La «Llei d’ús i ensenyament del valencià» i la configuració del sistema educatiu plurilingüe valencià

  1. Baldaquí-Escandell, Josep-Maria 1
  1. 1 IIFV, Universitat d'Alacant
Revista:
Caplletra: revista internacional de filología

ISSN: 0214-8188

Año de publicación: 2020

Número: 68

Páginas: 149-176

Tipo: Artículo

DOI: 10.7203/CAPLLETRA.68.16475 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Caplletra: revista internacional de filología

Resumen

En aquest article volem fer una aproximació històrica al desplegament de l’educació plurilingüe al País Valencià. En una primera part revisarem alguns fets que ens semblen significatius per explicar la situació del sistema educatiu valencià en relació a l’ensenyament de la llengua abans de l’aprovació de la Llei d’ús i ensenyament del valencià (LUEV). En la segona part, descriurem el desplegament del sistema educatiu valencià a partir de l’aprovació de la LUEV per analitzar com ha anat configurant-se un sistema inicialment bilingüe i, posteriorment plurilingüe, i identificar les fortaleses i debilitats dels diferents programes educatius que s’han aplicat en el marc de la LUEV.  

Referencias bibliográficas

  • Alcaraz, M., J. Ochoa & F. Isabel (2004) «La Llei d’ús i ensenyament del valencià, en via morta», Revista de Llengua i Dret, 41, p. 105-140.
  • Alcaraz, M., J. Ochoa & F. Isabel (2002) «Aproximació a la situació jurídica del valencià», Treballs de Sociolingüistica Catalana, 16, p. 227-240.
  • Baker, C. (1988) Key Issues in Bilingualism and Bilingual Education, Clevedon/Philadelphia, Multilingual Matters.
  • Bodoque, A. (2001) «Polítiques lingüístiques i fractures sociopolítiques al voltant de la identitat lingüística. Aproximació a la dimensió contemporània del conflicte lingüístic valencià», Revista de Llengua i Dret, 36, p. 157-205.
  • Bodoque, A.(2009) La política lingüística dels governs valencians (1983-2008). Un estudi de polítiques públiques, València, Publicacions de la Universitat de València.
  • Bodoque, A.(2011) «El model valencià de política lingüística», Revista de Llengua i Dret, 56, p. 143-171.
  • Brotons, V. & T. Torró (2002) «Valencià a l’escola, escola valenciana», Canelobre, 47, p. 94-115.
  • Chabàs, R. (1886) «La enseñanza de la gramática castellana en las escuelas del Reino de Valencia», El Archivo, i (9, 10, 11, 12), p. 57-59, 65-66, 73-74, 81-83, 89-91.
  • Council of Europe (2012) European Charter For Regional Or Minority Languages. Application of the Charter in Spain. 3rd monitoring cycle. 24 October 2012. [<https:// rm.coe.int/16806dba6b>, últim accés 10 de novembre de 2018.]
  • Cummins, J. (1976) «The Influence of Bilingualism on Congitative Growth: A Synthesis of Research findings on bilingualism», Working Papers on Bilingualism, 9, p. 1-43.
  • Cummins, J. (1983) Heritage Language Education: A Literature Review, Toronto, Ministry of Education.
  • Cummins, J. (1984) Bilingual Education and Special Education: Issues in Assessment and Pedagogy, San Diego, College Hill.
  • Cummins, J. (2008) «BICS and CALP: Empirical and Theoretical Status of the Distinction», dins N. H. Hornberger (ed.), Encyclopedia of Language and Education, Boston, Springer, p. 71-83. [DOI: 10.1007/978-0-387-30424-3_36]
  • Ferrando, A. (2000) «Fabra i el País Valencià», dins J. A. Argenter (ed.), Simposi Pompeu Fabra: Jornades Científiques de l’Institut d’Estudis Catalans, Secció Filològica, Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, p. 121-157.
  • Fishman, J. (1976) Bilingual Education: An International Sociological Perspective, Rowley MA, Newbury House.
  • González-Agàpito, J., S. Marqués, A. Mayordomo & B. Sureda (2002) Tradició i renovació pedagògica. 1898-1939. Història de l’educació. Catalunya, Illes Balears, País Valencià, Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
