La aplicación móvil como estrategia de educomunicación orientada a la eliminación del castigo físico en menores.El caso de Hands up

  1. Ana Rosser-Limiñana
  2. Diana Jareño-Ruíz
  3. Carmen López-Sánchez
Journal:
Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

ISSN: 1989-872X

Year of publication: 2018

Volume: 9

Issue: 2

Pages: 189-202

Type: Article

DOI: 10.14198/MEDCOM2018.9.2.22 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

Abstract

Smacking or slapping continue to be socially accepted practices as educational strategies applied to children. However, their use involves risks in children’s psychosocial adjustment that could be avoided by implementing positive discipline strategies. In order to turn parents against the use of physical punishment and equip them with alternative educational tools, it is necessary to develop new instruments for effective communication which engage their attention, are accessible and afford this type of content. This paper presents the implementation process of an application for mobile devices (smartphones, tablets, etc.) to eliminate physical punishment in parental education. The app seeks to offer on-line support to parents in their educational tasks, based on the model of positive discipline. The app is based on self-assessment and learning through virtual environments (e-parenting). The conclusion highlights the usefulness of the educommunicative approach to the development of this type of competence and the features required to reach the target audience, to identify possible difficulties and to offer strategies to enhance parental media education in the process of upbringing and education.

Bibliographic References

  • Aguaded, J. I. (2013). El Programa «Media» de la Comisión Europea, apoyo internacional a la educación en medios. Comunicar, 20(40), 7-8. https://doi.org/10.3916/C40-2013-01-01
  • Balsells, M. À.; Pastor, C.; Amorós, P. et al. (2015). Caminar en familia: programa de competencias parentales durante el acogimiento y la reunificación familiar. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. Disponible en https://goo.gl/CGSyDF
  • Bernabeu, N.; Esteban, N.; Gallego, L. et al. (2011). Alfabetización mediática y competencias básicas. Madrid: Ministerio de Educación.
  • Best, P.; Manktelow, R. & Taylor, B. (2014). Online communication, social media and adolescent wellbeing: A systematic narrative review. Children and Youth Services Review, 41, 27-36. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2014.03.001
  • Bussmann, K. D.; Erthal, C. & Schroth, A. (2009). The Effect of Banning Corporal Punishment in Europe: A Five-Nation Comparison. Germany: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg.
  • Centro de Estudios Sociológicos (2005). Actitudes y opiniones sobre la infancia. Estudio nº 2621. Disponible en https://goo.gl/DVB6La
  • Comisión Europea (2009). Recomendación de la Comisión, de 20 de agosto de 2009 sobre la alfabetización mediática en el entorno digital para una industria audiovisual y de contenidos más competitiva y una sociedad del conocimiento incluyente. Diario Oficial de la Unión Europea L227. Disponible en https://goo.gl/d7jCJR
  • Comisión Europea (2018). Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité económico y social europeo y al Comité de las regiones sobre el Plan de acción de educación digital. COM(2018)22/F1. Bruselas. Disponible en https://goo.gl/yjLz5F
  • Consejo de Europa (2006). Recomendación Rec 19 del Comité de Ministros a los Estados Miembros sobre políticas de apoyo a la parentalidad positiva. Disponible en https://goo.gl/97aKBa
  • Council of Europe (2007). Parenting in contemporary Europe: a positive approach. Strasbourg: Council of Europe Publishing.
  • Gámez-Guadix, M.; Straus, M.; Carrobles, J. A. et al. (2010). Corporal punishment and long-term behavior problems: The moderating role of positive parenting and psychological aggression. Psicothema, 22(4), 529-536. Disponible en https://goo.gl/5xHazF
  • Gershoff, E. T. (2008). Report on Physical Punishment in the United States: What Research Tells Us About Its Effects on Children. Columbus, OH: Center for Effective Discipline.
  • Gershoff, E. T. (2013). Spanking and Child Development: We Know Enough Now to Stop Hitting our Children. Children Development Perspective, 7(3), 133–137. https://doi.org/10.1111/cdep.12038
  • Gibson, L. & Hanson, V. (2013). Digital motherhood: how does technology help new mothers? En W. E. Mackay (Ed.), Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 313322). New York: ACM. https://doi.org/10.1145/2470654.2470700
  • Grogan-Kaylor, A. (2004). The Effect of Corporal Punishment on Antisocial Behavior in Children. Social Work Research, 28(3), 153-162. https://doi.org/10.1093/swr/28.3.153
  • Juste, M. G. y Morales, J. M. (1998). La violencia hacia los hijos en el ámbito familiar: lo que opinan los españoles. Estudios de Juventud, 42, 35-46. Disponible en https://goo.gl/Rs7GDr
  • Lansford, J. E.; Sharma, C.; Malone, P. S. et al. (2014). Corporal Punishment, Maternal Warmth, and Child Adjustment: A Longitudinal Study in Eight Countries. Journal of Clinical, Child and Adolescence Psychology, 43(4), 670-685. https://doi.org/10.1080/15374416.2014.893518
