El discurso sobre la música popular contemporáneacrítica artística y divulgación periodística

  1. Antoni Maestre Brotons
Journal:
Cultura, lenguaje y representación = Culture, language and representation: revista de estudios culturales de la Universitat Jaume I = cultural studies journal of Universitat Jaume I

ISSN: 1697-7750

Year of publication: 2014

Issue Title: Social management of knowledge/Gestión social de los conocimientos

Issue: 13

Pages: 69-83

Type: Article

DOI: 10.6035/CLR.2014.13.4 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Cultura, lenguaje y representación = Culture, language and representation: revista de estudios culturales de la Universitat Jaume I = cultural studies journal of Universitat Jaume I

Abstract

The cultural meaning of music is produced by musicians, critics, musico- logists, audience, and record industry. According to Pierre Bourdieu, this meaning is related to the symbolic value of music as a field where social fights take place to raise cultural capital. Specifically, the discourse on contemporary popular music, as shown in newspaper articles, is based upon some features that run counter to classical music: corporeality, emotion, and femininity. Thus the articles are full of metaphors on irrationality and energy. Although those values were once subversive –they actually resisted highbrow culture–, jazz or rock have been assimilated while at the same time other music styles such as dance or pop have been relegated because of their commerciality and unintelligence.

Bibliographic References

  • Abad, L. A. (2002): Rock contra cultura, Madrid, Biblioteca Nueva.
  • Adell, J. E. (2004): «La música popular contemporánea y la construcción de sentido: Más allá de la sociología y la musicología» en Ruesga, J. (ed.) (2004): Intersecciones. La música en la era electro-digital, Artefacto, Sevilla, 137-150.
  • Adorno, T. W. (1971): Teoría estética, Madrid, Taurus.
  • Adorno, T. W. (2000): Sobre la música, Barcelona, Paidós.
  • Barthes, R. (1978): «The grain of the voice», Image, music, text, Nueva York, Farrar, Straus and Giroux.
  • Bourdieu, P. (1998): La distinción. Criterios y bases sociales del gusto, Madrid, Taurus.
  • Busquet, J. (2005): Els escenaris de la cultura, Barcelona, Ara Llibres.
  • Cantón García, J. A. (2004): «Prensa y música: divulgación y crítica», Comunicar, 23: 43-47.
  • Frith, S. (1996): Performing Rites: On the Value of Popular Music, Cambridge, Harvard up.
  • Gilbert, J.; E. Pearson (2003): Cultura y políticas de la música dance, Barcelona, Paidós.
  • Keightley, K. (2001): «Reconsidering rock» en Frith, S.; W. Straw; J. Street (eds.) (2001): The Cambridge Companion to Pop and Rock, Cambridge: Cambridge up, 109-142.
  • Huyssen, A. (2006): «La cultura de masas como mujer: lo otro del modernismo», Después de la gran división. Modernismo, cultura de masas, posmodernismo, Buenos Aires, Adriana Hidalgo Editora, 89-120.
  • Racionero, L. (1979): De qué iban los 60: mitos y ritos, Madrid, Ediciones de La Piqueta.
  • Racionero, L. (1988): Memòries de Califòrnia, Barcelona, Edicions 62.
  • Shepherd, J.; P. Wicke (1997): Music and Cultural Theory, Cambridge, Polity.
  • Wolfe, T. (2002): Radical Chic & Mau-mauing the Flak Catchers, Londres, Picador