Conciencia fonológica y desarrollo evolutivo de la escritura en las primeras edades

  1. Raúl Gutiérrez Fresneda 1
  2. Antonio Díez Mediavilla 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Journal:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Year of publication: 2018

Volume: 21

Issue: 1

Pages: 395-416

Type: Article

More publications in: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

In the languages of alphabetic script like ours, learning to write requires awareness of the phonological structure of speech. Phonological awareness is the ability that allows access to the structure of spoken language and be aware of the phonological segments of words. We now know, that phonological awareness is a necessary skill for learning to write. However, few studies aimed at ascertaining the relations between the skills that promote phonological awareness and the evolutionary stages of learning to write. The purpose of this study was to analyze the relationship between writing and learning skills that promote phonological awareness, and specify the relationships that occur between the different stages of the construction process of writing and awareness levels phonological relation to the evolutionary process of the child in the early ages. We used a correlational design that allowed us to clarify the factors that explain the initial learning of the writing system. The study involved 166 students from different public and private schools aged between 4 and 6 years. The results show the relationship between the levels of phonological awareness and the evolutionary process of the child in learning to write at this age, and the fact that at the age of four years is an appropriate time for the start of teaching of writing and that 5 years is the period in which the learner is better prepared to learn this language skill.

Bibliographic References

  • Aguilar, M., Marchena, E., Navarro, J. I. y Menacho, I. (2011). Niveles de dificultad de la conciencia fonológica y aprendizaje lector. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 31(2), 96-105.
  • Anthony, J. & Francis, D. (2005). Development of phonological awareness. Current Directions in Psychological Science, 14(5), 255-259.
  • ArnAiz, P., Castejón, J. L., Ruiz, M. S. y Guirao, J. M. (2002). Desarrollo de un programa de habilidades fonológicas y su implicación en el acceso inicial a la lecto-escritura en alumnos de segundo ciclo de educación infantil. Educación, desarrollo y diversidad, 5, 29-51.
  • Bizama, M., Arancibia, B. y Sáez, K. (2011). Evaluación de la conciencia fonológica en párvulos de nivel transición 2 y escolares de primer año básico, pertenecientes a escuelas vulnerables de la Provincia de Concepción, Chile. Onomázein, 23(1), 81-103.
  • — (2012). Aplicación de un programa de estimulación de la conciencia fonológica en preescolares de nivel transición 2 y alumnos de primer año básico pertenecientes a escuelas vulnerables de la Provincia de Concepción, Chile. Revista Signos, 45(80), 236-256.
  • Bravo, L., Villalón, M. y Orellana, E. (2002). La conciencia fonológica y la lectura inicial en niños que ingresan a primer año básico. Psykhe, 11(1), 175-182.
  • — (2006). Predictibilidad del rendimiento en la lectura: Una investigación de seguimiento entre primer y tercer año. Revista Latinoamericana de Psicología, 38, 9-20.
  • Bradley, L. & Bryant, P. (1983). Categorizing sounds and learning to read: A causal connection. Nature, 301, 419-421.
  • Bravo, V. (2016). El aprendizaje del lenguaje escrito y las ciencias de la lectura. Un límite entre la psicología cognitiva, las neurociencias y la educación. Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología, 11(36), 50-59.
  • Calderón, G., Carrillo, M. y Rodríguez, M. (2006). La conciencia fonológica y el nivel de escritura silábico: un estudio con niños preescolares. Revista de Filosofía y Psicología, 1 (13), 81-100.
  • Camps, A. (2003). Secuencias didácticas para aprender a escribir. Barcelona: Graó.
  • Defior, S. (1994). La consciencia fonológica y la adquisición de la lectoescritura. Infancia y Aprendizaje, 67, 90‑113.
  • Defior, S. (2004). Phonological awareness and learning to read: A crosslinguistic perspective. En P. Bryant & T. Nunes (Eds.), Handbook on children´s literacy (pp. 631-649). London: Academic Press.
  • Defior, S. & Herrera, L. (2003). Les habilités de traitement phonologique des enfants prélecteurs espagnols. En: M. N. Rondhane, J. E. Gombert & M. Belajonza (Eds.), L’aprentissage de la lecture. Perspective comparative interlangue (pp. 161-176). Rennes: Presses Universitaires de Rennes.
