El mostre globalzombis en la literatura catalana infantil i juvenil actual

  1. Maestre Brotons, Antoni
Libro:
Aprendizajes plurilingües y literarios: Nuevos enfoques didácticos
  1. Díez Mediavilla, Antonio E. (coord.)
  2. Brotons Rico, Vicent (coord.)
  3. Escandell Maestre, Dari (coord.)
  4. Rovira Collado, José (coord.)

Editorial: Servicio de Publicaciones ; Universidad de Alicante / Universitat d'Alacant

ISBN: 978-84-16724-30-7

Año de publicación: 2016

Páginas: 708-714

Congreso: Sociedad Española de Didáctica de la Lengua y la Literatura. Congreso Internacional (16. 2015. Alicante)

Tipo: Aportación congreso

Resumen

Al costat del vampir, el zombi és el monstre que més rellevància ha cobrat en les narratives audiovisuals i paraliteràries més recents, que ofereixen una sèrie de relats aptes per a un públic global. Abundants sagues novel·lesques i les corresponents adaptacions a la televisió --com Walking Dead o Resident Evil-- juntament amb còmics i videojocs, han creat una comunitat transnacional de lectors i espectadors, entre els quals cal comptar també els infants i els joves. L'objectiu d'aquest article és analitzar els diversos significats que conté la figura del zombi en la literatura catalana infantil i juvenil dels darrers anys en relació amb les narratives globalitzades de sèries, pel·lícules i videojocs. En aquestes obres, el zombi encarna, entre altres, el doble deformat de l'ésser humà --com en general la resta de monstres-- a més de representar l'antítesi del patró consumista de bellesa i culte al físic o bé l'alliberament de les normes socials imperants. Al contrari que altres monstres com el vampir i l'home-llop, el zombi manca d'una tradició sòlida que haja adaptat el referent originari al context cultural propi. Així i tot, constitueix una potent metàfora per a expressar la diferència i l'alteritat que algunes obres aprofiten per abordar les transformacions físiques i psíquiques de l'adolescència.