La competencia lectoraUna aproximación teórica y práctica para su evaluación en el aula

  1. Díez Mediavilla, Antonio
  2. Clemente Egío, Vicente
Revista:
Investigaciones Sobre Lectura

ISSN: 2340-8685

Año de publicación: 2017

Título del ejemplar: Investigaciones Sobre Lectura

Número: 7

Páginas: 22-35

Tipo: Artículo

DOI: 10.37132/ISL.V0I7.178 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Investigaciones Sobre Lectura

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The current investigation shows, in the first place, an analysis and theoretical approach for the concept of Reading competence. This reserach works as a basis to justify that PISA (creator of this concept) doesn’t evaluate what it says to evaluate. So, we propose a new model of evaluation to assess the level of Reading comprehension, getting closer to the concept of Reading competence than Pisa has traditionally done. This research has been carried out with the participation of up to 7 classes of 4ºESO, the realization of two tests- the before mentioned one and a second one corresponding to an excerpt of a PISA test- and the later analysis and statistical comparison between them to find differences (if any) that confirm our statements and theoretical principles. For this purpose, test T has been used for related samples. The statistical analysis let us check that the new Reading approach proposed in the new model of evaluation, through which we intend to approach the concept of Reading competence, hadas a main consequence a better performance of the students in the realization of this test; in comparison with the PISA excerpt that was used. This better efficiency in the carrying out, by the students participating, of the new test, include many investigative implications towards the understanding of different concepts related to Reading that, in many occasions, are easily confused, as well as implications of a practical nature, providing many orientations towards educational interventions in the Reading skill area.

Referencias bibliográficas

  • Citas Alcaraz, N., Caparrós, R. M., Soto, E., Beltrán, R., Rodríguez, A., & Sánchez, S. (2013). ¿Evalúa PISA la competencia lectora? Revista de Educación, 577-599.
  • Coiro, J., & Dobler, E. (2007). Exploring the online reading comprehension strategies used by sixth-grade skilled readers to search for and locate information on the Internet. Reading Research Quarterly, 214-257.
  • Díez, A., & García-Velasco, A. (2015). La evaluación de la competencia lectora. Lenguaje y textos, 35-44.
  • Gutiérrez Fresneda, R. (2016). La lectura dialógica como medio para mejorar la comprensión lectora. Investigaciones Sobre Lectura, 52-58.
  • Jiménez, E. (2013). Comprensión lectora VS Competencia lectora: qué son y qué relación existe entre ellas. Investigaciones Sobre Lectura, 65-74.
  • Jiménez, E. (2015). Niveles de la comprensión y competencia lectoras. Lenguaje y textos, 19-25.
  • Leu Donald, J., Elena, F., Chris, R., Cheryl, M., Clint, K., & Nicole, T. (2015). The New Literacies of Online Research and Comprehension: Rethinking the Reading Achievement Gap. Reading Research Quarterly, 37-59.
  • Mendoza, A. (1998). Tú, lector Aspectos de la interacción texto-lector en el proceso de lectura. Barcelona: Octaedro.
  • Mendoza, A. (2001). El intertexto lector, El espacio de encuentro de las aportaciones del texto con las del lector. Cuenca: Universidad de Castilla la Mancha.
  • Ministerio. (2010). La lectura en PISA 2009. Marcos y pruebas de evaluación. Madrid: Omagraf.
  • Ministerio. (2013). Marcos y pruebas de evaluación de 2012. Matemáticas, lectura y ciencias. Madrid: INEE.
  • OCDE. (2000). La medida de los conocimientos y las destrezas de los alumnos. Un nuevo marco de evaluación. Madrid: INCE.
  • OCDE. (2005). Proyecto DESECO: La definición y selección de competencias clave. Resumen ejecutivo (versión electrónica). Obtenido de http://www.deseco.admin.ch/bfs/deseco/en/index/03/02.parsys.78532.downloadList.94248.DownloadFile.tmp/2005.dscexecutivesummary.sp.pdf.
  • OECD. (2015). PISA 2015: Draft Reading Literacy Framework. París: OECD.
  • Pérez Gómez, Á. (2007). La naturaleza de las competencias básicas y sus aplicaciones pedagógicas. Cantabria: Cuadernos de educación de Cantabria.
  • Pérez-Zorrilla, M. J. (2005). Evaluación de la comprensión lectora: dificultades y limitaciones. Revista de educación, 121-138.
  • Ripoll, J. C., & Aguado, G. (2014). La mejora de la comprensión lectora en español: un meta-análisis. Revista de Psicodidáctica, 27-44.
  • Saulés, S. (2012). La competencia lectora en PISA. Influencias, innovaciones y desarrollo. México, D.F.: INEE.
  • Solé, I. (2012). Competencia lectora y aprendizaje. Revista Iberoamericana de educación, 43-61.