Uso y funcionalidad didáctica de Twitter desde la perspectiva del estudiante universitario. Un estudio de caso en la UNED

  1. Vázquez-Cano, Esteban 1
  2. Sevillano, M.ª Luisa 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia (España)
Revista:
Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

ISSN: 1135-9250

Ano de publicación: 2019

Título do exemplar: Monográfico Congreso Edutec 2018 Educación con tecnología: un compromiso social

Número: 68

Páxinas: 15-29

Tipo: Artigo

DOI: 10.21556/EDUTEC.2019.68.1311 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

Resumo

This article analyzes the use made of Twitter by university students and their perception as a didactic resource in Higher Education in the context of undergraduate and master studies in the Faculty of Education of the UNED. Through amixed quantitative and qualitative methodology, students' perception of didactic functionality in Higher Education is analyzed. The results show that students perceive the educational potential of Twitter in three dimensions: 1) "Synthesis, opinion and disclosure of information". 2) "Collaborative work in the network" and 3) "Curriculum research and development". Also, especially highlight activities such as word tracking or hashtags (60%), reflections on trends in the network (63%) and the formation of communities or virtual groups to carry out collaborative projects (53%). A large majority of students consider Twitter a beneficial tool for their academic and social development.

Referencias bibliográficas

  • Ahmed, S., y Parsons, D. (2013). Abductive science inquiry using mobile devices in the classroom. Computers y Education, 63, 62-72. doi: 10.1016/j.compedu.2012.11.017
  • Armellini, A., y De Stefani, M. (2015). Social presence in the 21st century: An adjustment to the Community of Inquiry framework. British Journal of Educational Technology, 47(6), 1202-1216. doi:10.1111/bjet.12302
  • Bahner, D. P., Adkins, E., Patel, N., Donley, C., Nagel, R., y Kman, N. E. (2012). How we use social media to supplement a novel curriculum in medical education. Medical Teacher, 34(6), 439-444. http://doi.org/10.3109/0142159X.2012.668245.
  • Barber, W., DiGiuseppe, M., vanOostveen, R., Blayone, T., y Koroluk, J. (2016). Examining student and educator use of digital technology in an online world. Second International Symposium on Higher Education in Transformation, UOIT, Oshawa, Canada.
  • Barroso, J., y Gallego-Pérez, O. M. (2017). Producción de recursos de aprendizaje apoyados en Realidad Aumentada por parte de estudiantes de magisterio. Revista de Educación Mediática y TIC (Edmetic), 6(1), 23-38. https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i1.5806
  • Bhuasiri, W., Xaymoungkhoun, O., Zo, H., y Jeung Rho, J., y Ciganek, A. (2012). Critical success factors for e-learning in developing countries: A comparative analysis between ICT experts and faculty. Computers y Education, 58. 843-855. doi: 10.1016/j.compedu.2011.10.010.
  • Blessing, S. B., Blessing, J. S., y Fleck, B. K. B. (2012). Using Twitter to reinforce classroom concepts. Teaching of Psychology, 39(4), 268-271. http://doi.org/10.1177/0098628312461484.
  • Caverly, D. C. Ward, A. R., y Caverly M. J. (2009). Techtalk: Mobile Learning and Access. Journal of Developmental Education, 33(1), 38-39.
  • Cochrane, T. D. (2014). Critical success factors for transforming pedagogy with mobile Web 2.0. British Journal of Educational Technology, 45, 65-82. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2012.01384.x
  • Davis, K. (2015). Teachers’ perceptions of twitter for professional development. Disability and Rehabilitation, 37(17), 1551-1558. https://doi.org/10.3109/09638288.2015.1052576
  • Dobarro González, A., Tuero Herrero, E., Bernardo Gutiérrez, A., Herrero Díez, F., y Álvarez-García, D. (2018). Un estudio innovador sobre acoso on-line en estudiantes universitarios. Revista d’Innovació Docent Universitària, 10, 131-142.
  • Dunlap, J. C., y Lowenthal, P. R. (2009). Tweeting the night away: Using Twitter to enhance social presence. Journal of Information Systems Education, 20(2), 129-135.
  • European Commission (2006). Competencias clave para el aprendizaje permanente. Recomendación 2006/962/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de diciembre de 2006, sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente [Diario Oficial L 394 de 30.12.2006].
