Campus virtualesde gestores de contenidos a gestores de metodologías

  1. Llorens Largo, Faraón
Journal:
RED: revista de educación a distancia

ISSN: 1578-7680

Year of publication: 2014

Issue: 42

Type: Article

More publications in: RED: revista de educación a distancia

Abstract

In this article, the evolution of the use of information technology in teaching is reviewed. After reviewing the special features of the digital world and the curves that characterize it, some techniques and methodologies that will be the focus in university teaching in the coming years are proposed. We intend to provide an overview and a framework that give meaning to the different technologies used in the classroom to serve as a guide to both teachers and university leaders. This way, teachers will see their individual innovative actions to be framed in a coordinated strategy, and university leaders will establish institutional policies to use the technology in teaching and to commit to online teaching.

Bibliographic References

  • Anderson, C. (2006). The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of More. Hyperion.
  • Csikszentmihalyi, M. (2013). Fluir (flow). Titulo original: Flow. The Pshychology of Optimal Experience. Editorial Kairós.
  • Johnson, L., Adams Becker, S., Cummins, M., Estrada, V., Freeman, A., y Ludgate, H. (2013). NMC Horizon Report: 2013 Higher Education Edition. The New Media Consortium.
  • Krogerus, M., y Tschäppeler, R. (2011). El pequeño libro de las grandes decisiones. Cincuenta modelos para el pensamiento estratégico. Alienta Editorial.
  • Krogerus, M., y Tschäppeler, R. (2012). El pequeño libro de los grandes cambios. Alienta Editorial.
  • Lévy, P. (2004). Inteligencia Colectiva. Por una antropología del ciberespacio. Organización Panamericana de la Salud. Recuperada el 10 de junio de 2014, de http://inteligenciacolectiva.bvsalud.org
  • Llorens, F. (2009). La tecnología como motor de la innovación educativa. Estrategia y política institucional de la Universidad de Alicante. ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura, CLXXXV EXTRA, 21-32.
  • Llorens, F., Bayona, J.J., Gómez, J., y Sanguino, F. (2010). The University of Alicante’s institutional strategy to promote the open dissemination of knowledge. Online Information Review, 34 (4), 565-582.
  • Llorens, F. (2011). La biblioteca universitaria como difusor de la innovación educativa. Estrategia y política institucional de la Universidad de Alicante. ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura, 187, 89-100.
  • Llorens, F., Molina, R., Compañ, P., y Satorre, R. (2014). Technological Ecosystem for Open Education. En Neves-Silva, R., Tsihrintzis, G.A., Uskov, V., Howlett, R.J., y Jain, L.C. (Eds.), Smart Digital Futures 2014. Volumen 262 de Frontiers in Artificial Intelligence and Applications. (pp. 706-715). IOS Press.
  • Magro, C., Salvatella, J., Álvarez, M., Herrero, O., Paredes, A., y Vélez, G. (2014). Cultura digital y transformación de las organizaciones. 8 competencias digitales para el éxito profesional. RocaSalvatella. Recuperada el 10 de junio de 2014, de http://www.rocasalvatella.com/es/8-competencias-digitales-para-el-exito-profesional
  • Moore, G. (2014). Crossing the Chasm, 3rd Edition. HarperBusiness.
  • Rogers, E. (2003). Diffusion of Innovations (fifth edition). Simon & Schuster.
  • Taleb, N. (2012). El Cisne Negro. El impacto de lo altamente improbable. Colección Booket. Editorial Paidós.