Evaluación formativa y compartida para la inclusión de descansos activos en infantil

  1. López-Benavente, A. 1
  2. Ureña-Ortín, N. 1
  3. Alarcón López, F. 2
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Zeitschrift:
Journal of sport and health research

ISSN: 1989-6239

Datum der Publikation: 2019

Ausgabe: 11

Nummer: 1

Seiten: 143-154

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Journal of sport and health research

Zusammenfassung

The objective of this article was to evaluate the effectiveness of a physical education program in early childhood stage through a formative and shared evaluation system. The purpose of this program was to promote the self-regulation capacity of children, through active break periods. The sample consisted of 46 children, 22 boys (47.8%) and 24 girls (52.2%). A qualitative research methodology was used, through a case study, with the objective of analyzing the degree of satisfaction of the program implemented, as well as the process of improving quality teacher and teacher professional development. The results indicate that: (1) the formative and shared evaluation generated processes of reflection teacher on their own practice to improve the degree of efficacy of the program, in particular, of the active break and (2) generated dialogue and reflection among the students by including them in the teacher evaluation. The results indicated that formative and shared assessment processes are the key to involving students in the evaluation of teaching, allowing the teacher to reflect on their educational action while encouraging dialogue between equals and between the teacher and their students. As a result, it becomes possible to carry out formative and shared evaluation processes in Early Childhood Education

Informationen zur Finanzierung

Este estudio se ha llevado a cabo dentro del proyecto I+D+i: “Beneficios de la manipulación de la carga mental del ejercicio físico sobre el rendimiento cognitivo, emocional y deportivo” con referencia: Dep2017-89879-R, perteneciente a la convocatoria de 8 de junio de 2017 del Programa Estatal de Investigación, Desarrollo e Innovación Orientada a los Retos de la Sociedad, en el marco del Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación 2017-2020, con una duración de 3 años (2017-2020).

