Investigación en relaciones públicas en España

  1. Antonio Castillo-Esparcia 2
  2. Carmen Carretón-Ballester 1
  3. Paula Pineda-Martínez 3
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

  2. 2 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

  3. 3 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Aldizkaria:
El profesional de la información

ISSN: 1386-6710 1699-2407

Argitalpen urtea: 2020

Zenbakien izenburua: Relaciones públicas

Alea: 29

Zenbakia: 3

Mota: Artikulua

DOI: 10.3145/EPI.2020.MAY.30 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: El profesional de la información

Laburpena

Between 2004 and 2006, the two most relevant scientific associations for academics and researchers in the field of public relations and communication were set up in Spain with the mission of strengthening and disseminating research and promoting forums and networks for scientific exchange: the Association of Researchers in Public Relations (AIRP) and the Spanish Association for Communication Research (AE-IC). Based on a study of the doctoral theses presented and contributions to international conferences organized by both associations in the period between 2004 and 2018, our main objective is to determine, describe, and analyze research trends in the academic field of public relations in the Spanish context. To this end, content analysis is applied as a qualitative and quantitative method in the social sciences. Among the most relevant results, the following stand out: the predominance of women researchers in the field, public relations and digital communication as the main topics, the use of mixed methodology, and content analysis as the main research technique. The diagnosis of the evolution and management of public relations research in Spain presented herein defines the corresponding trends and challenges.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Andréu-Abela, Jaime (2000). Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada. Sevilla: Fundación Centro Estudios Andaluces.
  • Arceo-Vacas, José-Luis (2006). “La investigación de relaciones públicas en España”. Anàlisi, n. 34, pp. 111-124. https://core.ac.uk/download/pdf/38977760.pdf
  • Armendáriz, Enrique (2015). “El nuevo perfil del profesional de la Comunicación y las relaciones públicas. Una visión desde la perspectiva del mercado”. Revista internacional de relaciones públicas, v. 5, n. 9, pp. 153-178. https://doi.org/10.5783/RIRP-9-2015-09-153-178
  • Castillo-Esparcia, Antonio (2011). “El rol de las publicaciones científicas en Comunicación en el EEES: indexación e impacto”. Revista internacional de relaciones públicas, v. 1, n. 1, pp. 135-154. https://doi.org/10.5783/RIRP-1-2011-07-135-154
  • Castillo-Esparcia, Antonio; Carretón-Ballester, Carmen (2010). “Investigación en comunicación. Estudio bibliométrico de las revistas de comunicación en España”. Comunicación y sociedad, v. 23, n. 2, pp. 289-327. http://hdl.handle.net/10171/27872
  • Castillo-Esparcia, Antonio; Rubio-Moraga, Ángel; Almansa-Martínez, Ana (2012). “La investigación en Comunicación. Análisis bibliométrico de las revistas de mayor impacto del ISI”. Revista latina de comunicación social, n. 67, pp. 248-270. https://doi.org/10.4185/RLCS-067-955-248-270
  • Castillo-Esparcia, Antonio; Xifra, Jordi (2006). “Investigación bibliométrica de las tesis doctorales españolas sobre relaciones públicas”. Anàlisi, n. 34, pp. 141-161. https://ddd.uab.cat/record/15568
  • Compte-Pujol, Marc; Matilla, Kathy; Hernández, Salvador (2018). “Estrategia y relaciones públicas: un estudio bibliométrico comparativo”. Revista latina de comunicación social, n. 73, pp. 748-764. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1280
  • Cuenca-Fontbona, Joan; Matilla, Kathy; Compte-Pujol, Marc (2019). “Análisis bibliométrico de la producción científca de las relaciones públicas a través de las tesis doctorales (2006-2017) y de los programas de doctorado españoles (2017)”. Anàlisi, n. 60, pp. 97-117. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3166
  • Davidson, Scott (2015). “Everywhere and nowhere: Theorising and researching public affairs and lobbying within public relations scholarship”. Public relations review, v. 41, n. 5, pp. 615-627. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2014.02.023
