Las TIC al servicio del conocimiento avanzado multilingüela biblioteca digital plurilingüe del Mediterráneo- IVITRA

  1. Roig Vila, Rosabel 1
  2. Martines Peres, Vicent 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Revista:
Hachetetepé: Revista científica de Educación y Comunicación

ISSN: 2172-7929

Any de publicació: 2012

Número: 4

Pàgines: 13-25

Tipus: Article

DOI: 10.25267/HACHETETEPE.2012.V1.I4.3 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Hachetetepé: Revista científica de Educación y Comunicación

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

This study shall analyse the importance of the ICT sector at the service of the libraries in general and, specifi cally, the potential of digital libraries. In this study we will refl ect on the importance of the digital library not only as a repository of contents, but also as a centre that is capable of creating knowledge. We will speak about the importance of constituting digital libraries in culturally related areas and of their multilingual nature. It is important that these contents be preserved in their original languages while simultaneously producing multilingual translations as a means to better the diffusion and enhance the knowledge of the patrimony that are deposited in said libraries. In this sense, we shall explain the characteristics of the Mediterranean Multilingual Digital Library IVITRA.

Referències bibliogràfiques

  • Beasley, D .(2000). Beasley’s Guide to Library Research. Toronto - Buffalo – Londres: University of Toronto Press.
  • Bush, V (2001). “Cómo podríamos pensar [‘As We May Think’]”, en Revista de Occidente, 239; 19-52
  • Castells, M. (1995). La ciudad informal: tecnologías de la información, reestructuración económica y el proceso urbano-regional. Madrid: Alianza Editorial.
  • Chartier, Roger (2001). “Lenguas y lecturas en el mundo de la comunicación digital (Lección magistral con motivo de su investidura como Doctora Honoris Causa por la Universidad Carlos III de Madrid)”, en Litterae. Cuadernos sobre Cultura Escrita, 1; 53-59.
  • Díaz Noci, Javier (2009). “Multimedia y modalidades de lectura: una aproximación al estado de la cuestión”, en Comunicar. Revista científica de Comunicación y Educación, 37; 213-219.
  • Eco, Umberto (1999). La búsqueda de la lengua perfecta. Barcelona: Crítica.
  • García López, Genaro Luis (2003-2004). “Las investigaciones sobre el libro y las bibliotecas desde un punto de vista histórico, sociológico y educativo”, en Litterae. Cuadernos sobre Cultura Escrita, 2; 259-270.
  • López Monteagudo, Guadalupe (2001). “Texto literario e imagen en la antigüedad clasica”, en Litterae. Cuadernos sobre Cultura Escrita, 1; 63-117.
  • Manovich, L. (2005). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
  • Martínez, Jesús A. (2003). “Historia de la cultura e historia de la lectura en la historiografía”, en Ayer (Asociación de Historia Contemporánea), 52; 283-294.
  • Moscoso Sánchez, David Jesús (2004). “De la Galaxia Gutenberg a la Galaxia Internet: la ‘itinerancia’ en la lectura”, en Comunicar. Revista científica de Comunicación y Educación, 23; 124-128.
  • O’Donnell, J. (2000). Avatares de la palabra. Del papiro al ciberespacio. Barcelona: Paidós.
  • Olmeda Gómez, Carlos (2001). “Del hipertexto al hipermercado”, en Litterae. Cuadernos sobre Cultura Escrita, 1; 179-192.
  • Roig Vila, R. (2011). Il contributo dell e nuove tecnologie al dialogo interculturale. En M. Catarci & Massimiliano Fiorucci (Eds.), Immigrazione e Intercultura in Italia e in Spagna. Prospettive, proposte ed esperienze a confronto (pp. 113-124). Milán: Edizioni Unicopli.
  • Terceiro, J. (1996). Sociedad digital. Del “homo sapiens” al “homo digitalis”. Madrid: Alianza Editorial.
  • Torné, Emilio (2001). “La mirada del tipógrafo. El libro entendido como una máquina de lectura”, en Litterae. Cuadernos sobre Cultura Escrita, 1; 145-177.
  • Vianello, Marina (2002). “La identidad del hipertexto”, en Litterae. Cuadernos sobre Cultura Escrita, 2; 151-178.