  • Marfil-Carmona, R.; Hergueta, E. y Villalonga, C. (2015). El factor relacional como elemento estratégico en la comunicación publicitaria. Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura, 52, 33-46. https://doi.org/10.7238/a.v0i52.2392
  • Marta Lazo, C. y Gabelas, J. A. (2016). Comunicación Digital. Un modelo basado en el factor Relacional. Barcelona: Editorial UOC.
  • Marta-Lazo, C.; Gabelas, J. A. & Hergueta, E. (2013). Phenomenological features of digital communication, interactivity, immersion and ubiquity. Sociedad de la Información, 44, 169-193. Disponible en https://goo.gl/pB3Tg8
  • McDaniel, B. T.; Coyne, S. & Holmes, E. K. (2011). New Mothers and Media Use: Associations Between Blogging, Social Networking, and Maternal Well-Being. Maternal and Child Health Journal, 16(7), 1509– 1517. https://doi.org/10.1007/s10995-011-0918-2
  • Medina, F.; Briones, A. J. y Hernández, E. (2017). Educación en medios y competencia mediática en la educación secundaria en España. Icono 14, 15(1), 42-65. https://doi.org/10.7195/ri14.v15i1.1001
  • Niela-Vilén, H.; Axelin, A.; Salanterä, S. et al. (2014). Internet-based peer support for parents: A systematic integrative review. International Journal of Nursing Studies, 51(11), 1524-1537. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2014.06.009
  • Nieuwboer, C. C.; Fukkink, R. G. & Hermanns, J. M. A. (2013). Peer and professional parenting support on the Internet: A systematic review. Cyberpsychology, Behavior and Social Networking, 16(7), 518–528. https://doi.org/10.1089/cyber.2012.0547
  • Olivas, O. (10/03/2015). Cinco características de las apps exitosas [Blog]. Merca 2.0. Disponible en https://goo.gl/9m4RJA
  • Panter-Brick, C.; Burgess, A.; Eggerman, M. et al. (2014). Practitioner Review: Engaging fathers – recommendations for a game change in parenting interventions based on a systematic review of the global evidence. Journal of child psychology and psychiatry, 55(11), 1187-1212. https://doi.org/10.1111/jcpp.12280
  • Pérez-Herrero, P. (2000). Hacerse con los medios. Estrategias educomunicativas para comenzar el milenio. Comunicar, 7(14), 103-111. Disponible en https://goo.gl/tfjvzd
  • Ramírez, R. (2012). Métodos para el desarrollo de aplicaciones móviles. Barcelona: OCU. Disponible en https://goo.gl/gygdhE
  • Rodrigo, M. J.; Máiquez, M. L. y Martín, J. C. (2010). Parentalidad positiva y políticas locales de apoyo a las familias. Orientaciones para favorecer el ejercicio de las responsabilidades parentales desde las corporaciones locales. Madrid: FEMP.
  • Scott, S.; Lewsey, J.; Thompson, L. et al. (2014). Early parental physical punishment and emotional and behavioural outcomes in preschool children. Child Care Health Development, 40(3), 337-345. https://doi.org/10.1111/cch.12061
  • Simons, D. A. & Wurtele, S. K. (2010). Relationships Between Parents' Use of Corporal Punishment and Their Children's Endorsement of Spanking and Hitting Other Children. Journal: Child Abuse & Neglect, 34(9), 639-646. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2010.01.012
  • Smith, D. E.; Springer, C. M. & Barret, S. (2011). Physical discipline and socioemotional adjustment among Jamaican adolescents. Journal of family violence, 26(1), 51-61. https://doi.org/10.1007/s10896010-9341-5
  • Statista (2016). Fuentes de búsqueda y conocimiento de nuevas aplicaciones usadas por los españoles en 2016 [Página web]. Disponible en https://goo.gl/bPGepy
  • Torío, S.; Peña, J. V. e Inda, M. (2008). Estilos de educación familiar. Psicothema, 20(1), 62-70. Disponible en https://goo.gl/4LQHrW
  • Torres, A. y Rodrigo, M. J. (2013). Una experiencia de educación parental mediante entornos virtuales de aprendizaje. Sistema, Cibernética e Informática, 10(1), 45-49. Disponible en https://goo.gl/jrCJ9p
  • Tregeagle, S. & Darcy, M. (2008). Child Welfare and Information and Communication Technology: Today’s Challenge. British Journal of Social Work, 38(8), 1481-1498. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcm048
  • Vaquero, E.; Ius, M.; Milani, P. et al. (2016). Una revisión de la literatura sobre el uso de las TIC en el ámbito de la intervención sociofamiliar. En R. Roig (Ed.). Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje (pp. 1920-1928). Barcelona: Octaedro.
  • Vaquero, E.; Urrea, A. & Mundet, A. (2014). Promoting resilience through technology, art and a child rights-based approach. Revista de Cercetare si Interventie Sociala, 45, 144-159. Disponible en https://goo.gl/d6CzCA
  • Villalonga, C. y Marta-Lazo, C. (2015). Modelo de integración educomunicativa de ‘apps’ móviles para la enseñanza y aprendizaje. Revista de Medios y Educación, 46, 137-153. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.09
  • Wang, J. (2013). Seis lecciones para crear una app exitosa. Entrepreneur. Disponible en https://goo.gl/ixHjV2
  • Zolotor, A. J.; Theodore, A. D.; Chang, J. J. et al. (2011). Corporal Punishment and Physical Abuse: Population-based Trends for Three-to-11-year-old Children in the United States. Child Abuse Review, 20(1), 7-66. https://doi.org/10.1002/car.1128