  • Dircom (2018). El estado de la comunicación en España. Madrid: Dircom. http://www.dircom.org/actualidad-dircom/item/9176-estado-de-la-comunicacion-en-espana-2018
  • Duhé, Sandra (2012). “A thematic analysis of thirty years of public relations literature addressing the potential and pitfalls of new media”. In: Duhé, Sandra (ed.). New media and public relations, 2nd edition. New York: Peter Lang, pp. 57-66. ISBN: 978 1 433101243
  • Duhé, Sandra (2015). “An overview of new media research in public relations journals from 1981 to 2014”. Public relations review, v. 41, n. 2, pp. 153-169. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2014.11.002
  • Fernández-Quijada, David (2011a). “Appraising internationality in Spanish communication journals”. Journal of scholarly publishing, v. 43, n. 1, pp. 90-109. https://doi.org/10.3138/jsp.43.1.90
  • Fernández-Quijada, David (2011b). “De los investigadores a las redes. Una aproximación tipológica a la autoría en las revistas españolas de comunicación”. En: 1er Congreso nacional de metodología de la investigación en comunicación, pp. 1-15. ISBN: 987 84 694 2713 2 http://eprints.rclis.org/18393/1/2011_aeic.pdf
  • Ha, Jin-Hong; Riffe, Daniel (2015). “Crisis-related research in communication and business journals: An interdisciplinary review from 1992 to 2011”. Public relations review, v. 41, n. 4, pp. 569-578. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2015.06.019
  • Hellín-Ortuño, Pedro-Antonio; García-López, Javier (2011). “La integración de la publicidad y las relaciones públicas en el Espacio Europeo de Educación Superior”. En: Fernández, Ana-Belén; García, Francisco (eds.). VI Congreso internacional de investigación y relaciones públicas, pp. 96-106. ISBN: 978 84 939077 1 6 http://airrpp.org/wp-content/uploads/2012/12/actas_VIcongreso_AIRP.pdf
  • Hernández, Salvador; Losada, José-Carlos; Matilla, Kathy (2009). “Las relaciones públicas y la comunicación corporativa en la oferta universitaria de postgrado del estado español: análisis sistemático y proyectivo y una iniciativa de observatorio del estado de la situación por parte de una asociación profesional”. Razón y palabra, v. 14, n. 70, pp. 1-18. https://www.redalyc.org/pdf/1995/199520478006.pdf
  • Huertas, Assumpció; Fernández-Cavia, José (2006). “Center and periphery: two speeds for the implementation of Public Relations in Spain”. Public relations review, v. 32, n. 2, pp. 110-117. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2006.02.003
  • Ki, Eyun-Jung; Shin, Jae-Hwa (2006). “Status of organization – public relationship research from an analysis of published articles, 1985-2004”. Public relations review, v. 32, n. 2, pp. 194-195. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2006.02.019
  • Kim, Jeong-Nam; Ni, Lan (2013). “Two types of Public Relations problems and integrating formative and evaluative research: A review of research programs within the behavioral, strategic management paradigm”. Journal of public relations research, v. 25, n. 1, pp. 1-29. https://doi.org/10.1080/1062726X.2012.723276
  • Kim, Sora; Avery, Elizabeth J.; Lariscy, Ruthann W. (2009). “Are crisis communicators practicing what we preach?: An evaluation of crisis response strategy analyzed in public relations research from 1991 to 2009”. Public relations review, v. 35, n. 4, pp. 446-448. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2009.08.002
  • Liu, Brooke-Fisher; Bartz, Logen; Duke, Noreen (2016). “Communicating crisis uncertainty: A review of the knowledge gaps”. Public relations review, v. 42, n. 3, pp. 479-487. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2016.03.003
  • Martínez-Nicolás, Manuel; Saperas-Lapiedra, Enric (2011). “La investigación sobre Comunicación en España (1998-2007). Análisis de los artículos publicados en revistas científicas”. Revista latina de comunicación social, n. 66, pp. 111-129. https://doi.org/10.4185/RLCS-66-2011-926-101-129
  • Martínez-Nicolás, Manuel; Saperas-Lapiedra, Enric (2016). “Objetos de estudio y orientación metodológica de la reciente investigación sobre comunicación en España (2008-2014): Análisis de los trabajos publicados en revistas científicas españolas”. Revista latina de comunicación social, n. 71, pp. 1365-1384. https://doi.org/10.4185/RLCS-2016-1150