Geldgeber

Bibliographische Referenzen

  • Aguilar Jurado, M.A., Gil Madrona, P., Ortega Dato, J.F. y Rodríguez Blanco, O.F. (2018). Mejora de la condición física y la salud en estudiantes tras un programa de descansos activos. Revista Española de Salud Pública, 92, 1-10.
  • Barrientos Hernán, E. J., López Pastor, V. M. y Pérez Brunicardi, D. (2019) ¿Por qué hago evaluación formativa y compartida y/o evaluación para el aprendizaje en EF? La influencia de la formación inicial y permanente del profesorado. Retos, 36, 37-43.
  • Batista, M., Sixto Cubo, D., Honório, S., y Martins, J. (2017). The practice of physical activity related to self-esteem and academical performance in students of basic education. Journal of Human Sport and Exercise, 11(2), 297-310. Doi: https://doi.org/10.14198/jhse.2016.112.03.
  • Cebrián, B., Isabel, M. y Miguel, A. (Coord.) (2013). Cómo trabajar la motricidad en el aula. Cuñas motrices para Infantil y Primaria. Buenos Aires: Miño y Dávila.
  • Cerezo Ros, M.C (2017) Programa ACTIVAmotricidad infantil: propuesta para la mejora de la autorregulación conductual en alumnos de 5 años de educación infantil. Trabajo fin de máster no publicado, Murcia: Universidad de Murcia.
  • Chacón Cuberos, R., Arufe Giráldez, V., Cachón Zagalaz, J., Zagalaz Sánchez, Mª I, y Castro García, D. (2016). Estudio relacional de la práctica deportiva en escolares según el género. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 5 (1), 85-92. DOI: https://doi.org/10.6018/249161
  • Donnelly, J. E. y Lambourne, K. (2011). Classroom-based physical activity, cognition, and academic achievement. Preventive medicine, 52, 36–42. doi: :10.1016/j.ypmed.2011.01.021
  • Elliott, J. (2005). La investigación acción en educación. Madrid: Morata.
  • Espinosa, M. y Ureña, N. (2015). Análisis del diario del profesor en las sesiones de educación física a través del cuento motor. En J. Maquilón y N. Orcajada (Eds.) Investigación y acción educativo en Infantil y Primaria (pp. 331-352). III Congreso Internacional de Investigación e Innovación en Educación Infantil y Educación Primaria, Murcia, Universidad de Murcia
  • Garaigordobil Landazabal, M (2003). Intervención psicológica para desarrollar la personalidad infantil: Juego, conducta prosocial y creatividad. Madrid, España: Pirámide
  • García Fernández, D., Chávez Valenzuela, M., Cruz Chávez, C., Guedea Delgado, J., Velázquez Saucedo, G., y Zubiaur González, M. (2018). Impacto de un programa de actividad motriz con funciones ejecutivas fortaleciendo el desarrollo integral del niño. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 4(1), 37-58. Doi: https://doi.org/10.17979/sportis.2018.4.1.2060
  • García Herranz, S. (2017). Una experiencia de estimulación temprana y evaluación formativa en Educación Infantil. En V.M. López-Pastor y A. Pérez Pueyo (2017). (Coord.). Evaluación formativa y compartida en educación: experiencias de éxito en todas las etapas educativas: León: Universidad de León. Disponible en https://buleria.unileon.es/handle/10612/5999
  • García Herranz, S. (2018). Resultados de un programa de estimulación temprana en el segundo ciclo de educación infantil: un estudio de caso evaluativo. Tesis doctoral no publicada, Segovia: Universidad de Valladolid.
  • García-Herranz, S. y López-Pastor, V. M. (2015). Evaluación Formativa y Compartida en Educación Infantil. Revisión de una Experiencia Didáctica. Qualitative Research in Education, 4(3), 269-298. doi:10.17583/qre.2015.1269.
  • González-González, C.S, Cairós-González, M. y Navarro-Adelantado, V. (2014) Validación de un instrumento para evaluación emocional en niños y niñas: “EMODIANA”. Revistafaz, 7, 160-174
  • Janssen, M., Chinapaw, M. J. M., Rauh, S. P., Toussaint, H. M., van Mechelen, W. y Verhagen, E. (2014). A short physical activity break from cognitive tasks increases selective attention in primary school children aged 1011. Mental Health and Physical Activity, 7(3), 129–134. doi: 10.1016/j.mhpa.2014.07.001
  • Kibbe, D. L., Hackett, J., Hurley, M., McFarland, A., Schubert, K. G., Schultz, A., y Harris, S. (2011). Ten Years of TAKE 10!®: Integrating physical activity with academic concepts in elementary school classrooms. Preventive medicine, 52, 43-50. doi: 10.1016/j.ypmed.2011.01.025
  • Kubesch, S., Walk, L., Spitzer, M., Kammer, T., Lainburg, A., Heim, R. y Hille, K. (2009). A 30-Minute Physical Education Program Improves Students' Executive Attention. Mind, Brain, and Education, 3 (4), 235-242. doi: https://doi.org/10.1111/j.1751-228X.2009.01076.x
  • López-Benavente, A. (2017). Efecto del programa ACTIVAmotricidad para mejorar las habilidades socio-emocionales en niños de infantil. Trabajo fin de máster no publicada, Murcia: Universidad de Murcia
