Fortalezas y virtudes personales del profesorado y su relación con la eficacia docente

  1. Perandones González, Teresa Mª
  2. Herrera Torres, Lucía
  3. Lledó Carreres, Asunción
Revista:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Any de publicació: 2014

Títol de l'exemplar: CONVIVIR Y CONDUCTA

Volum: 7

Número: 1

Pàgines: 141-150

Tipus: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2014.N1.V7.785 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Resum

This study examines the relationship between personal strengths and virtues and teacher selfefficacy. For it, it is based on two theoretical frameworks, on the one hand, the contributions of Positive Psychology, and secondly, the principles of Social Cognitive Theory. The study was conducted at all levels of education, from Childhood education to Higher education, in two countries, Dominican Republic and Spain, with a sample of 454 teachers. The instruments used were the Personal Strengths Questionnaire VIA (Values in Action Inventory of Strengths: VIA-IS), which assesses personal strengths, and Teacher Efficacy Scale (Teacher Efficacy Scale), which measures two dimensions: Teacher Effectiveness and Personal Effectiveness. The results obtained through the analysis of correlation and regression indicate, firstly, significant correlations between the two dimensions of the Teacher Efficacy Scale and the six Personal Virtues, and, secondly, the predictive ability with respect to the Effectiveness teaching, a Personal Virtue: Humanity and Love. From this empirical justification, in discussions of work incorporate arises in the initial and continuing teacher education, the Personal Strengths and Virtues, since they are the basis for growth personal and professional effectiveness, well-being and development of the potential of each person.

Referències bibliogràfiques

  • Akumal Manifiesto (2000). Positive Psychology Manifiesto. Recuperado de http://www.ppc.sas.upenn.edu/akumalmanifesto.htm
  • Bandura, A. J. (1977a). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215.
  • Bandura, A. J. (1977b). Social leraning theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Bandura, A. J. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Bandura, A., (1987). Pensamiento y acción. Fundamentos sociales. Barcelona: Martínez Roca.
  • Bandura, A. J. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman.
  • Cho, Y., & Shim, S. S. (2013). Predicting teachers’ achievement goals for teaching: the role of perceived school goal structure and teachers’ sense of efficacy. Teaching and Teacher Education, 32, 12-21. doi: 10.1016/j.tate.2012.12.003
  • Contreras, F., & Esguerra, G. (2007). Psicología positiva: una nueva perspectiva en psicología. Diversitas, 2(2), 311-319.
  • Hargreaves, A. (1998). The emotional practice of teaching. Teaching and Teacher Education, 14 (8), 835-854.
  • Hoy, W. K., & Woolfolk, A. E. (1993). Teachers’ sense of efficacy and the rganizational health of schools. Elementary School Journal, 93, 356-372.
  • Kotaman, H. (2010). Turkish early childhood educators’ sense of teacher efficacy. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(2), 603-616. Retrieved from http://www.investigacionpsicopedagogica.org/revista/articulos /21/english/Art_21_409.pdf
  • Krishnamurti, J. (1978). Krishnamurti y la educación. Barcelona: Edhasa.
  • Krishnamurti, J. (1984). Cartas a las escuelas. Barcelona: Edhasa.
  • Krishnamurti, J. (1986). Cartas a las escuelas II. Barcelona: Edhasa.
  • Palomero, P. (2009). Desarrollo de la competencia social y emocional del profesorado: una aproximación desde la psicología humanista. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12(2), 145-153.
  • Perandones, T. M. (en prensa). Psicología Positiva para la salud mental del profesorado universitario. Educación Positiva en Educación Superior. En L. Herrera (Coord.), Retos y desafíos actuales de la Educación Superior desde la perspectiva del profesorado universitario.
  • Perandones, T. M., Herrera, L., & Lledó, A. (2013a). Felicidad subjetiva y autoeficacia docente en profesorado de República Dominicana y España. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(3), 287-298.
  • Perandones, T. M., Herrera, L., & Lledó A. (2013b). Hacia una universidad positiva. Del bienestar docente a la competencia educativa. En O. Lorenzo, & M. Heinsen (Coords.), Plan de Actuación Tutorial. Asesoría Académica. Intervención y Análisis de Resultados (pp. 51-83) Santo Domingo, República Dominicana: UNIBE.
  • Perandones, T. M., Lledó, A., & Herrera, L. (2013). ¡Sonría, maestro! Aprendizaje sentido, con humor la letra entra mejor. DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades, 4, 175-186.
  • Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2000). Values in action (VIA): Classification of strengths. Philadelphia: Values In Action Institute.
  • Rodríguez-Zafra, M. (Ed.). (2004). Crecimiento personal: Aportaciones de Oriente y Occidente. Bilbao: Desclée de Brouwer.
  • Sánchez, M. A., & Paniagua, E. (2004). Los pilares y recursos de la psicología positiva en el crecimiento personal. En M. Rodriguez-Zafra (Ed.), Crecimiento personal: Aportaciones de Oriente y Occidente (pp. 45-80). Bilbao: Desclée de Brouwer.
  • Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive Psychology: An introduction. American Psychologist, 55, 5-14.
  • Seligman, M. E. P., Ernst, R. M., Gillham, J., Reivich, K., & Linkins, M. (2009). Positive education: Positive psychology and classroom interventions. Oxford Review of Education, 35 (3), 293-311.
  • Tschannen-Moran, M., Woolfolk, A., & Hoy, W. K. (1998). Teacher efficacy: its meaning and measure. Review of Educational Research, 68(2), 202-248.
  • Valverde, J., Fernández, M. R., & Revuelta, F. I. (2013). El bienestar subjetivo ante las buenas prácticas educativas con TIC: su influencia en profesorado innovador. Educación XX1, 16(1), 255-280. doi: 10.5944/educxx1.16.1.726
  • Woolfolk, A. E., & Hoy, W. K. (1990). Prospective teachers’ sense of efficacy and beliefs about control. Journal of Educational Psychology, 82, 81-91.
  • Yeo, L., Ang, R., Chong, W., Huan, V., & Quek, C. (2008). Teacher efficacy in the context of teaching low achieving students. Current Psychology, 27(3), 192-204. doi:10.1007/s12144-008-9034-x