  • Martínez-Nicolás, Manuel; Saperas-Lapiedra, Enric; Carrasco-Campos, Ángel (2019). “La investigación sobre comunicación en España en los últimos 25 años (1990-2014). Objetos de estudio y métodos aplicados en los trabajos publicados en revistas españolas especializadas”. Empiria. Revista de metodología de ciencias sociales, n. 42, pp. 37-69. https://doi.org/10.5944/empiria.42.2019.23250
  • Masip, Pere (2011). “Efecto Aneca: producción española en comunicación en el Social Science Citation Index”. Anuario ThinkEPI, v. 5, pp. 206-210. https://recyt.fecyt.es/index.php/ThinkEPI/article/view/30505/16061
  • Matilla, Kathy; Cuenca-Fontbona, Joan; Compte-Pujol, Marc (2018). “Un análisis de las asignaturas sobre Comunicación y relaciones públicas en los masters universitarios españoles tipo MBA (curso 2016-2017)”. adComunica, n. 16, pp. 221-240. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2018.16.12
  • Matilla, Kathy; Hernández, Salvador (2011). “Bolonia primer año: los estudios universitarios de RRPP en Cataluña en el curso 2010-11”. En: Fernández, Ana-Belén; García, Francisco (eds.). VI Congreso internacional de investigación y relaciones públicas, pp. 35-59. ISBN: 978 84 939077 1 6 http://airrpp.org/wp-content/uploads/2012/12/actas_VIcongreso_AIRP.pdf
  • Matilla, Kathy; Hernández, Salvador (2012). “Bolonia 2º año: los estudios universitarios de relaciones públicas en Cataluña en el curso 2011-2012”. Revista internacional de relaciones públicas, v. 2, n. 4, pp. 247-276. http://revistarelacionespublicas.uma.es/index.php/revrrpp/article/view/117
  • Matilla, Kathy; Hernández, Salvador; Compte-Pujol, Marc (2018). “Modelos profesionales y grados universitarios de Publicidad y relaciones públicas en España desde la perspectiva de las relaciones públicas (2017-2018)”. Communication papers, v. 7, n. 15, pp. 91-104. https://doi.org/10.33115/udg_bib/cp.v7i15.22185
  • Matilla, Kathy; Hernández, Salvador; Losada, José-Carlos (2010). “La oferta formativa de relaciones públicas en los nuevos grados universitarios en España”. Pangea, n. 1, pp. 124-159. https://revistaraic.files.wordpress.com/2010/12/01-01-107.pdf
  • McAllister-Spooner, Sheila M. (2009). “Fulfilling the dialogic promise: A ten-year reflective survey on dialogic internet principles”. Public relations review, v. 35, n. 3, pp. 320-322. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2009.03.008
  • McCorkindale, Tina; DiStaso, Marcia W. (2014). “The state of social media research: where we are now, where we were and what it means for public relations”. Research journal of the Institute for Public Relations, v. 1, n. 1, pp. 1-17. https://instituteforpr.org/wp-content/uploads/TinaMarciaWES.pdf
  • Meadows, Cui; Meadows, Charles-Williams (2014). “The history of academic research in public relations: Tracking research trends over nearly four decades”. Public relations review, v. 40, n. 5, pp. 871-873. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2014.06.005
  • Míguez-González, María-Isabel (2011). “La investigación sobre relaciones públicas en las revistas españolas de comunicación”. En: Fernández, Ana-Belén; García, Francisco (eds.). VI Congreso internacional de investigación y relaciones públicas, pp. 134-138. ISBN: 978 84 939077 1 6 http://airrpp.org/wp-content/uploads/2012/12/actas_VIcongreso_AIRP.pdf
  • Míguez-González, María-Isabel; Baamonde-Silva, Xosé-Manuel; Corbacho-Valencia, Juan-Manuel (2014). “A bibliographic study of public relations in Spanish media and communication journals, 2000-2012”. Public relations review, v. 40, n. 5, pp. 818-828. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2014.08.002
  • Míguez-González, María-Isabel; Corbacho-Valencia, Juan-Manuel; Baamonde-Silva, Xosé-Manuel (2016). “Tendencias de investigación sobre relaciones públicas en revistas internacionales: el caso del ‘Journal of public relations research’ 2012-2014”. Revista internacional de relaciones públicas, v. 6, n. 12, pp. 5-24. https://doi.org/10.5783/RIRP-12-2016-02-05-24
