Testimonios y emociones narradas y fotografiadas en la Enciclopedia de los Migrantes

  1. Belzunegui-Eraso, Ángel 1
  2. Roche Cárcel, Juan Antonio 2
  1. 1 Universitat Rovira i Virgili
    info

    Universitat Rovira i Virgili

    Tarragona, España

    ROR https://ror.org/00g5sqv46

  2. 2 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Journal:
Empiria: Revista de metodología de ciencias sociales

ISSN: 1139-5737

Year of publication: 2020

Issue Title: Cuerpos y emociones en riesgo en el siglo XXI

Issue: 47

Pages: 65-104

Type: Article

DOI: 10.5944/EMPIRIA.47.2020.27425 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Empiria: Revista de metodología de ciencias sociales

Sustainable development goals

Abstract

This article analyzes a selection of letters written by migrants and photographic images made to them, and collected in the work Encyclopedia of Migrants. The work is the result of research funded by the EU and developed, simultaneously, in 8 cities in France, Spain, Portugal and Gibraltar. The letters are addressed to a person who stayed in their homeland and explain their personal experiences, their emotions, feelings and perceptions regarding the migratory process. The images were made by an artistic photographer under the premise that both the stage and the objects portrayed were chosen by the migrant himself. The portraits were conceived as a kind of ethnophotography in which the images and their contents are analyzed simultaneously (through the method of iconological analysis), particularly the conception of the body and the emotions of the migrants.

Funding information

Esta investigación fue financiada por la UE a través del programa Erasmus + y contó con el apoyo del Institut Français, el Ayuntamiento de Rennes, Rennes Métropole, el Consejo General de Ille-et-Vilaine, el Consejo Regional de Bretaña, el Contrato Urbano de Cohesión Social, el Ministerio de Cultura y comunicación – Dirección Regional de Asuntos Culturales de Francia y la Fondation SNCF.

Funders

Bibliographic References

  • AGUILAR IDÁÑEZ, M. J. (2011): “Usos y aplicaciones de la Sociología Visual en el ámbito de las migraciones y la construcción de una ciudadanía intercultural”, Tejuelo, 12, pp 100-135.
  • ANDRÉS, S.DE, NOS-ALDÁS, E. y GARCÍA-MATILLA, A. (2016): “La imagen transformadora. El poder de cambio social de una fotografía: la muerte de Aylan”. Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, 47, vol. XXIV, pp. 29-37.
  • BARBOZA MARTÍNEZ, A. (2005): “Las imágenes como objeto y técnica de análisis en la Sociología: el método de la interpretación documental”, en J. A. Roche Cárcel y M. Oliver Narbona (eds.), Cultura y globalización. Entre el conflicto y el diálogo, Alicante, Publicaciones de la Universidad de Alicante, pp. 347-366
  • BECKER, H. S. (1981): Exploring Society Photographically, Evanston, Illinois, Mary and Leigh Block Gallery, Northwestern University.
  • BECKER, H. S. (1982): Art Worlds. Berkeley, University of California Press. BELMONTE, C. (2007): “Emociones y cerebro”, Rev. R. Acad. Cienc. Exact. Fís. Nat. 101(1), pp. 59-68.
  • BELZUNEGUI, A.; BRUNET, I; PASTOR, I. (2012): “El diseño del Análisis Cualitativo Multinivel: una aplicación práctica para el análisis de entrevistas”, Empiria. Revista de Metodología de Ciencias Sociales 23, pp. 15-44.
  • BERICAT, E. (2000): “La sociología de la emoción y la emoción en la sociología”. Papers. Revista de Sociología, 62, pp. 145-176.
  • BERICAT, E. (2012): “Ciencias Sociales y cultura audiovisual: el conocimiento de la fotografía”, en J. A. Roche Cárcel (ed.), La Sociología como una de las Bellas Artes. La influencia de la literatura y de las artes en el pensamiento sociológico, Barcelona, Anthropos, pp. 201-224.
  • BOURDIEU, P. et al. (1965): Un art moyen: Essai sur les usages sociaux de la photographie, París, Les Éditions de Minuit.
  • CASANOVA CUBA, M. E. y MASSÓ GUIJARRO, B. (2018): “Aproximación a la crisis de los refugiados a través del titular y de la fotografía de prensa en España”, Intersticios: Revista sociológica de pensamiento crítico, 12 (2), pp. 109-119.
  • CASSAIN, L. (2018): Trayectorias migratorias y procesos de retorno de España a Argentina, Tesis Doctoral, Madrid, Universidad Complutense.
  • DAMASIO, A. (1995): L’Erreur de Descartes. La Raison des Émotions, París, Éditions Odile Jacob.
  • DAMASIO, A. (2005): Spinoza avait raison, París, Éditions Odile Jacob.
  • Documental El Tren de la Memoria (dirs. M. Arribas y A. Pérez). RTVE (2012). http:// www.rtve.es/alacarta/videos/el-documental/documental-tren-memoria/1797667/
  • DURAN, Mª. A. (2004): El dolor, la muerte y la memoria. Modelos sociales en la iconografía religiosa, Madrid, CSIC.
  • GIDDENS, A. (1997): Modernidad e identidad del Yo. El Yo y la sociedad en la época contemporánea, Barcelona, Ediciones Península.
  • GOFFMAN, E. (1979): Gender Advertisement, Nueva York, Harper & Row.
  • GONZÁLEZ GARCÍA, J. M. (1998): Sociología e iconología. REIS, Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 84, pp. 23-43.
  • HOCHSCHILD, A. R. (1981): Power, Status and Emotion, Contemporary Sociology, 10, pp. 73-77.
  • HUICI URMENETA, V. y DAVILA LEGERÉN, A. (2019): “Fotografía y sociología en la era del zoon elektronikón”, Universitas Humanística, 87, pp. 143-168. https://doi. org/10.11144/Javeriana.uh87.fsez
  • KEMPER, TH. D. (1978): A Social Interactional Theory of Emotions, Nueva York, John Willey & Sons.
  • KING, G., KEOHANE, R.O. y VERBA, S. (2000): El diseño de la investigación social. La inferencia científica en los estudios cualitativos, Madrid, Alianza Editorial.
  • LÓPEZ DEL RAMO, J. y HUMANES, M. L. (2016): “Análisis de contenido de la representación fotográfica de la crisis de los refugiados sirios y su incidencia en el framing visual”, Scire, 22(2), pp. 87-97.
  • MARTÍN CRIADO, E. (2014): “Mentiras, inconsistencias y ambivalencias. Teoría de la acción y análisis del discurso”, Revista Internacional de Sociología 72(1), pp. 115- 138.
  • MIGUEL, J. M. DE y PONCE DE LEON, O. (1998) : “Para una Sociología de la fotografía”, REIS, 84/98, pp. 83-124.
  • MUÑIZ, C. et al (2006): “Imágenes de la inmigración a través de la fotografía de prensa. Un análisis de contenido”, Comunicación y sociedad, XIX(1) pp. 103-128.
  • NUSSBAUM, M. C. (2014): Emociones políticas. ¿Por qué el amor es importante para la justicia?, Madrid, Paidós.
  • PANOFSKY, E. (1972): Estudios sobre iconología, Madrid, Alianza. PANOFSKY, E. (2004): El significado en las artes visuales, Madrid, Alianza. VAN DIJK, T. A. (1998): Ideología. Una aproximación multidisciplinaria, Barcelona, Gedisa.
  • VAN DIJK, T. A. (1998): Ideología. Una aproximación multidisciplina- ria, Barcelona, Gedisa.