La Gramàtica de les Construccions aplicada a l’aprenentatge de llengüesel cas de la construcció en -partitiva en Català

  1. CARLES SEGURA -LLOPES
Revista:
Studia Iberica et Americana: journal of Iberian and Latin American literary and cultural studies

ISSN: 2327-4751 2327-476X

Any de publicació: 2016

Títol de l'exemplar: EL MATERIALISMO FILOSÓFICO COMO SISTEMA DE PENSAMIENTO CONTEMPORÁNEO. CRÍTICA DE LA LITERATURA Y CRÍTICA DE LA REALIDAD

Número: 3

Pàgines: 501-534

Tipus: Article

Altres publicacions en: Studia Iberica et Americana: journal of Iberian and Latin American literary and cultural studies

Resum

Aquest article és el resultat d’una recerca realitzada entre estudiants universitaris de català que pretén observar si una metodologia d’aprenentatge i adquisició de llengües basada en la Gramàtica de les Construccions pot ser més eficient que les metodologies més habituals; en concret, ho comprovarem per al que anomenem la construcció ENPARTITIVA en català. Aquesta és una construcció prototípicament transitiva que té un complement quantificat amb el referent implícit i recuperable a través del pronom clític en :Ell en té dos [parlant de llibres]. Aquesta construcció presenta dificultat d’aprenentatge perquè és absent en castellà, que és la L1 de la majoria dels aprenents analitzats. Per altra banda, també té una certa dificultat en l’alumnat que té el català com a L1, ja que la construcció es troba en retrocés entre els catalanoparlants més jóvens. El procés de minorització a què el català està sotmés té efectes en el manteniment de construccions que no tenen paral·lel en la llengua majoritària.