  • Míguez-González, María-Isabel; Costa-Sánchez, Carmen (2019). “Tendencias de investigación sobre comunicación organizacional: la autoría española en revistas indexadas (2014-2018)”. El profesional de la información, v. 28, n. 5, pp. 12-27. https://doi.org/10.3145/epi.2019.sep.10
  • Miquel-Segarra, Susana; Gonçalves, Gisela (2019). “Análisis bibliométrico de tesis doctorales sobre relaciones públicas en España y Portugal (2006/2016)”. Revista internacional de relaciones públicas, v. 9, n. 17, pp. 25-48. https://doi.org/10.5783/RIRP-17-2019-03-25-48
  • Molleda, Juan-Carlos; Laskin, Alexander V. (2005). Global, international, comparative and regional public relations knowledge from 1990 to 2005: A quantitative content analysis of academic and trade publications. The Institute for Public Relations. https://instituteforpr.org/wp-content/uploads/Int_PR_Knowledge.pdf
  • Morehouse, Jordan; Saffer, Adam-John (2018). “A bibliometric analysis of dialogue and digital dialogic research: mapping the knowledge construction and invisible colleges in public relations research”. Journal of public relations research, v. 30, n. 3, pp. 65-82. https://doi.org/10.1080/1062726X.2018.1498343
  • Moreno-Fernández, Ángeles; Carrasco-Campos, Ángel; Saperas-Lapiedra, Enric (2014). “Los efectos del proceso Bolonia en el currículum de las relaciones públicas. Análisis del estado de la cuestión”. Sphera publica, n. junio, pp. 163-184. http://sphera.ucam.edu/index.php/sphera-01/article/view/207
  • Morkunas, Vida J.; Moore, Shane; Duncan, Sherese Y. (2018). “A bibliometric analysis of the Journal of public affairs”. Journal of public affairs, v. 19, n. 1, pp. 1-17. https://doi.org/10.1002/pa.1833
  • Noguero-Grau, Antoni (2004). “Principales acontecimientos en la evolución de las relaciones públicas en España”. En: Arceo-Vacas, José-Luis (dir.). Las relaciones públicas en España. Madrid: McGraw-Hill, pp. 337-359. ISBN: 84 481 4183 0
  • Perlado-Lamo-de-Espinosa, Marta; Saavedra-Llamas, Marta (eds.) (2017). Los estudios universitarios especializados en Comunicación en España. Un análisis desde la perspectiva profesional de la Dirección de Comunicación (2014-2015). Barcelona: UOC, Colección Dircom. ISBN: 978 84 91167013
  • Santa-Soriano, Alba; Lorenzo-Álvarez, Carolina; Torres-Valdés, Rosa-María (2018). “Bibliometric analysis to identify an emerging research area: Public Relations Intelligence - a challenge to strengthen technological observatories in the network society”. Scientometrics, v. 115, n. 3, pp. 1591-1614. https://doi.org/10.1007/s11192-018-2651-8
  • Sisco, Hilary F.; Pressgrove, Geah; Collins, Erik L. (2013). “Paralleling the practice: an analysis of the scholarly literature in nonprofit Public Relations”. Journal of public relations research, v. 25, n. 4, pp. 282-306. https://doi.org/10.1080/1062726X.2013.806869
  • Theunissen, Petra; Noordin, Wan-Norbani-Wan (2012). “Revisiting the concept ‘dialogue’ in public relations”. Public relations review, v. 38, n. 1, pp. 5-13. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2011.09.006
  • Vanc, Antoaneta M.; Fitzpatrick, Kathy R. (2016). “Scope and status of public diplomacy research by Public Relations scholars, 1990-2014”. Public relations review, v. 42, n. 3, pp. 432-440. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2015.07.012
  • Wang, Yuan (2015). “Incorporating social media in Public Relations: A synthesis of social media-related Public Relations research”. Public relations journal, v. 9, n. 3, pp. 1-14. https://prjournal.instituteforpr.org/wp-content/uploads/2015v09n03Yang.pdf
  • Xifra, Jordi (2007). “Undergraduate public relations education in Spain: Endangered species?”. Public relations review, v. 33, n. 2, pp. 206-213. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2007.02.006
  • Xifra, Jordi; Castillo-Esparcia, Antonio (2006). “Forty years of doctoral Public Relations research in Spain: A quantitative study of dissertation contribution to theory development”. Public relations review, v. 32, n. 3, pp. 302-308. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2006.05.004
  • Ye, Lan; Ki, Eyun-Jung (2012). “The status of online public relations research: An analysis of published articles in 1992-2009”. Journal of public relations research, v. 24, n. 5, pp. 409-434. https://doi.org/10.1080/1062726X.2012.723277