Preconceptos y enseñanza de la escritura y la lectura en la formación inicial de los estudiantes de Magisterio

  1. Díez Mediavilla, Antonio
  2. Güemes Suárez, Luis
  3. Molina Molina, María
Journal:
Investigaciones Sobre Lectura

ISSN: 2340-8685

Year of publication: 2018

Issue Title: Investigaciones Sobre Lectura

Issue: 9

Pages: 105-120

Type: Article

DOI: 10.37132/ISL.V0I9.235 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Investigaciones Sobre Lectura

Abstract

One of the fundamentals of teaching is to know what knowledge or beliefs operate the strategies you want to teach. Therefore, the ability to implement adequate activities for the effective teaching of reading-writing skills is presented as one of the most relevant aspects of initial teacher education. The new perspectives contributed by the critics during the last years push us to propose didactic behavior guidelines of a clearly renovating character in what refers to the theoretical consideration and to the strategies of didactic action related to the learning of reading and writing. Knowing the preconceptions on which the new didactic performance models are to operate is a particularly useful requirement when planning the training of new teachers. To this purpose, a group of 345 third-year students of Magisterio in the specialty of Primary Education has been selected, to whom they have passed a questionnaire with a Likert scale of 4 points of response (totally agree, agree, disagree, totally disagree) about different areas related to the teaching and development of reading and writing skills that will allow us to know those beliefs or preconceptions that constitute the operational magma on which it would be necessary to determine which aspects should be redirected or completed for the adequate didactic training of the future teachers.

Bibliographic References

  • Ballester, J., (2015). La formación lectora y literaria. Barcelona. Graó.
  • Bereiter, C. y Scardamalia, M., (1987). Psychology of written composition. Hillsdale N. J., Lawrence Erlbaum.
  • Cerrillo, P.C., (2016). El lector Literario. México: FCE.
  • Colomer, T., (1998). La formació del lector literari. Barcelona: Barcanova.
  • David, F. B. (1971). Psychometric research on comprehension in reading. Reading Research Quartely, 7, 628-678.
  • Díez, A. y Güemes L., (2016). Normas y usos Ortográficos: hacia el desarrollo de la "conciencia ortográfica" en Antonio Díez (el al. Coord.) Aprendizajes plurilingües y literarios: Nuevos enfoques didácticos, Alicante: Publicaciones de la UA. (págs. 438-448)
  • Díez, A. y Clemente, V., (2017). Didáctica de la lengua y la literatura para los estudiantes para maestro/a: Saberes previos y reflexión didáctica; en Roig-Vila, Rosabel (ed.). Investigación en docencia universitaria. Diseñando el futuro a partir de la innovación educativa. Barcelona: Octaedro, 2017. pp. 167-174
  • Flower, L. y J. Hayes (1981). A cognitive process theory of writing. College Composition and Communication, 32, 365- 87.
  • Gutiérrez, R. (2016). Efectos de la lectura dialógica en la mejora de la comprensión lectora en alumnos de Educación Primaria. Revista de Psicodidáctica, 21(2), 303-320. doi:10.1387/RevPsicodidact.15017
  • Gutiérrez, R. (2017). Facilitators of the learning process of writing in early ages. Anales de psicología, 33(1), 32-39. doi:10.6018/analesps.33.1.229611
  • Gutiérrez, R. y Díez, A. (2018). Conciencia fonológica y desarrollo evolutivo de la escritura en las primeras edades. Educación XX1, 21(1), 395-416. doi: 10.5944/educXX1.13256
  • Gutiérrez, R. y Molina, R. (2017). ¿Qué saben los futuros docentes sobre el proceso inicial del aprendizaje del lenguaje escrito? En R. Roig-Vila (Ed.), Investigación en docencia universitaria. Diseñando el futuro a partir de la innovación educativa (pp. 275-282). Barcelona: Octaedro.
  • Guzmán, R., Correa, A., Arvelo, C., Abreu, B. (2015). Conocimiento del profesorado sobre las dificultades específicas de aprendizaje en lectura y escritura. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 289-302.
  • Hayes, J. R. (1996). A new framework for understanding cognition and affect in writing. En C. Levy y S. Ransdell (eds.), The science of writing. Theories, methods, Individual Differences, and Applications. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Jiménez, E. (2014). Comprensión lectora VS Competencia lectora: qué son y qué relación existe entre ellas. ISL, Investigaciones Sobre Lectura, 1, 65-74
  • Johnston, P. (1984). Prior knowledge and reading comprehension test bias. Reading Research Quarterly, 19, 219-239.
  • Mendoza, A. (2001). El intertexto lector. El espacio de encuentro de las aportaciones del texto con las del lector. Cuenca: Universidad de Catilla La Mancha.
  • Mendoza, A., (2004). La educación literaria. Bases para la formación de la competencia lecto-literaria. Málaga. Aljibe
  • Nation, K. y Snowling, M. J. (1999). Developmental differences in sensitivity to semantic relations among good and poor comprehenders: Evidence from semantic priming. Cognition, 70, B1-B13.
  • OECD (2013). PISA 2012 Results: What students know and can do. Student performance in mathematics, reading and science (Vol. 1). Recuperado de http:// www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results.htm
  • Perfetti, C. A. (1991). Representations and awareness in the acquisition of reading competence. En L. Rieben y C. A. Perfetti (Eds.), Learning to read: Basic research and its implications (pp. 33-44). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • PISA (2015). Programa para la evaluación internacional de los alumnos. Ministerio de educación, cultura y deporte. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dctm/inee/internacional/pisa2015/pisa2015preliminarok .pdf?documentId=0901e72b8228b93c
  • Quintero, A. (1995). Un programa de Intervención para la comprensión de textos: Desarrollo de la fase previa. Comunicación, Lenguaje y Educación, 28, 77-90.
  • Romero, A. y Romero López, F. (1988). Método activo y enseñanza de la Composición escrita. Revista de Educación de la Universidad de Granada, 2, 135-144.
  • Ruiz, M., (2009). Evaluación de la lengua escrita y dependencia de lo literal. Barcelona: Graó.
  • Santiesteban, E. y Velázquez, K. M. (2012). La comprensión lectora desde una concepción didáctico-cognitiva. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 1, 103- 110.
  • Silva, M. (2014). El estudio de la comprensión lectora en Latinoamérica: necesidad de un enfoque en la comprensión. Innovación Educativa, 14(64), 47-56.
  • Sole, I. (1992). Estrategias de lectura. Barcelona: Editorial Grao.
  • Tijero, T. (2009). Representaciones mentales: discusión crítica del modelo de situación de Kintsch. Onomazein, 19(1), 111-138.
  • Watanabe, L. y Hall-Kenyon, K. (2011). Improving young children’s writing: the influence of story structure on kindergartner’s writing complexity. Literacy Research and Instruction, 50, 272-293.