Efectos de un programa de conciencia fonológica en el aprendizaje de la lectura y la escritura

  1. Raúl Gutiérrez Fresneda 1
  2. Antonio Díez Mediavilla 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Journal:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Year of publication: 2017

Volume: 28

Issue: 2

Pages: 30-45

Type: Article

DOI: 10.5944/REOP.VOL.28.NUM.2.2017.20117 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Abstract

Many studies conducted in recent oriented to understand the factors that favor the acquisition of written language in the early ages years. In the languages of alphabetic writing like ours there is agreement on the importance presents awareness of the phonological structure of speech in the acquisition of literacy. However, to be determined if this has greater relevance in learning reading or writing. The purpose of this study was to analyze the influence presents phonological awareness in the acquisition of reading and writing by implementing an educational program that encourages the development of phonological skills.The purpose of this study was twofold: on the one hand, analyze the influence presenting phonological awareness in the acquisition of reading and writing in a differentiated manner, and secondly, to provide an educational program that encourages the development of phonological skills. a quasi-experimental design compared between groups with pretest posttest measures and was employed. The study involved 435 first-year students of primary education. The results indicate the importance that presents phonological awareness in the initial learning of written language, even though, more important in the acquisition process of writing. Similarly, the potential employee program which facilitates application in classroom practice is evident value.

