¿Por qué no son eficaces los planes de convivencia escolar en España?

  1. Merma-Molina, Gladys 1
  2. Ávalos Ramos, María Alejandra 1
  3. Martínez Ruiz, María Ángeles 1
  1. 1 Universidad de Alicante, España
Journal:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Year of publication: 2019

Volume: 37

Issue: 2

Pages: 561-579

Type: Article

DOI: 10.6018/RIE.37.2.313561 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Revista de investigación educativa, RIE

Abstract

One of the great problems of Spanish education is the increase of conflict and violence inside and outside schools. There are prevention and intervention programs put in place by the educational administration, such as coexistence plans, which have not had the expected results. The objective of this study is to analyse and evaluate the coexistence plans that are being implemented in Secondary Education centres in Spain. For this, a sample of N = 806 Spanish educational centres has been taken. The evaluation matrix of coexistence plans was used, validated through expert judgment; the valuations of the selected items have been operationalized with the Osterlind Method (1989). The reliability of the instrument obtained an Alpha of Cronbach of.876 of consistency; the statistical analyses of the data are carried out with the SPSS 23.0 program. For the evaluation of the Coexistence Plans, the participative methodology was used (De Miguel, 2009) in which 5 experts and 30 student-researchers intervened. Findings show that the strength of the coexistence plans is the adequate setting of the objectives, while the weaknesses are the diagnosis, which does not reflect the personal, family or social environment of the student; inadequate timing of activities; the lack of responsible; and poor monitoring and evaluation. It is concluded that a holistic, practical and realistic approach for coexistence in schools is necessary, aimed at changing school culture.

