Estudio longitudinal sobre el aprendizaje lector en las primeras edades

  1. Raúl Gutiérrez-Fresneda 1
  2. Antonio Díez Mediavilla 1
  3. Elena Jiménez-Pérez 2
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

  2. 2 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

Journal:
Revista de educación

ISSN: 0034-8082

Year of publication: 2017

Issue: 378

Pages: 30-51

Type: Article

DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2017-378-360 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de educación

Abstract

Learning to read begins in the early ages and is an essential tool for school success. Oral language, phonological processing skills, naming speed and alphabetic knowledge are now considered to be important precursors to reading learning in the early ages as they have a high correlation with decoding processes and initial learning Of written language, however, has not been established when it has begun its development. The purpose of this study was to analyze the moment when the precursor reading skills present a higher incidence in reading learning in the early ages in order to clarify the best period to begin teaching. A longitudinal quasi-experimental study was carried out in 432 children from 5 to 7 years of age. Data analysis was performed using a mixed ANOVA of repeated measures, which included three factors: assessment (6 measures), group and sex. The results show an improvement of the participants in all variables analyzed from the first year of intervention that is maintained during the following two years. The effects of the program support the development of teaching models that integrate these variables for the improvement of the learning of the reading, reason why it is suggested its inclusion in the curricular objectives of the first ages.

Bibliographic References

  • Aguinaga, G., Armentia, M., Fraile, A., Olangua, P., y Úriz, N. (2005). Prueba de lenguaje oral de Navarra Revisada (PLON)-R. Madrid: TEA
  • Bravo, L. (2016). El aprendizaje del lenguaje escrito y las ciencias de la lectura. Un límite entre la psicología cognitiva, las neurociencias y la educación. Límite. Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología, 11(36), 50-59.
  • Bravo, L., Villalón, M. y Orellana, E. (2004). Los procesos cognitivos y el aprendizaje de la lectura inicial: diferencias cognitivas entre buenos lectores y lectores deficientes. Revista electrónica Estudios Pedagógicos, 30, 7-19.
  • Cuetos, F., Rodríguez, B., Ruano, E. y Arribas, D. (2007). Prolec-R, Batería de evaluación de los procesos lectores, Revisada. Madrid: TEA.
  • De Jong, P. y Van Der Leij, A. (1999). Specific contributions of phonological Abilities to Early reading acquisition. Journal of Educational Psychology 91, 450-476.
  • Defior, S. (2008). ¿Cómo facilitar el aprendizaje inicial de la lectoescritura? Papel de las habilidades fonológicas. Infancia y Aprendizaje, 31(3), 333-345.
  • Defior, S. y Serrano, F. (2011). La conciencia fonémica, aliada de la adquisición lenguaje escrito. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 31(1), 2-13.
  • Dickinson, D. (2011). Teachers’ Language Practices and Academic Outcomes of Preschool Children. Science, 333(6045), 964-967. doi: 10.1126/science.1204526.
  • Diuk, B. y Ferroni, M. (2012). Reading difficulties in a poverty context: a case study of the Matthew Effect? Psicologia Escolar e Educacional, 16(2), 209-217.
  • González, R.M., Cuetos, F., Vilar, J. y Uceira, E. (2015). Efectos de la intervención en conciencia fonológica y velocidad de denominación sobre el aprendizaje de la escritura. Aula Abierta, 43, 1-8.
  • González, R.M., López, S., Vilar J., y Rodríguez, A. (2013). Estudio de los predictores de la lectura. Revista de investigación en educación, 11(2), 98-110.
  • Gutiérrez, R. (2016). Habilidades favorecedoras del aprendizaje de la lectura en las primeras edades. En actas del VIII Congreso Internacional de Psicología y Educación (pp. 1385-1386). Asociación Científica de Psicología y Educación. Toledo.
  • Gutiérrez, R. y Díez, A. (2015). Aprendizaje de la escritura y habilidades de conciencia fonológica en las primeras edades. Bordón, 67(4), 43-59. doi: 10.13042/bordon.2015.67405
  • Gutiérrez, R. y Díez, A. (2016). Habilidades que favorecen el aprendizaje de la escritura según la edad y el género del alumnado. En R. Serrano, M. Gómez y C. Huertas (Ed.), La educación sí importa en el siglo XXI (pp. 55-64). Madrid: Síntesis.
  • Gutiérrez-Braojos, C., Rodríguez, S. y Salmerón-Vilchez, P. (2014). How Can Reading Comprehension Strategies and Recall Be Improved in Elementary School Students? Estudios sobre Educación, 26, 9-31.
  • IBM Corp. Released 2011. IBM SPSS Statistics for Windows, Version 20.0. Armonk, NY: IBM Corp.
  • Inizan, A. (1981). Cuándo enseñar a leer. Madrid: Pablo del Río.
  • Kirby, J. R., Pfeiffer, S.L., y Parrilla, R.K. (2003). Naming speed and phonological awareness as predictors of reading development. Journal of Educational Psychology, 95, 453-464.
  • López-Escribano, C., Sánchez-Hípola, P., Suro Sánchez, J. y Leal Carretero, F. (2014). Análisis comparativo de estudios sobre la velocidad de nombrar en español y su relación con la adquisición de la lectura y sus dificultades. Universitas Psychologica, 13(2), 757-769.
  • Mialaret, G. (1979). El aprendizaje de la lectura. Madrid: Alianza.
  • National Reading Panel (2000). Teaching children to read: An evidence based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction. Washington DC: National Institute of Child Health and Human Development.
  • Núñez, M.P. y Santamaría, M. (2014). Prerrequisitos para el proceso de aprendizaje de la lectura y la escritura: conciencia fonológica y destrezas orales de la lengua. Lengua y habla, 18, 72-92.
  • Ramos, J.L. y Cuadrado, I. (2006). Prueba para la Evaluación del Conocimiento Fonológico (PECO). Madrid: EOS.
  • Sellés, P., Martínez, T., Vidal-Abarca. E., y Gilabert, R. (2012). Controversia entre madurez lectora y enseñanza precoz de la lectura. Revisión histórica y propuestas actuales. Aula Abierta, 40(3), 3-14.
  • Sepúlveda, A. y Teberosky, A. (2011) El lenguaje en primer plano en la literatura infantil para la enseñanza y el aprendizaje inicial del lenguaje escrito. Cultura y Educación, 26(1), 23‐42.
  • Suárez-Coalla, P., García de Castro, M y Cuetos, F. (2013). Variables predictoras de la lectura y la escritura en castellano. Infancia y aprendizaje, 36(1), 77-89. doi: 10.1174/021037013804826537
  • Wolf, M. (1991). Naming speed and reading: The contribution of the cognitive neurosciences. Reading Research Quarterly, 26, 123-141.
  • Wolf, M. y Bowers, P.G. (2000). The question of naming-speed deficits in developmental reading disability: An introduction to the Double-Deficit hypothesis. Journal of Learning Disabilities, 33, 322-324.
  • Wolf, M., y Denckla, M. (2003). Rapid Automatized Naming Tests. Greenville, SC: Super Duper.