  • Defior, S. y Serrano, F. (2011). La conciencia fonémica, aliada de la adquisición lenguaje escrito. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 31(1), 2-13.
  • Escotto, E. A. (2014). Intervención de la lectoescritura en una niña con dislexia. Pensamiento Psicológico, 12(1), 55-69.
  • Eurydice (2011). La enseñanza de la lectura en Europa: contextos, políticas y prácticas. Comisión europea. Recuperado de https://goo.gl/ZqDS2y
  • Feld, V. (2014). Las habilidades fonológicas, su organización neurofisiológica y su aplicación en la educación. Pensamiento Psicológico, 12(1), 71-82.
  • Ferreiro, E. y Teberosky, A. (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México: Siglo XXI.
  • Gutiérrez, R. (2017). Facilitators of the learning process of writing in early ages. Anales de psicología, 33(1), 32-39.
  • Gutiérrez, R. y Díez, A. (2015). Aprendizaje de la escritura y habilidades de conciencia fonológica en las primeras edades. Bordón, 67(4), 43-59. doi: 10.13042/bordon.2015.67405
  • Herrera, L. y Defior, S. (2005). Una aproximación al procesamiento fonológico de los niños prelectores: conciencia fonológica, memoria verbal a corto plazo y denominación. Psykhe 14 (2), 81-95.
  • Jiménez, J. (2009). Manual para la evaluación inicial de la lectura en niños de educación primaria. RTI International. Agencia de los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional. Recuperado de https://goo.gl/jqbXUM
  • Jiménez, J. E. y Ortiz, M. R. (1995). Conciencia fonológica y aprendizaje de la lectura. Teoría, evaluación e intervención. Aplicación en el aula. Madrid: Síntesis.
  • Jiménez, J. E. y Ortiz, M. R. (2000). Conciencia fonológica y aprendizaje de la lectura: Teoría, evaluación e intervención. Madrid: Síntesis.
  • Jiménez, J. E y Muñetón, M. (2002). Dificultades de aprendizaje de la escritura: aplicaciones de la psicolingüística y de las nuevas tecnologías. Madrid: Trotta.
  • Jiménez, J. E., Naranjo, F., O’Shanahan, I., Muñetón, M., Rojas, E. (2009). ¿Pueden tener dificultades los niños que leen bien? Revista española de pedagogía, 242, 45-60.
  • Jiménez, J. E. & Venegas, E. (2004). Defining phonological awarness and its relationship to reading skills in lowliteracy adults. Journal of Educational Psychology, 96 (4), 798-810.
  • Mendoza, A. (2005). Lengua hablada y lengua escrita: la confluencia de dos códigos en el discurso. Recuperado de https://goo.gl/to7DTS
  • Peñafiel, M. (2009). Guía de intervención logopédica en la disgrafía. Madrid: Síntesis.
  • Portilla, C., Peró, M. y Teberosky, A. (2009). La doble denominación de la sinonimia en el contexto de lo escrito. Infancia y Aprendizaje, 32(3), 277-292.
  • Portilla, C. y Teberosky, A. (2007). La influencia de la escritura en la comprensión del significado y la forma en variaciones lexicales del español en niños preescolares. Forma y Función, 20, 79-93.
  • Ramos, J. L. y Cuadrado, I. (2006). Prueba para la Evaluación del Conocimiento Fonológico. PECO. Madrid: EOS.
  • Rosas, M. A. (2009). Cómo evaluar las etapas de lecto-escritura. En revista digital para profesionales de la enseñanza. Temas para la educación, 2. Recuperado de https://goo.gl/KUBkC6
  • Rueda, M. I. y Sánchez, E. (1996). Relación entre conocimiento fonémico y dislexia: Un estudio instruccional. Cognitiva, 8 (2), 215-234.
  • Sellés, P., Martínez, T. y Vidal-Abarca, E. (2012). Controversia entre madurez lectora y enseñanza precoz de la lectura. Revisión histórica y propuestas actuales. Aula Abierta 40 (3), 3-13.
  • Suárez, B. (2014). Programa «aprendiendo a jugar con los sonidos» para el desarrollo de la conciencia fonológica de estudiantes de una institución privada. Recuperado de https://goo.gl/H3QQGX
  • Teberosky, A. (1992). Aprendiendo a escribir. Barcelona: ICE/Horsori.
  • Teberosky, A. y Portilla, C. (2011). Los «contrarios» en el aprendizaje inicial del lenguaje escrito. Cultura y Educación, 23(4), 515-531.
  • Treiman, R. (1991). Phonological awareness and its roles in learning to read and spell. En D. Sawyer & B. Fox (Eds.), Phonological awareness in reading: The evolution of current perspective (pp. 159-189). Nueva York: Springer-Verlag.
  • Vernon, S. (1998). Escritura y conciencia fonológica en niños hispanoparlantes. Infancia y aprendizaje, 81, 105-120.
  • Ysla, L. y Ávila, V. (2017). La evaluación del conocimiento metalingüístico en niños del último ciclo de la educación infantil peruana. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 10(1), 195-210.