Bibliographic References

  • Álvarez-García, D., Rodríguez, C., González-Castro, P., Núñez, J. C., & Álvarez, L. (2010). La formación en los futuros docentes frente a la violencia escolar. Revista de Psicodidáctica, 15(1), 35-56.
  • Álvarez-García, D., Dobarro, A., Rodríguez, C., Núñez, J. C., & Álvarez, L. (2013). El consenso de normas de aula y su relación con bajos niveles de violencia escolar. Infancia y Aprendizaje, 36(2), 199-217. doi: https://doi.org/10.1174/021037013806196229
  • Boqué, M. C. (2002). Guía de mediación escolar. Programa comprensivo de actividades, etapas primaria y secundaria. Barcelona: Octaedro.
  • Buendía, L., Expósito, J., Aguaded, E., & Sánchez, C. (2015). Análisis de la convivencia escolar en las aulas multiculturales de Educación Secundaria. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 303-319. doi: https://doi.org/10.6018/rie.33.2.211491
  • Burton, B. (2012). Peer teaching as a strategy for conflict management and student reengagement in schools. Australian Educational Researcher, 39, 45-58. doi: https://eric.ed.gov/?redir=http%3a%2f%2fdx.doi.org%2f10.1007%2fs13384-011-0046-4
  • Carbonell, J. L. (Coord.) (1997). Convivir es vivir. Madrid: Defensor del Menor.
  • Cerezo, F. (2011). Políticas de convivencia escolar: percepción y eficacia desde la perspectiva familiar. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14(1), 313-323.
  • Conde, S., Azaustre, C., & Delgado, M. (2015). Análisis integral de la gestión de la convivencia escolar. Una propuesta de evaluación. International Journal for 21st Century Education, 2(1), 39-59. doi: https://doi.org/10.21071/ij21ce.v2i1.4260
  • De Miguel, M. (2009). Evaluación de planes y programas de ciudadanía y convivencia. Praxis, 13, 47-69.
  • Díaz-Aguado, M. J., Segura, M. P., Royo, P., & Andrés, M. (1996). Programas de educación para la Tolerancia y prevención de la violencia en los jóvenes. Instrumentos de evaluación e investigación (Vol. IV). Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
  • Dobarro, A., García, T., & Álvarez, D. (2013). ¿Qué medidas para la mejora de la convivencia se están desarrollando en los centros educativos?: una perspectiva desde dentro. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(3), 207-213. doi: https://doi.org/10.30552/ejihpe.v3i3.50
  • Fernández, J. M. (2015). Convivencia escolar. Un estudio en la provincia de Sevilla (España). International Journal of Educational Research and Innovation, 3, 78-93.
  • Gázquez, J. J., Pérez-Fuentes, M. C., Lucas, F., & Fernández, M. (2011). Análisis de la convivencia escolar por los docentes europeos. Aula Abierta, 39(1), 51-58.
  • Gil, F., Delgado, M. A., & Chillón, P. (2016). Percepción de las conductas contrarias a la convivencia en el profesorado de Educación Secundaria Obligatoria. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 5(2), 167-178. doi: https://doi.org/10.6018/264821
  • González-Gil, F., Martín-Pastor, E., Flores, N., Jenaro, C., Poy, R., & Gómez-Vela, M. (2013). Inclusión y convivencia escolar: análisis de la formación del profesorado. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(2), 125-135. doi: https://doi.org/10.30552/ejihpe.v3i2.41
  • Hendry, J. (2010). Mediation in schools: Tapping the potential. International Journal of School Disaffection, 1, 26-32.
  • Jares, X. (1997). El lugar del conflicto en la organización escolar. Revista Iberoamericana de Educación, 15, 53-73.
  • Kelly, D. R. (2017). Methods for reducing violence in schools: A systematic review. Journal of Educational and Developmental Psychology, 7(1), 200-209. doi: https://doi.org/10.5539/jedp.v7n1p200
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado 106, de 04/05/2006.
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa. Boletín Oficial del Estado 295, de 10 de diciembre de 2013.
  • Mullet, J. H. (2014). Restorative discipline: From getting even to getting well. Children & Schools, 36(3), 157-162. doi: https://doi.org/10.1093/cs/cdu011
  • Musitu, G., Suárez, C., Del Moral, G., & Villareal, M. E. (2015). El consumo de alcohol en adolescentes: el rol de la comunicación, el funcionamiento familiar, la autoestima y el consumo en la familia y amigos. Búsqueda, 14, 45-61. doi: https://doi.org/10.21892/01239813.58
  • Ortega, R. (1997a). El proyecto Sevilla anti-violencia escolar. Un modelo de intervención preventiva contra los malos tratos entre iguales. Revista de Educación, 313, 143-161.
  • Ortega, R. (1997b). ¿Es la violencia un problema emergente en la infancia? En J. A. Ponce, R. Muriel, & I. Gómez de Terreros (Eds.), Informe salud, infancia, adolescencia y sociedad. Sección de pediatría social (pp. 76-82). Sevilla: Asociación Española de Pediatría.
  • Ortega R., & Del Rey, R. (2001). Aciertos y desaciertos del Proyecto Sevilla anti-violencia escolar (SAVE). Revista de Educación, 324, 253-270.
  • Ortega, R., Del Rey, R., & Casas, J. A. (2014). La convivencia escolar: clave en la predicción del bullying. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6(2), 91-102.
  • Osterlind, S. J. (1989). Constructing test ítems. Boston: Kluwer Academic Publishers.
  • Padrós, M. (2014). A transformative approach to prevent peer violence in schools: contributions from communicative research methods. Qualitative Inquiry, 20(7), 916-922. doi: https://doi.org/10.1177%2F1077800414537217
  • Penalva, A., Hernández, M. A., & Guerrero, C. (2014). Percepción de los expertos de la necesidad de la formación del profesorado en convivencia. Revista Fuentes, (15), 281-304. doi: http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2014.i15.13
  • Pérez-Fuentes, M., Álvarez-Bermejo, J. A., Molero, M., Gázquez, J. J., & Vicente, M. (2011). Violencia escolar y rendimiento académico (VERA): aplicación de realidad aumentada. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 1(2), 71-84. doi: https://doi.org/10.30552/ejihpe.v1i2.19
  • Piñero, E., Arense, J. J., López, J. J., & Torres, A. M. (2014). Incidencia de la violencia y victimización escolar en estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria en la Región de Murcia. Revista de Investigación Educativa, 32(1), 223-241. doi: https://doi.org/10.6018/rie.32.1.154251
  • Sabariego, M. (2012). La investigación educativa: génesis, evolución y características. En. R. Bisquerra (Coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 51-87). Madrid: La Muralla.
  • Sharkey, J. D., & Fenning, P. A. (2012). Rationale for designing school contexts in support of proactive discipline. Journal of School Violence, 11(2), 95-104. doi: https://doi.org/10.1080/15388220.2012.646641
  • Stoiber, K. C., & Gettinger, M. (2011). Functional assessment and positive support strategies for promoting resilience: Effects on teachers and high-risk children. Psychology in the Schools, 48, 686-706. doi: https://doi.org/10.1002/pits.20587
  • Stufflebeam, D. (2001). The metaevaluation imperative. American Journal of Evaluation, 22(2), 183-209. doi: https://doi.org/10.1177%2F109821400102200204
  • Taub, J., & Pearrow, M. (2013). Resilience through violence and bullying prevention in schools. In S. Goldstein, & R. B. Brooks (Eds.), Handbook of resilience in children (pp. 371-386). Boston: Springer US.
  • Torrego, J. C. (Coord.). (2006). Modelo integrado de mejora de la convivencia. Barcelona: Graó.
  • Torrego, J. C., & Martínez, C. (2014). Claves para el desarrollo del Plan de Convivencia en los centros educativos desde una perspectiva integral. Qualitative Research in Education, 3(1), 83-113. doi: http://dx.doi.org/10.4471/qre.2014.37
  • Trianes, M. V., & Fernández-Figarés, C. (2001). Aprender a ser personas y a convivir. Un programa para Secundaria. Bilbao: Descleé de Brouwer.
  • Wong, D. S. W., Cheng, C. H.K., Ngan, R. M. H., & Ma, S.K. (2010) Program effectiveness of a restorative whole-school approach for tackling school bullying in Hong Kong. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 55(6), 846-862. doi: https://doi.org/10.1177%2F0306624X10374638
  • Zaitegi, N. (2010). La educación en y para la convivencia positiva en España. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8(2), 93-132.