  • European Commission (2016). DigCompOrg. Digitally Competent Educational Organisations. Recuperado de https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomporg
  • European Commission (2018). Proposal for a council recommendation on key competences for lifelong learning. Recuperado de https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/annex-recommendation-key-competences-lifelong-learning.pdf
  • Freytes Alvarado, M. R. (2017). Twitter como herramienta de aprendizaje en la educación superior europea y latinoamericana: avances, retos. ¿qué está por venir? Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 11(1), 67-75.
  • García-Suárez, J., Trigueros-Cervantes, C., y Rivera-García E. (2015). Twitter como recurso para evaluar el proceso de enseñanza universitaria. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 12(3), 32-44. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v12i3.2092
  • Garrigos-Simon, F., Oltra, J., Narangajavana, Y., y Estelles-Miguel, S. (2016). Ventajas y usos de Twitter, como herramienta de mejora de la educación universitaria. Conference: In-Red 2016 - Congreso de Innovación Educativa y Docencia en Red de la Universitat Politècnica de València.
  • Gozálvez, V., García-Ruiz, R., y Aguaded, I. (2014). La formación en competencias mediáticas: una cuestión de responsabilidad ética en educación superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 28(1), 17-28. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27431190002
  • Grosseck, G., y Holotescu, C. (2008). Can we use twitter for educational activities?”. The 4th International Scientific Conference eLSE "eLearning and Software for Education", Bucharest, April 17-18, 2008. Recuperado de http://portaldoprofessor.mec.gov.br/storage/materiais/0000012008.pdf
  • Gunawardena, C. N., Nolla, A. C., Wilson, P. L., Lopez‐Islas, J. R., Ramirez‐Angel, N., y Megchun‐Alpizar, R. M. (2001). A cross‐cultural study of group process and development in online conferences. Distance Education, 22(1), 85-121. doi:10.1080/0158791010220106
  • Guzmán-Duque, A. P., Del Moral-Pérez, M. E., y González-Ladrón De Guevara, F. (2012). Usos de Twitter en las universidades iberoamericanas. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 11(1), 27-39.
  • Huang, Y. M., Jeng, Y. L., y Huang, T. C. (2009). An educational mobile blogging system for supporting collaborative learning. Educational Technology y Society, 12(2), 163-175. Recuperado de https://www.j-ets.net/ets/journals/12_2/12.pdf
  • Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V., y Freeman, A. (2015). NMC Horizon Report: 2015 Higher Education Edition. Austin, TX: The New Media Consortium.
  • Junco, R., Elavsky, C. M., y Heiberger, G. (2013). Putting Twitter to the test: Assessing outcomes for student collaboration, engagement and success: Twitter collaboration y engagement. British Journal of Educational Technology, 44(2), 273-287. http://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2012.01284.x.
  • Junco, R., Heiberger, G., y Loken, E. (2011). The effect of Twitter on college student engagement and grades: Twitter and student engagement. Journal of Computer Assisted Learning, 27(2), 119-132. http://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2010.00387.x
  • Kinsella, S. (2009). Many to One: Using the Mobile Phone to Interact With Large Classes. British Journal of Education Technology, 40(5), 956-958. doi: 10.1111/j.1467-8535.2008.00888.x
  • Kitsantas, A., y Dabbagh, N. (2010). Learning to Learn with Integrative Learning Technologies (ILT): A Practical Guide for ACADEMIC Success. Greenwich, Conn.: Information Age.
  • Lackovic, N.; Kerry, R. Lowe, R., y Lowe, T. (2017) Being knowledge, power and profession subordinates: Students’ perceptions of Twitter for learning. The Internet and Higher Education, 33, 41-48. doi: 10.1016/j.iheduc.2016.12.002
  • Linnenbrink, E. A., y Pintrich, P. R. (2003) The Role of Self Efficacy Beliefs in Student Engagement and Learning in the Classroom. Reading and Writing Quarterly, 19, 119-137. http://dx.doi.org/10.1080/10573560308223
  • Lowe, B., y Laffey, D. (2011). Is Twitter for the birds? Using Twitter to enhance student learning in a marketing course. Journal of Marketing Education, 33(2), 183-192.
  • Manca, S., y Ranieri, M. (2016). “Yes for Sharing, No for Teaching!”: Social Media in Academic Practices. The Internet and Higher Education, 29, 63-74. doi: 10.1016/j.iheduc.2015.12.004
