lectora mediante la formulación de preguntas tipo test

  1. Gutiérrez Fresneda, Raúl 1
  2. Del Olmo Ibáñez, María Teresa 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Journal:
Investigaciones Sobre Lectura

ISSN: 2340-8685

Year of publication: 2019

Issue Title: Investigaciones Sobre Lectura

Issue: 11

Pages: 93-116

Type: Article

DOI: 10.37132/ISL.V0I11.286 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Investigaciones Sobre Lectura

Abstract

Reading is not only a means of access to knowledge, but it is a powerful skill that allows learning and thinking. Reading does not always lead to deep learning, that potential is only achieved when the reader participates in situations that require him to go beyond the text. The typology of resources used in the classroom to instruct in the comprehensive capacity is usually focused on the response by students to a series of questions given, in many cases of a literal nature, the work that has been done regarding the how the student integrates the information he reads through situations that demand active learning and stimulate his ability to think. The purpose of this study is to analyze whether through dynamics focused on enhancing the reflection on the text through the formulation of a series of questions with different Response alternatives, comprehensive capacity is improved and the integration of information into the student knowledge 118 students with ages between 8 and 9 years participated in the work. The results give didactic value to this type of reading practices in that they facilitate the improvement of reading comprehension and learning itself to a greater extent than other types of reading situations.

Bibliographic References

  • Bohórquez, L. F., Cabal, M. A. y Quijano, M. C. (2014). La comprensión verbal y la lectura en niños con y sin retraso lector. Pensamiento Psicológico, 12(1), 169-182.
  • Calero, A. (2011). Cómo mejorar la comprensión lectora: Estrategias para lograr lectores competentes. Madrid: Wolters Kluwer.
  • Campbell, D. y Stanley, J. (2005). Diseños experimentales y cuasi experimentales en la investigación social. Buenos Aires: Amorrortu.
  • Cano, F.; García, A., Justicia, F. y García-Berbén, A. B. (2014). Enfoques de aprendizaje y comprensión lectora: el papel de las preguntas de los estudiantes y del conocimiento previo. Revista de Psicodidáctica, 19(2), 247-265.
  • Catalá, G., Catalá, M., Molina, E. y Monclús, R. (2001). Evaluación de la comprensión lectora. Barcelona: Graó.
  • Esteban, A. (2017). Estado actual de la comprensión lectora en Educación Primaria. Revista Fuentes, 19(1), 15-38.
  • Goldman, S. R. y Durán, R. P. (1988). Answering questions from oceanography texts: Learner, task and text characteristics. Discourse Processes, 11, 373–412.
  • Gutiérrez, R. (2016). Efectos de la lectura dialógica en la mejora de la comprensión lectora en alumnos de Educación Primaria. Revista de Psicodidáctica, 21(2), 303-320. doi:10.1387/RevPsicodidact.15017.
  • Gutiérrez-Braojos, C. y Salmerón, H. (2012). Estrategias de comprensión lectora: enseñanza y evaluación en educación primaria. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 16(1), 183-202.
  • Hoyos, A. y Gallego, T. (2017). Desarrollo de habilidades de comprensión lectora en niños y niñas de la básica primaria. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 51, 23-45.
  • Kintsch, W. (1998). Comprehension A paradigm for cognition. Cambridge, MA Cambridge University Press.
  • Norris, S.P. y Phillips, L. M. (2009) Scientific Literacy. In D.R. Olson & N. Torrance (Eds) The Cambridge Handbook of Literacy (pp. 271-285). NY: Cambridge University Press.
  • OECD (2015). Panorama de la educación. Indicadores de la OCDE 2015. Recuperado de: https://www.mecd.gob.es/dctm/inee/internacional/panorama-de-la-educacion2015.-informe-espanol.pdf?documentId=0901e72b81ee9fa3
  • Puente, A., Jiménez, V. y Alvarado, J. M. (2009). Escala de conciencia lectora (ESCOLA). Evaluación e intervención psicoeducativa de procesos y variables metacognitivas durante la lectura. Madrid: EOS.
  • Raphael, T. E. y Au, K. H. (2005). QAR: Enhancing comprehension and test taking across grades and content areas. The Reading Teacher, 59(3), 206-221.
  • Ripoll, J. C. y Aguado, G. (2014). La mejora de la comprensión lectora en español: un meta-análisis. Revista de Psicodidáctica, 19(1), 27-44.
  • Rouet, J. F. (2006). The skills of document use: from text comprehension to Webbased learning. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Silvestri, A. (2006). La formulación de preguntas para la comprensión de textos: Estudio experimental. Revista Signos, 39(62), 493-510.
  • Solé, I. (2012). Competencia lectora y aprendizaje. Revista Iberoamericana de educación, 59, 43-61.
  • Solé, I. (2014) El aprendizaje de la competencia lectora. En C. Lomas (Ed.) La educación lingüística, entre el deseo y la realidad (pp. 84-95). Barcelona: Octaedro.
  • Solé, I. (2018). Aprender a partir de textos: preguntas para fomentar el aprendizaje. Revista Ámbitos de Psicopedagogía y Orientación, 49, 3-15.
  • Tough, J. (1989). Lenguaje, conversación y educación. El uso curricular del habla en la escuela desde los siete años. Madrid. Visor.
  • Zárate, A. (2015). El uso de las preguntas de comprensión crítica en los libros de texto. Foro de Educación, 13(19), 297-32.