Cansancio emocional, autoestima y satisfacción con los estudios en estudiantes universitarios

  1. Lledó Carreres, Asunción
  2. Perandones González, Teresa Mª
  3. Herrera Torres, Lucía
  4. Lorenzo Lledó, Gonzalo
Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2014

Issue Title: CONVIVIR Y CONDUCTA

Volume: 7

Issue: 1

Pages: 161-170

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2014.N1.V7.787 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

The implementation of the European Higher Education Area (EHEA) has produce big changes for teacher in terms of new ways of teaching, also it has generated new forms of learning for students. As a result, teachers have to think teams collaboratively to enhance the lessons taught in the university context. It is being one of the elements that drives innovation and making research in education. One result of all these innovations has been to foster the opportunity to agree on new choreography and teaching environments. As a consequence we can create more affective and positive spaces in which they feel more freedom and psychological security to meet their studies. Emotional competence that students have along their learning process can be a brake element to academic stress and burnout attitude (burnout). As a consequence it has a positive attitude toward learning and performing tasks. Therefore this paper seeks to examine the relationship between emotional exhaustion, self-esteem and satisfaction with studies of university students. To do this, we used the Emotional Exhaustion Scale (ECE) in college students Ramos, Manga, & Moran (2005). The results allowed to verify the relationship of emotional variables to the degree of satisfaction with the studies, both will be reflected along the learning process of college students.

Bibliographic References

  • Bakker, A. B., Demerouti, E., & Schaufeli, W. B. (2002). The validity of the Maslach Burnout Inventory-General Survey: An Internet Study. Anxiety, Stress and Coping, 15, 245-260.
  • Bresó, E., & Salanova, M. (2005). Efectos significativos del uso de las creencias de ineficacia como componente del burnout académico en estudiantes universitarios. En Jornades de Foment de la Investigació. Recuperado de www.uji.es/bin/publ/ edicions/jfi8/psi/32.pdf.
  • Cox, T., Tisserand, M., & Taris, T. (2005). The conceptualization and measurement of burnout: questions and directions. Work & Stress, 19, 187-191.
  • Durá, E., & Sánchez-Cánovas, J. (1999). Sistema emocional y diversidad humana. En J. Sánchez-Cánovas, & M. P. Sánchez (Coords.), Psicología diferencial: diversidad e individualidad humanas (pp. 251-314). Madrid: Editorial Centro de Estudios Ramón Areces, S.A.
  • Freudenberger, H. J. (1974). Staff burnout. Journal of Social Issues, 30(1), 159-165.
  • Gil-Monte, P. R. (2005). El síndrome de quemarse por el trabajo (Burnout): una enfermedad laboral en la sociedad del bienestar. Madrid: Pirámide.
  • González, M., & Landero, R. (2007a). Factor Structure of the Perceived Stress Scale (PSS) in a sample from Mexico. The Spanish Journal of Psychology, 10(1), 201-208.
  • González, M., & Landero, R. (2007b). Escala de Cansancio Emocional (ECE) para estudiantes universitarios: propiedades psicométricas en una muestra de México. Anales de Psicología, 23(2), 253-257.
  • González-Cabanach, R., Souto, A., Fernández, R., & Freire, C. (2011). Regulación emocional y burnout académico en estudiantes universitarios de Fisioterapia. Revista de Investigación en Educación, 9(2), 7-18.
  • González-Tablas, M. M., Palenzuela, D. L., Pulido, R. F., Sáez, L. M., & López, E. (2001). El papel de las expectativas generalizadas de control en el afrontamiento y ajuste psicológico en mujeres con cáncer de mama. Ansiedad y Estrés, 7(1), 1-14.
  • Lledó, A., Herrera, L., Roig, R., Perandones, T. M., Sánchez, F. J., Jiménez, M. D., Grau, S., Tortosa, M., Álvarez, J. D., Sogorb, M., & Riera, N. (2010). Buenas prácticas en el marco del EEES: innovación en metodologías docentes y evaluación de los aprendizajes. En J. D Álvarez., M. T. Tortosa, & N. Pellín. (Coords.), La Comunidad Universitaria: Tarea Investigadora delante de la Práctica Docente. Alcoy: Marfil.
  • Marín, N., Esteban, A., Palma, C., Vega, M., Mestre, L., & Fornés, J. (2005). Burnout en profesionales sanitarios en formación del Hospital Universitario Son Dureta. Psiquiatría.com, 9(4). Recuperado de http://hdl.handle.net/10401/660
  • Martínez, I., Marqués, A., Salanova, M., & Lopes da Silva, A. (2002). Burnout en estudiantes universitarios de España y Portugal. Un estudio transcultural. Ansiedad y Estrés, 8, 13-23.
  • Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job Burnout. Annual Review of Psychology, 52, 397-442.
  • Otero-López, J. M., Santiago, M. J., & Castro, C. (2008). An integrating approach to the study of burnout in University Professors. Psicothema, 20(4), 766-772.
  • Peñacoba, C., & Moreno, B. (1999). La escala de estresores universitarios (EEU). Una propuesta para la evaluación del estrés en grupos de poblaciones especificas. Ansiedad y Estrés, 5(1), 61-78.
  • Ramos, F., Manga, D., & Morán, C. (2005). Escala de cansancio emocional (ECE) para estudiantes universitarios: Propiedades psicométricas y asociación. Interpsiquis. Recuperado de: http://www.psiquiatria.com/articulos/ estres/20478/.
  • Reininghaus, U., Craig, T., Gournay, K., Hopkison, P., & Carson, J. (2007). The high secure psychiatric hospitals´ nursing staff stress survey 3: identifying stress resistance resources in the stress process of physical assault. Personality and Individual Differences, 42, 397-408.
  • Schaufeli, W. B., Leiter, M. P., Maslach, C., & Jackson, S. E. (1996). The MBI-General Survey. In C. Maslach, S. E. Jackson, & M. P. Leiter (Eds.), Maslach Burnout Inventory Manual (3rd ed.). Palo Alto, California: Consulting Psychologist Press.