Indicadores bibliométricos sobre el plan de acción tutorial en la universidad para el alumnado con discapacidad desde 1988-2018

  1. Lorenzo Lledó, Gonzalo
  2. Lledó Carreres, Asunción
  3. Lorenzo Lledó, Alejandro
  4. Arráez Vera, Graciela
  5. Gómez - Puerta, Marcos
Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2018

Issue Title: LA PSICOLOGÍA Y VALORES ACTUALES

Volume: 3

Issue: 1

Pages: 157-168

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2018.N1.V3.1246 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Sustainable development goals

Abstract

The diversity present in university classrooms is an element that teachers are founding. There are many tools to respond to functional diversity and one of them is the tutorial action. The objective of this research is to analyze the scientific production of the tutorial action in the University for students with disabilities. For this purpose, the ISI Web of Science is used and the search terms tutorial action, disability and tutorial action plan are established; in Spanish and English. A sample of 78 articles is obtained and will be studied based on bibliometric indicators such as research areas, categories of the Web of Science, years of publication. The results indicate that the period 2015- 2016 produced the vast majority of the papers. Furthermore, English is the language of greatest scientific production. In spite of this, Spain is the largest producer on the subject, with the University of Granada and Burgos as the most outstanding centres. Finally, Education & Educational Research is the category and area of research where most articles are generated. However, the technological areas are gaining in importance due to the versatility of the technology. As future lines of research, the possibility of analysing the contents studied and the most studied educational areas is proposed.

Bibliographic References

  • Álvarez, M., & Rodríguez, S. (2000). Cambios socioeducativos y orientación en el siglo XXI: Nuevas estructuras, roles y funciones. En AA.VV., Hacia el tercer milenio: Cambios educativos y educación para el cambio (pp. 637- 686). Madrid: Sociedad Española de Pedagogía.
  • Álvarez, M. (2008). La tutoría académica en el Espacio Europeo de la Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 71-88.
  • Álvarez González, M. (2009). Planificación y organización de la tutoría en la universidad. En M. Álvarez González y R. Bisquerra (Coords.), Manual de orientación y tutoría. Barcelona: Wolters Kluwer España.
  • Álvarez, M. (2010). La orientación y la tutoría en la transición Educación Secundaria-Universidad. En M. Álvarez González y R. Bisquerra (Coords.), Manual de orientación y tutoría. Barcelona: Wolters Kluwer España.
  • Álvarez, M. (2013). Hacia un modelo integral de la tutoría universitaria. En M. Álvarez González y R. Bisquerra (Coords.), Manual de orientación y tutoría. Barcelona: Wolters Kluwer España.
  • Álvarez M. (2014). La orientación y la tutoría universitaria en la formación de los grados y postgrados. Las transiciones académicas. En P. Figuera (Coord.), Persistir con éxito en la Universidad: De la investigación a la acción. Barcelona: Laertes.
  • Bricall, J.M. (2000). Informe Universidad 2000. Madrid: CRUE.
  • García, N. (2008). La función tutorial de la Universidad en el actual contexto de la Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 21-28.
  • Lázaro, Á. (2002). La acción tutorial de la función docente universitaria. En V. Álvarez Rojo y A. Lázaro (Coords.), Calidad de las Universidades y orientación universitaria (pp. 249- 281). Málaga: Aljibe.
  • Lorenzo, G., Lledó, A., Arráez, G., Lorenzo. A. (2017). La acción tutorial como acompañamiento en el alumnado universitario con discapacidad: Hacia una educación inclusiva. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1),137-144.
  • Moriña, Díez, A. y Molina- Romo, V. (2011). La universidad a análisis: las voces del alumnado con discapacidad. Revista de Enseñanza Universitaria, 37(1), 23-35.
  • Lledó, A; Álvarez, JD; Grau, S; González, C; Roig, R; Lorenzo, G; & Tortosa, MT. (2008). Academia learning and achievement The mentoring program in the university as a measure of quality the
  • learning students’s process: A proposal for action at the university of Alicante. In proceedings of XXIX. Congress of Psychology. Berlin. Alemania.
  • Lledó, A. (2015). La inclusión educativa de la discapacidad en la universidad; una cuestión pendiente para seguir avanzando en Educación Superior. En Lucía Herrera (coord.) Retos y desafíos de la Educación Superior desde la perspectiva del profesorado universitario. Madrid:Síntesis.
  • Perandones, T.M. & Lledó, A. (2009) La función del profesorado universitario como tutor. Experiencias en el Programa de Acción Tutorial en la Universidad de Alicante. En Roig, R.; Blasco, J.; Gilar, R.; Lledó, A.; Mañas, C.; (eds.). Investigar desde un contexto educativo innovador. Alcoy: Marfil.
  • Pérez (2006). Tutorías. En M. de Miguel (Coord.), Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias (pp. 133- 168). Madrid: Alianza Editorial.
  • Rodríguez, S (2004). Manual de tutoría universitaria. Barcelona: Octaedro/ICE-UB.
  • Rodríguez, S. (2006). Las seis caras de la función tutorial. En M. Álvarez González (Coord.), Projecte de formació per a la tutoria universitaria en el marc de l’Espai Europeu d’Educació Superior a la Universitat de Barcelona. Barcelona: Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca de la Universitat de Barcelona.