Conducta prosocial de los estudiantes hacia la discapacidad y relación con la inteligencia emocional
- 1 Universidad de Alicante. Departamento de Comunicación y Psicología Social. Edificio de Ciencias Sociales
ISSN: 2530-0350
Año de publicación: 2019
Volumen: 50
Número: 1
Páginas: 27-41
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual
Resumen
This study identifies the relationship between EI and prosocial behavior of students toward their peers with disabilities. Trait Meta-Mood Scale-24 (TMMS-24) and Prosocialness Scale for Adults [PSA] were administered to 327 university students. Cluster analyses allowed identifying four different EI profiles. Also, the Groups with high general EI and high scores in emotional regulation obtained higher scores in prosocial behavior domains than the other groups. Results suggest the need of going in depth on EI knowledge and the relationship with prosocial behavior to design programs that foster prosocial behaviors toward students with disabilities.
Referencias bibliográficas
- Ainscow, M. (2005). Para comprender el desarrollo del Sistema Educativo Inclusivo. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 3, 5-20.
- Arnáiz-Sánchez, P. (2012). Escuelas eficaces e inclusivas: cómo favorecer su desarrollo. Educatio Siglo XXI, 30 (1), 25-44.
- Bandura, A., Caprara, G. V., Barbaranelli, C., Gerbino, M. y Pastorelli, C. (2003). Role of affective self-regulatory efficacy in diverse spheres of psychosocial functioning. Child development, 74 (3), 769-782.
- Berbena, M. A., Sierra, M. D. y Vivero, M. D. (2008). Inteligencia emocional y habilidades sociales en adolescentes con alta aceptación social. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 6 (15), 321-338.
- Betina Lacunza, A. y Contini de González, N. (2011). Las habilidades sociales en niños y adolescentes. Su importancia en la prevención de trastornos psicopatológicos. Fundamentos en Humanidades, 12 (23).
- Brackett, M. A., Rivers, S. E., Shiffman, S., Lerner, N. y Salovey, P. (2006). Relating emotional abilities to social functioning: a comparison of self-report and performance measures of emotional intelligence. Journal of Personality and Social Psychology, 91, 780-795.
- Brown, E. y Ferris, J. M. (2007). Social Capital and Philanthropy: An Analysis of the Impact of Social Capital on Individual Giving and Volunteering. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 36 (1), 85-99.
- Buenrostro, A., Valadez, D., Soltero, R., Nava, G., Zambrano, R. y García, A. (2012). Inteligencia emocional y rendimiento académico en adolescentes. Revista de Educación y Desarrollo, 20, 29-37.
- Caprara, G. V., Alessandri, G. y Eisenberg, N. (2012). Prosociality: The contribution of traits, values, and self efficacy beliefs. Journal of Personality and Social Psychology, 102 (6), 1289-1303.
- Caprara, G. V., Capanna, C., Steca, P. y Paciello, M. (2005). Misura e determinanti personali della prosocialità. Un approccio sociale cognitivo. Giornale Italiano di Psicologia, 32 (2), 287-308.
- Caprara, G. V. y Pastorelli, C. (1993). Early emotional instability, prosocial behavior, and aggression: some methodological aspects. European Journal of Personality, 7 (1), 19-36.
- Carlo, G., Crockett, L. J., Randall, B. A. y Roesch, S. C. (2007). A latent growth curve analysis of prosocial behavior among rural adolescents. Journal of Research on Adolescence, 17 (2), 301-324.
- Carreres-Ponsoda, F., Escartí-Carbonell, A., Cortell-Tormo, J. M., Fuster-Lloret, V. y Andreu-Cabrera, E. (2012). The relationship between out-of-school sport participation and positive youth development. Journal of Human Sport and Exercise, 7, 671-683.
- Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. New York, NY: Academic Press.
- Damm-Muñoz, X. (2014). Representaciones y actitudes del profesorado frente a la integración de niños/as con necesidades educativas especiales al aula común. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 3, 25-35.
- Del Barco, B. L., Castaño, E. F. y Carroza, T. G. (2010). Variables individuales que influyen en las actitudes hacia la inmigración en el ámbito escolar. Anales de Psicología, 26 (2), 359-368.
- De Boer, A. A., Pijl, S. J. y Minnaert, A. E. M. G. (2010). Attitudes of parents towards inclusive education: A review of the literature. European Journal of Special Needs Education, 25, 165-181.
- Díaz de Rada Igurquiza, V. (2002). Análisis Factorial. En V. Díaz de Rada Igurquiza, Técnicas de análisis multivariante para investigación social y comercial (pp. 91-156). Madrid: RA-MA.
- Echeita, G. y Simón, C. (2014). La contribución de la educación escolar a la calidad de vida de las personas con discapacidad. Ante el desafío de su inclusión social. En De Lorenzo, R. y Pérez Bueno, L. C. (Coords.), Tratado sobre Discapacidad. Madrid: Thomson & Aranzadi.
- Eisenberg, N., Zhou, Q., Spinrad, T. L., Valiente, C., Fabes, R. y Liew, J. (2005). Relations among positive parenting, children’s effortful control, and externalizing problems: A three-wave longitudinal study. Child Development, 76, 055-1071.
- Esteban Guitart, M., Rivas-Damián, M. J. y Pérez Daniel, M. R. (2012). Empatía y tolerancia a la diversidad en un contexto educativo intercultural. Universitaria. Psycholy, 11 (2), 415-426. Bogotá, Colombia.
- Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2003). La inteligencia emocional en el contexto educativo: hallazgos científicos de sus efectos en el aula. Revista de Educación, 332, 97-116.
- Fehr, E. y Fischbacher, U. (2003). The Nature of Human Altruism. Nature, 425, 785-791.
- Fernández-Berrocal, P., Extremera, N. y Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological Reports, 94, 751-755.
- Gilar, R., Miñano, P. y Castejón, J. L. (2008). Inteligencia emocional y empatía: su influencia en la competencia social en Educación Secundaria Obligatoria. SUMMA Psicológica UST, 5 (1), 21-32.
- Hardy, S. A., Carlo, G. y Roesch, S. C. (2010). Links Between Adolescents Expected Parental Reactions and Prosocial Behavioral Tendencies: The Mediating Role of Prosocial Values. Journal Youth Adolescence, 39, 84-95.
- Inglés, C. J., Martínez-González, A. E. y García-Fernández, J. M. (2015). Conducta prosocial y estrategias de aprendizaje en una muestra de estudiantes españoles de Educación Secundaria Obligatoria. European Journal of Education and Psychology, 6 (1).
- Jiménez, M. I. y López-Zafra, E. (2011). Actitudes sociales y adaptación social en adolescentes españoles: el papel de la inteligencia emocional percibida. Revista de Psicología Social, 26 (1), 105-117.
- Lazarus, R. (2000). Estrés y emoción. Manejo e implicaciones en nuestra salud. España, Bilbao: Desclée de Brouwer.
- Lim, K. M., Khoo, A. y Wong, M. Y. (2007). Relationship of Delinquent Behaviors to Prosocial Orientations of Adolescents. North American Journal of Psychology, 9, 1, 183-188.
- Lozano, A. M. y Etxebarria, I. (2007). La tolerancia a la diversidad en los adolescentes y su relación con la autoestima, la empatía y el concepto del ser humano. Infancia y Aprendizaje, 30 (1), 109-129.
- Martins, A., Ramalho, N. y Morin, E. (2010). A comprehensive meta-analysis of the relationship between emotional intelligence and health. Personality and Individual Differences, 49, 554-564.
- Martorell, M. C., González, R., Aloy, M. y Ferris, M. C. (1995). Socialización y conducta prosocial. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 1, 73-102.
- Mayer, J. D. y Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? En P. Salovey y D. Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Educational Implications (pp. 3-31). New York: Perseus Books Group.
- Morales, F. M., Fernández, F. J., Infante, L., Trianes, M. V. y Cerezo, M. T. (2010). Eficacia de una intervención para incrementar apoyo social en adolescentes discapacitados motores a partir del voluntariado de estudiantes de educación secundaria. Revista Latinoamericana de Psicología, 41 (1), 141-150.
- Morales, M. I. J. y Zafra, E. L. (2013). Impacto de la Inteligencia Emocional percibida, actitudes sociales y expectativas del profesor en el rendimiento académico. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 11 (29), 75-98.
- Novo-Corti, I., Muñoz-Cantero, J. y Calvo-Porral, C. (2011). Análisis de las actitudes de los jóvenes universitarios hacia la discapacidad: un enfoque desde la teoría de la acción razonada. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 17, 1-26.
- Nunnally, J. C. y Bernstein, I. J. (1995). Teoría psicométrica. Madrid: McGraw-Hill.
- Olivar, R. R. y Soza, P. E. (2014). Comunicación prosocial en familias e hijos con discapacidad. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 2 (1), 13-21.
- Parra, D. J. L. y Luque-Rojas, M. J. (2011). Conocimiento de la discapacidad y relaciones sociales en el aula inclusiva. Sugerencias para la acción tutorial. Revista Iberoamericana de Educación, 54 (6), 3.
- Pena, M. y Repetto, E. (2008). Estado de la investigación en España sobre inteligencia emocional (IE) en el ámbito educativo. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 15, 400-420.
- Redondo-Pacheco, J. y Guevara-Melo, E. (2012). Diferencias de género en la prevalencia de la conducta prosocial y agresiva en adolescentes de dos colegios de la ciudad de Pasto-Colombia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 1 (36), 173-192.
- Salguero, J. M., Palomera, R. y Fernández-Berrocal, A. (2012). Perceived emotional intelligence as predictor of psychological adjustment in adolescents: a 1-year prospective study. European Journal of Psychology of Education, 27, 21-34.
- Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S., Turvey, C. y Palfai, T. (1995). Emotional attention, clarity, and repair: Exploring emotional intelligence using the Trait Mood Scale. En J. W. Pennebaker (Ed.), Emotion, disclosure and health (pp. 125-154).Washington DC: American Psychological Association.
- Spinrad, T. L., Eisenberg, N., Cumberland, A., Fabes, R. A., Valiente, C., Shepard, S. A. ... y Guthrie, I. K. (2006). Relation of emotion-related regulation to Children’s social competence: A longitudinal study. Emotion, 6 (3), 498-510.
- Suriá, R. (2014). Actitudes integradoras en el contexto educativo de los estudiantes con discapacidad según la percepción de sus progenitores. Bordón. Revista de Pedagogía, 66, 157-172.
- Suriá, R. (2016). Relationships between self-concept and resilience profiles in young people with disabilities. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 3, 450-473.
- Suriá, R. (2018). Inteligencia emocional y bienestar subjetivo en estudiantes con discapacidad sobrevenida. Bordón, 1, 125-140.