Bibliographic References

  • Arancibia, B., Bizama, M. y Sáez, K. (2012). Aplicación de un programa de estimulación de la conciencia fonológica en preescolares de nivel transición 2 y alumnos de primer año básico pertenecientes a escuelas vulnerables de la Provincia de Concepción, Chile. Revista Signos, 45(80), 236-256. doi:10.4067/s0718-09342012000300001
  • Arnáiz, P., Castejón, J.L., Ruiz, M.S. y Guirao, J.M. (2002). Desarrollo de un programa de habilidades fonológicas y su implicación en el acceso inicial a la lecto-escritura en alumnos de segundo ciclo de educación infantil. Educación, desarrollo y diversidad, 5, 29-51.
  • Artiles, C. y Jiménez, J.E. (2007). Proescri Primaria. Prueba de evaluación de procesos cognitivos en la escritura. Consejería de Educación Cultura y Deportes del Gobierno de Canarias. Dirección General de Ordenación e Innovación Educativa.
  • Bizama, M., Arancibia, B. y Sáez, K. (2011). Evaluación de la conciencia fonológica en párvulos de nivel transición 2 y escolares de primer año básico, pertenecientes a escuelas vulnerables de la Provincia de Concepción, Chile. Onomázein, 23(1), 81-103. doi: 10.4067/s071809342012000300001
  • Bizama, M., Arancibia, B. y Sáez, K. (2013). Intervención psicopedagógica temprana en conciencia fonológica como proceso metalingüístico a la base de la lectura en niños de 5 a 6 años socialmente vulnerables. Revista Estudios Pedagógicos, 39, 2, 25-39. doi: 10.4067/s0718-07052013000200002
  • Bravo, L., Villalón, M. y Orellana, E. (2000). Nivel de desarrollo fonológico y lectura emergente en niños de escuelas municipales. Boletín de Investigación Educacional, 15, 15-23.
  • Bravo, L., Villalón, M. y Orellana, E. (2002). La conciencia fonológica y la lectura inicial en niños que ingresan a primer año básico. Psykhé, 11, 175-182.
  • Castles, A., y Coltheart M. (2004). Is there a causal link from phonological awareness to success in learning to read? Cognition, 91, 77-111. doi:10.1016/s0010-0277(03)00164-1
  • Cuadro, A. y Trías, D. (2008). Desarrollo de la conciencia fonémica: Evaluación de un programa de intervención. Revista Argentina de Neuropsicología, 11, 1-8.
  • Cuetos, F., Rodríguez, B., Ruano, E. y Arribas, D. (2007). Prolec-R, Batería de evaluación de los procesos lectores, Revisada. Madrid: TEA.
  • Defior, S. (1996). Las dificultades de aprendizaje: un enfoque cognitivo. Málaga: Aljibe.
  • Defior, S. (2008). ¿Cómo facilitar el aprendizaje inicial de la lectoescritura? Papel de las habilidades fonológicas. Infancia y Aprendizaje, 31(3), 333-345. doi: 10.1174/021037008785702983
  • Defior, S. y Serrano, F. (2011). La conciencia fonémica, aliada de la adquisición lenguaje escrito. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 31(1), 2-13. doi:10.1016/s0214-4603(11)701656
  • De la Calle, A.M., Aguilar, M., y Navarro, J.I. (2016). Desarrollo evolutivo de la conciencia fonológica: ¿Cómo se relaciona con la competencia lectora posterior? Revista de investigación en logopedia, 1, 22-41.
  • Duncan, L.G., Seymour, P.H. y Hill, L.G. (1997). How important are rhyme and analogy in beginning reading? Cognition, 63,171-208. doi:10.1016/s0010-0277(97)00001-2
  • Feld, V. (2014). Las habilidades fonológicas, su organización neurofisiológica y su aplicación en la educación. Pensamiento Psicológico, 12(1), 71-82. doi:10.11144/javerianacali.ppsi12-1.hfon
  • Fundación Astoreca (2007). Manual de Lenguaje kínder. http://www.educandojuntos.cl/dms/doc_3658.html. (Consultado el 29.XII.2015).
  • Furnes, B. y Samuelsson, S. (2011). Phonological awareness and rapid automatized naming predicting early development in reading and spelling: Results from a cross-linguistic longitudinal study. Learning and Individual Differences, 21, 85–95. doi: 10.1016/j.lindif.2010.10.005
  • Gillam, R. y Van Kleeck, A. (1996). Phonological awareness training and short-tem working memory: Clinical implications. Topics in Language Disorders, 17, 72-81.doi: 10.1097/00011363-199611000-00008
  • González, R., Cuetos, F., Vilar, J. y Uceira, E. (2015). Efectos de la intervención en conciencia fonológica y velocidad de denominación sobre el aprendizaje de la escritura. Aula abierta, 43, 1-8.doi:10.1016/j.aula.2014.06.001
  • Goswamy, U. (2015). Sensory theories of developmental dyslexia: three challenges for research. Nature Rewies Neurosciencie, 16, 43-54.doi:10.1038/nrn3836
  • Gutiérrez, R. y Díez, A. (2015). Aprendizaje de la escritura y habilidades de conciencia fonológica en las primeras edades. Revista Bordón, 67(4), 43-59.doi:10.13042/bordon.2015.67405
  • Gutiérrez, R. y Díez, A. (en prensa). Conciencia fonológica y desarrollo evolutivo de la escritura en las primeras edades. Educación XX1.
  • Gutiérrez, R., Espejo, P., Llambés, D. y Vallejo, B. (2008). Avanza. Programa para el desarrollo de las habilidades escolares básicas. Iniciación al aprendizaje de la lectoescritura. Habilidades fonológicas I. Alicante: ECU.
  • Gutiérrez, R., Espejo, P., Llambés, D. y Vallejo, B. (2015). Avanzados. Programa para el desarrollo de las habilidades escolares básicas. Iniciación al aprendizaje de la lectoescritura. Habilidades fonológicas II. Alicante: ECU.
  • Jiménez, J. y Ortiz, M. (1995). Conciencia fonológica y aprendizaje de la lectura: teoría, evaluación e intervención. Madrid: Síntesis.
  • Jiménez, J. y Ortiz, M. (2007). Conciencia fonológica y aprendizaje de la lectura: Teoría, evaluación e intervención. Madrid: Síntesis.
  • Layes, S., Lalonde, R. y Rebai, M. (2016). Effectiveness of a Phonological Awareness Training for Arabic Disabled Reading Children: Insights on Metalinguistic Benefits. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 8(4), 24-42. doi:10.5565/rev/jtl3.621
  • Moll, K.; Göbel, S. y Snowling, M. (2015). Basic number processing in children with specific learning disorders: Comorbidity of reading and mathematics disorders. Child neuropsychology, 21(3), 399-417.doi: 10.1080/09297049.2014.899570
  • Peñafiel, M. (2009). Guía de intervención logopédica en la disgrafía. Madrid: Síntesis.
  • Porta, M. E. (2012). Un programa de intervención pedagógica en conciencia fonológica. Efectos sobre el aprendizaje inicial de la lectura. Revista de Orientación Educacional, 50, 93-111.
  • Rabazo, Mª J., García, Mª & Sánchez, S. (2016). Exploración de la conciencia fonológica y la velocidad de nombrado en alumnos de 3º Educación Infantil y 1º de Educación Primaria y su relación con el aprendizaje de la lectoescritura. International Journal of Developmental and Educational Psychology. INFAD Revista de Psicología, 1, 83-94.doi: 10.17060/ijodaep.2016.n1.v1.271
  • Ramos, J. y Cuadrado, I. (2006). Prueba para la Evaluación del Conocimiento Fonológico (PECO). Madrid: EOS.
  • Sellés, P. (2006). Estado actual de la evaluación de los predictores y de las habilidades relacionadas con el desarrollo inicial de la lectura. Aula Abierta, 88, 53-72.
  • Suárez, B. (2013). Programa “aprendiendo a jugar con los sonidos” para el desarrollo de la conciencia fonológica de estudiantes de una institución privada. Cátedra Villareal, 1(2),167173.
  • Suárez-Coalla, P., García de Castro, M. y Cuetos, F. (2013). Variables predictoras de la lectura y la escritura en castellano. Infancia y aprendizaje, 36(1), 77-89.doi: 10.1174/021037013804826537
  • Treiman, R. (1998). Why spelling? The benefits of incorporating spelling into beginning reading instruction. In J. Metsala y L. Ehri (Eds.), Word recognition in beginning literacy (289-313). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Verhagen, W., Aarnoutse, C. y Van Leeuwe, J. (2010). Spelling and word recognition in Grades 1 and 2: Relations to phonological awareness and naming speed in Dutch children. Applied Psycholinguistics, 31, 59–80.doi:10.1017/s0142716409990166
  • Wise, J., Pae, H., Wolfe, C., Sevcik, R., Morris, R., Lovett, M., y Wolf, M. (2008). Phonological awareness and rapid naming skills of children with reading disabilities and children with reading disabilities who are at risk for mathematics difficulties. Learning Disabilities Research y Practice, 23, 125-136. doi: 10.1111/j.1540-5826.2008.00270.x