  • Miguel, V., y Fernández, M. (2013). Redes Sociales y Construcción del Conocimiento, En Martinez y Hernández (Compiladoras), Comunidades Virtuales de Aprendizaje, Caracas, Venezuela. Consejo de Desarrollo Científico y Humanístico, Universidad Central de Venezuela.
  • Millis, B., y Rhem, J. (2010). Cooperative learning in higher education: Across the disciplines. Stylus Publishing, LLC.
  • Mollett, A., Moran, D., y Dunleavy, P. (2011). Using Twitter in University research, teaching and Impact Activities. A guide for academics and researchers. London School of Economics and Political Science: LSE Public Policy Group.
  • Mosa, A. A., Naz’ri bin Mahrin, M., y Ibrrahim, R. (2016). Technological aspects of e-learning readiness in higher education: A review of the literature. Computer and Information Science, 9(1), 113-127. doi:10.5539/cis.v9n1p113
  • Noguera, I. (2015). Modelos flexibles de formación: una respuesta a las necesidades actuales. Revista del Congreso Internacional Docencia Universitaria e Innovación. Tarragona.
  • Pérez A., Cabezudo, S., Morais, A., y Peñalba, M. (2012) Twitter en la Universidad, Revista del Congreso Internacional de Docencia Universitaria e Innovación. 1. Recuperado de http://www.cidui.org/revistacidui/index.php/cidui/article/view/451
  • Real, R., y Vargas, J. M. (1996). The probabilistic basis of Jaccard's index of similarity. Systematic biology, 45(3), 380-385.
  • Resett, S., y Putallaz, P. R. (2018). Cybervictimización y cyberagresión en estudiantes universitarios: problemas emocionales y uso problemático de nuevas tecnologías. Psicodebate, 18(2), 38-50. http://dx.doi.org/10.18682/pd.v18i2.811
  • Rinaldo, S. B., Tapp, S., y Laverie, D. A. (2011). Learning by tweeting: Using Twitter as a pedagogical tool. Journal of Marketing Education, 33(2), 193-203. doi:10.1177/0273475311410852
  • Sevillano, M.ª L., González-Flores, M.ª P., Vázquez-Cano, E., y Rey Yedra, L. (2016). Ubicuidad y movilidad de herramientas virtuales abren nuevas expectativas formativas para el estudiantado universitario. Revista Ensayos Pedagógicos, XI(2), 99-131.
  • Sevillano, M.ª L., y Vázquez-Cano, E. (2014). La universidad ante el reto del aprendizaje ubicuo con dispositivos móviles. Edetania, 44, 33-45.
  • Sevillano, M.ª L. y Vázquez-Cano, E. (2015). The impact of digital mobile devices in Higher Education. Educational Technology y Society, 18(1), 106-118.
  • Sharkova, N. (2014). Learning supported by technology in higher education: From experience to practice. Education Inquiry, 5(3), 429-444. doi:10.3402/edui.v5.24610
  • Tang, Y., y Hew, K. F. (2017). Using Twitter for education: Beneficial or simply a waste of time?. Computers y Education, 106, 97-118. doi: 10.1016/j.compedu.2016.12.004
  • Tess, P.A. (2013). The role of social media in higher education classes (real and virtual). A literature review. Computers in Human Behaviour, 29(5), 60-68. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2012.12.032
  • Thoms, B., y Eryilmaz, E. (2015). Introducing a twitter discussion board to support learning in online and blended learning environments. Education and Information Technologies, 20(2), 265-283. doi: 10.1007/s10639-013-9279-3
  • Tur, G., Marín, V. I., y Carpenter, J. (2017). Using Twitter in Higher Education in Spain and the USA. Comunicar, 51, 19-28 doi: https://doi.org/10.3916/C51-2017-02
  • UNESCO (2013). UNESCO Policy Guidelines for Mobile Learning. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
  • Vázquez-Cano, E. (2012). Mobile learning with Twitter to improve linguistic competence at Secondary Schools. The New Educational Review, 29(3), 134-147.
  • Vázquez-Cano, E. (2013). The Videoarticle: New Reporting Format in Scientific Journals and its Integration in MOOCs. Comunicar, 41, 83-91. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C41-2013-08
  • Vázquez-Cano, E. (2014). Mobile distance learning with smartphones and apps in higher education. Educational Sciences: Theory y Practice, 14(4), 1-16.
  • Vázquez-Cano, E., Sevillano, M.ª L., y De Pedro, F. (2019). Análisis de propuestas de innovación educativa en el prácticum del grado en Pedagogía. Contextos educativos, 23, 5-23. http://doi.org/10.18172/con.3555
  • West, B., Moore, H., y Barry, B. (2015). Beyond the tweet: using twitter to enhance engagement, learning, and success among First year students. Journal of Marketing Education, 37(3), 160-170. https://doi.org/10.1177/0273475315586061