  • Labrado, V. (2011) Les trobades. 25 anys d’Escola Valenciana, Algemesí, Andana. Mas, A. (2018) «El valencià segons l’enquesta del SIES de 2015», Treballs de Sociolingüística Catalana, 28, p. 127-145. [DOI: 10.2436/20.2504.01.147]
  • Ortín, B. (1918) Gramàtica Valenciana (nocions elementals). Per a escoles de primeres lletres, València, Impremta Valencianista.
  • Pascual, V. (2006) El tractament de les llengües en un model d’educació plurilingüe per al sistema educatiu valencià, València, Generalitat Valenciana, Conselleria de Cultura, Educació i Esport. [<http://www.ceice.gva.es/ca/web/ensenanzas-enlenguas/el-tratamiento-de-las-lenguas-en-un-modelo-de-educacion-plurilinguepara-el-sistema-educativo-valenciano>, últim acces 15 d’octubre de 2018.]
  • Pascual, V., J. M. Baldaquí, M. Nicolàs, I. Ríos, I. Sanz & C. Segura (2015) Un nou model lingüístic educatiu per a l’educació plurilingüe i intercultural del sistema educatiu valencià. Informe a la Direcció General de Política Educativa de la Conselleria d’Educació, Cultura, Investigació Esport de la Generalitat Valenciana, València, Conselleria d’Educació, Cultura, Investigació Esport de la Generalitat Valenciana. [<http://www.ceice.gva.es/documents/163756489/163764604/161004_Conselleria_INFORME_VP_Decret.pdf/1a9b47e4-c7c7-4865-ac37-0f184cde06d8>, últim accés 17 d’octubre de 2018.]
  • Peal, E. & W. Lambert (1962) «The Relation of Bilingualism to Intelligence», Psychological Monographs, 76, p. 1-23.
  • Pellicer, J. E. (2003) «L’ensenyament de la llengua catalana al País Valencià (1238- 1939)», València, Universitat de València. Tesi doctoral. [<http://roderic.uv.es/ handle/10550/15719>, últim accés 22 d’octubre de 2018.]
  • Pitarch, V. (1984) Reflexió crítica sobre la Llei d’ús i ensenyament del valencià, València, Edicions 3i4.
  • Pitarch, V. (1994) «Una experiència històrica: l’ensenyament català al País Valencià», Treballs de Sociolingüistica Catalana, 12, p. 77-90.
  • Pradilla, M. À. (2002) «La política lingüística contemporània al País Valencià», Treballs de sociolingüística catalana, 16, p. 101-119.
  • Simbor, V. (1983) Carles Salvador i Gimeno: una obra decisiva, València, Diputació Provincial de València.
  • STEPV (2011) De l’entrebanc a la involució. Informe sobre l’ensenyament en valencià. [<https://intersindical.org/llengua/informe2011>, últim accés 13 de gener de 2019.]
  • STEPV (2016) El valencià en l’ensenyament. Informe 2016, València, STEPV. [<http://intersindical.org/stepv/docs/informe_ensenyament_en_valencia_2016.pdf>, últim accés 13 de gener de 2019.]
  • Tasa, V. & A. Bodoque (2017) «Anglés contra valencià. La introducció del multilingüisme en el sistema lingüístic educatiu valencià», Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, 67, p. 129-144. [DOI: 10.2436/rld.i67.2017.2841.]
  • Torró, T. (2009) «El català a l’escola del País Valencià: dades i reflexions», Treballs de sociolingüística catalana, 20, p. 193-208. [DOI: 10.2436/20.2504.01.5.]
  • UNESCO (1953) The use of Vernacular Languages in Education, París, UNESCO. [<http://www.tolerancia.org/upimages/Manifiestos/unesco_1953_english.pdf>, últim accés 20 de desembre de 2018.]
  • Xarxa CRUSCAT (2011) Informe sobre la situació de la llengua catalana (2008-2009), Barcelona, Observatori de la Llengua Catalana. [<http://130.206.88.7/cruscat/ web/informe/informe2008-09.pdf>, últim accés 20 de gener de 2019.]
  • Zurriaga, F. (2004) «La Secció de Pedagogia de Lo Rat Penat de València. Un dels primers moviments de renovació pedagògica del al postguerra al País Valencià. Un país que anem construint», dins AA.DD., Carme Miquel. Una mestra del País, València, Saó, p. 25-39.