Estrategias para construir humor. Las figuras retóricas en relatos humorísticos de niños de 8 y 12 años
-
1
Universitat d'Alacant
info
ISSN: 1576-4737
Année de publication: 2017
Titre de la publication: Metapragmática del humor infantil
Número: 70
Pages: 61-80
Type: Article
D'autres publications dans: Círculo de lingüística aplicada a la comunicación
Résumé
Rhetorical figures have been considered since Ancient times as essential resources for the achievement of verbal humor. In this work, we aim to verify how children aged 8 and 12 use rhetorical figures to achieve humorous effects in motivated narratives. To this end, seven recurring rhetorical mechanisms have been chosen to create verbal mood. Moreover, these are among the characteristic expressive resources of schoolchildren between the ages under study. They are: repetition, comparison, hyperbole, opposition, onomatopoeia, metaphor and puns. Through the quantitative and qualitative analysis of occurrences we wish to study the details of its use in terms of variability, common tendencies, progression in the way of expressing humor through the resource as well as the proximity to the canonical uses of the corresponding figure.
Références bibliographiques
- Aguirre, Rubiela; Alonso, Leonor y Vitoria, Hermes (2007): "La creatividad verbal en la edad escolar: efectos de una experiencia pedagógica". Revista Iberoamericana de Educación, 43/2, 1-12.
- Aguirre, Rubiela y Alonso, Leonor (2008): "Cambios en la creatividad verbal: un análisis del lenguaje figurado presente en textos escritos por escolares", Letras, vol 50, 76, 1-9.
- Alardo, Eva (2002): "Tractatus Coislinianus". CIC (Cuadernos de Informacion y Comuntcación) 7, 31-37.
- Albadalejo, Tomas (1989): Retórica. Madrid: Síntesis.
- Attardo, S. (2001): Humorous Texts: a Semantic and Pragmatic Analysis. Berlin: Mouton De Gruyter.
- Attardo, S. y V. Raskin (1991): "Script theory revis(it)ed: Joke similarity and joke representation model, HUMOR: International Journal of Humor Research, 4, 293-347.
- Azaustre, Antonio, Casas, Juan (1997): Manual de Retórica española. Barcelona: Ariel.
- Bergson, Henri (2011): La risa. Ensayo sobre el significado de la comicidad. Buenos Aires: Godot.
- Burgers, Christian; Brugman, Britta C; Renardel de Lavalette, Kiki y Steen, Gerard J. (2016): "HIP: A Method for Linguistic Hyperbole Identification in Discourse", Metaphor and Symbol. 31, 163-178.
- Camacho Adarve, Ma Matilde (2009): Análisis del discurso y repetición: palabras, actitudes y sentimientos. Madrid: Arcolibros-Ilse
- Cano Mora, Laura (2013): "Rivalry or alliance? the relationship between hyperbole and literal lenguaje". Epos: Revista de filología, 29, 285-296
- Carston, Robbin, Wearing, Catherine (2011): "Metaphor, hyperbole and simile: A pragmatic approach". Language and Cognition 3-2 , 283-312.
- Carston, Robbin, Wearing, Catherine (2015): "Hyperbolic language and its relation to metaphor and irony". Journal of Pragmatics, 79, 79-92
- Checa Beltrán, José (1999): "Poéticas de la risa". Scriprura 15, 11-27.
- Cicerón (2002): Sobre el orador, edición de José Luis Iso. Madrid: Gredos.
- Cooper, Lane (1922): An Aristotelian Theory of Comedy with an adaptation of the Poetics and a translation of the ' Tractatus Coislinianus'. New York: Harcourt, Brace and Company.
- Crespo-Allende, Nina (2009): "La conciencia metapragmática en la edad escolar" Boletín de lingüística. 32, 7-24.
- Crespo-Allende, Nina, Alfaro-Faccio, Pedro (2010): "Desarrollo tardío del lenguaje la conciencia metapragmática en la Edad Escolar", Universitas psychologica. 9, 1.
- Crespo, Nina, Benítez, Ricardo y Pérez, Lorena (2010): "Conciencia metapragmática y la habilidad para producir narraciones escritas", Revista Signos. 43(73), 179-209.
- Desrosiers, Rachel (1978): La creatividad verbal en los niños. Barcelona: Oikos-Tau.
- Gombert, J. (1992). Metalinguistic development. New York: Wheatsheaf.
- González Moreyra, Raúl (2004): "Evolución y estructura psicolingüística de la función poética del lenguaje" Revista de Investigación en Psicología. 7, 2, 118-126.
- Iglesias Casal, Isabel (2000): "Sobre la anatomía de lo cómico: recursos lingüísticos y extralingüísticos del humor verbal", en ¿Qué español enseñar?: norma y variación lingüísticas en la enseñanza del español a extranjeros: Actas del XI Congreso Internacional ASELE. Madrid: ASELE. 439-450.
- Laugsberg, Heinrich (2003): Manual de retórica literaria. 3 vols. Madrid: Gredos
- Marimón Llorca, Carmen (2009): "La ironía", en L. Ruiz Gurillo y X. Padilla (eds.): Dime cómo ironizas y te diré quién eres: una aproximación pragmática a la ironía. Frankfurt: Peter Lang, 13-44.
- Martí, Eduardo (1978): "Estudio del pensamiento analógico en el niño de 2 a 8 años: metáforas y comparaciones espontáneas". Anuario de psicología 19, 39-56.
- Martí, Eduardo (1988): "Primeras creaciones en el lenguaje infantil: El caso de las metáforas." Infancia y Aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development. 43, 3-12.
- Martin, R. A. (2007). The Psychology of Humor: An Integrative Approach. Burlington: Elsevier Academic Press.
- Martínez Ezquerro, Aurora (2002): Didáctica de las figuras retóricas. Barcelona: Octaedro.
- Mayoral, José Antonio (1994): Figuras retóricas. Madrid: Síntesis
- Mortara Garvelli, Bice (1991): Manual de Retórica. Madrid: Cátedra.
- Ong, Walter (1982): Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra. México: FCE.
- Rivero Weber, Paulina (2009): "Homo ridens vs. Homo sapiens", en Contrastes. Revista Internacional de Filosofía, vol. XIV, 257-267.
- Ruiz Gurillo, Leonor (2012): La lingüística del humor en español. Madrid: Arco.
- Santiago Ruiz, Eduardo ( 2015): "Retórica de la risa en la Antigüedad: de Gorgias a Quintiliano". Revista Destiempos, 44, 7-33.
- Spang, Kurt (1979): Fundamentos de retórica. Pamplona: EUNSA
- Spillner, Brend (1979): Lingüística y Literatura. Madrid: Gredos.
- Yus, Francisco (2016): Humour and Relevance. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.