  • López-Pastor, V. M. (Coord.) (2009). Evaluación formativa y compartida en Educación Superior: propuestas, técnicas, instrumentos y experiencias. Madrid, España: Narcea.
  • López-Pastor, V. M. y Pérez-Pueyo, A. (2017). Evaluación formativa y compartida en educación: experiencias de éxito en todas las etapas educativas. León, España: Grupo IFAHE
  • López-Pastor, V., García Peñuela, A., Pérez Brunicardi, D., López Pastor, E., Monjas Aguado, R. y Rueda Cayón, M. (2002). Algunas reflexiones sobre educación física y pedagogía crítica. Retos, 2, 30-35
  • López-Pastor, V.M. (Coord.) (2004). La educación física en educación infantil: una propuesta y algunas experiencias. Madrid, España: Miño y Dávila
  • López-Pastor, V.M., Mojas Aguado, R. y Pérez Brunicardi, D. (2003). Buscando alternativas a la forma de entender y practicar la educación física escolar. Barcelona, España: Inde.
  • Lukas Mujika, J. F. y Santiago Etxeberria, K. (2004). Evaluación educativa. Madrid, España: Alianza
  • Martínez-Martínez, J., Borrell-Lizana, V., Reyes-Corcuera, M., & Pastor-Vicedo, J. C. (2018). The Physical Education and its repercussion during school recess based on an intervention proposal. A pilot study. ESHPA Education, Sport, Health and Physical Activity, 2(2), 192-206. [http://hdl.handle.net/10481/51757]
  • Organización Mundial de la Salud (OMS) (2010). Global recommendations on physical activity for health. Geneva, Switzerland: WorldHealthOrganisation.
  • Ryde, G. C., Booth, J. N., Brooks, N. E., Chesham, R. A., Moran, C. N., y Gorely, T. (2018). The Daily Mile: What factors are associated with its implementation success?. PloS one, 13(10), 1-14. doi: 10.1371/journal.pone.0204988
  • Santamaría Balbas, N. (2015). Tesis doctoral: Incidencia de las cuñas motrices y psicomotrices en la construcción de otra escuela. Universidad de Valladolid. https://www.educacion.es/teseo/mostrarRef.do?ref=1230045
  • Santamaría Balbas, N. (2019). Las cuñas motrices en educación infantil permiten un cuerpo presente en el aula. Infancia, Educación y Aprendizaje, 5(1), 138-159. doi: https://doi.org/10.22370/ieya.2019.5.1.1375 31.
  • Sánchez-López, M., Gutiérrez, D., Ruiz de la Hermosa, A., López y Sánchez, MªI. (2017). Proyectos Escolares Saludables. Descansos Activos. Castilla La Mancha, Universidad Castilla la Mancha
  • Sánchez-López, M., Ruiz-Hermosa, A., Redondo-Tébar, A., Visier-Alfonso, M.E., Jiménez-López, E., Martínez-Andrés, M., Solera, M., Soriano, A. y Martínez-Vizcaíno, V. (2019). Rationale and methods of the MOVI-da10! Study –a cluster-randomized controlled trial of the impact of classroom based physical activity programs on children’s adiposity, cognition and motor competence. BMC Public Health, 19(417), 1-10. https://doi.org/10.1186/s12889-019-6742-0 33.
  • Sebastiani i Obrador, E. M. (1993). La evaluación de la educación física en la reforma educativa. Apunts, 31, 17-26
  • Suarez-Manzano, S., Ruiz-Ariza, A., LopezSerrano, S. y Martínez López, M. J. (2018). Descansos activos para mejorar la atención en clase: intervenciones educativas. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(4), 287-304. doi: https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.84 17
  • Ureña-Ortín, N., Ureña, F. y Alarcón, F. (2008). El diario del maestro como instrumento de evaluación formativa, cualitativa e integrada en la Educación Primaria. Habilidad Motriz, 31, 43-53.
  • Ureña, N., Cerezo, M.C., López-Benavente, A. y Alarcón, F. (2018). Programa ACTIVAmotricidad. Ejercicio físico y Neurociencia. Beneficios en el desarrollo cognitivo, motriz, emocional y social en niños. España, Murcia: lulu
  • Van den Berg, V., Saliasi, E., de Groot, R.H.M, Jolles, J., Chinapaw, M.J.M. y Singh, A.S. (2016). Physical activity in the school setting: cognitive performace is not affected by three different types of acute exercise. Frontiers in Psychology, 7, 1-9. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00723.
  • Wilson, A. N., Olds, T., Lushington, K., Petkov, J., y Dollman, J. (2016). The impact of 10-minute activity breaks outside the classroom on male students’ on-task behaviour and sustained attention: a randomised crossover design. Acta Paediatrica, 105(4), 181–188. doi: 10.1111/apa.13323
  • Wright, C. M., Duquesnay, P. J., Anzman Frasca, S., Chomitz, V. R., Chui, K., Economos, C. D., Langevin, E. G., Nelson, M. E., y Sacheck, J. M. (2016). Study protocol: the Fueling Learning through Exercise (FLEX) study – a randomized controlled trial of the impact of school-based physical activity programs on children’s physical activity, cognitive function, and academic achievement. BMC Public Health, 16 (1078), 1-12. doi: 10.1186/s12889-016-3719-0