La crítica social i la visibilitat de la cultura catalana en la cartellística d’Antoni Miró

  1. Carles Cortés Orts 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Journal:
Catalan Review: international journal of Catalan culture

ISSN: 0213-5949

Year of publication: 2016

Issue Title: 15th Colloquium of the North American Catalan Society, Institut d'Estudis Catalans, Barcelona

Volume: 30

Pages: 189-210

Type: Article

DOI: 10.3828/CATR.30.10 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Catalan Review: international journal of Catalan culture

Abstract

Ever since Antoni Miró (b. Alcoi, 1944) started his career in the late 1960s, his extensive artistic production led him to explore a wide range of fields, including painting, sculpture and pottery. For him, one of art’s functions is to serve society, and so in parallel to his regular production he also created posters meant to promote certain art-related events and to show his commitment toward celebrating and spreading culture. In this article we have analyzed several of Miró’s posters, in which he clearly shows his interest in making Catalan culture known in all its shapes and forms. His detailed, continued work is marked by civic references and by the social commitment of an artist who believes that intellectuals have the power to contribute to society and to persuade others. As we can clearly see in his posters, Miró used art to show that he was an independent thinker. Like other artists from his generation (born after Franco won the Civil War), Miró used historical references to express his beliefs. Art was his way to report a series of facts that he wanted viewers to learn from and become fully aware of. For these reasons, posters played a key role in the artist’s creative production during the 1970s, back when Spain was going through democratic recovery. His contribution to this new era, marked by a proud defense of one’s own culture, was key. Miró always stood up for his left-wing, progressive ideas with firm determination and openness, and civic commitment was at the heart of his artistic career at all times.

Bibliographic References

  • Aguilera, Vicent. “Tot donant testimoni”. Jornades de solidaritat amb els pobles d’Argentina, Urugai i Xile. Antoni Miró: mostra retrospectiva pintura objectes gràfica. València: Excm. Ajuntament de València, 1983. 29. Tot donant testimoni Jornades de solidaritat amb els pobles d’Argentina, Urugai i Xile. Antoni Miró: mostra retrospectiva pintura objectes gràfica 29
  • Bernàcer, Francesc. “Pròleg”. El cartell. Antoni Miró. Alcoi: Centre Municipal de Cultura, 1983. 1. Pròleg El cartell. Antoni Miró 1
  • Bosch, Glòria. “Antoni Miró, un missatge que batzega”. Antoni Miró: el cartell. Mostra recull de cartells. Vila-real: Excm. Ajuntament de Vila-real, 1984. 1. Antoni Miró, un missatge que batzega Antoni Miró: el cartell. Mostra recull de cartells 1
  • Castelló, Gonçal. “El cartell, documents i testimonis”. El cartell. Antoni Miró. Alcoi: Centre Municipal de Cultura, 1983. 13. El cartell, documents i testimonis El cartell. Antoni Miró 13
  • Castelló, Gonçal. Vida i miracles d’Antoni Miró. Alcoi: Marfil, 1994. Vida i miracles d’Antoni Miró
  • Corredor-Matheos, Josep. “Els cartells d’Antoni Miró”. El cartell. Impressos des del 1965. Muro del Comtat: Excm. Ajuntament de Muro, 1984. 3. Els cartells d’Antoni Miró El cartell. Impressos des del 1965. 3
  • Cortés, Carles. Vull ser pintor … Una biografia sobre Antoni Miró. València: Ed. 3i4, 2005. Vull ser pintor … Una biografia sobre Antoni Miró
  • Cucurull, Fèlix. “Combat d’esperança”. Antoni Miró: el cartell. Mostra recull de cartells. Vila-real: Excm. Ajuntament de Vila-real, 1984. 2. Combat d’esperança Antoni Miró: el cartell. Mostra recull de cartells. 2
  • De Castro, José. “Exigències testimonials de l’art”. Jornades de solidaritat amb els pobles d’Argentina, Urugai i Xile. Antoni Miró: mostra retrospectiva pintura objectes gràfica. València: Excm. Ajuntament de València, 1983. 27. Exigències testimonials de l’art Jornades de solidaritat amb els pobles d’Argentina, Urugai i Xile. Antoni Miró: mostra retrospectiva pintura objectes gràfica. 27
  • De la Calle, Romà. “El cartell: de l’estètica de l’efímer al testimoni històric”. Antoni Miró: el cartell. Mostra recull de cartells. Vila-real: Excm. Ajuntament de Vila-real, 1984. 5. El cartell: de l’estètica de l’efímer al testimoni històric Antoni Miró: el cartell. Mostra recull de cartells.
  • Espí, Adrià. “Antoni Miró”. Información 2 juliol 1970: 2. Antoni Miró Información 2
  • Fàbrega, Jaume. “El crit a la paret d’Antoni Miró”. El cartell. Antoni Miró. Alcoi: Centre Municipal de Cultura, 1983. 21. El crit a la paret d’Antoni Miró El cartell. Antoni Miró. 21
  • Gamoneda, Antonio. “Eficàcia crítica”. Jornades de solidaritat amb els pobles d’Argentina, Urugai i Xile. Antoni Miró: mostra retrospectiva pintura objectes gràfica. València: Excm. Ajuntament de València, 1983. 33. Eficàcia crítica Jornades de solidaritat amb els pobles d’Argentina, Urugai i Xile. Antoni Miró: mostra retrospectiva pintura objectes gràfica. 33
  • Giralt Miracle, Daniel. “Antoni Miró, un crit de denúncia”. Antoni Miró: el cartell. Mostra recull de cartells. Vila-real: Excm. Ajuntament de Vila-real, 1984. 2. Antoni Miró, un crit de denúncia Antoni Miró: el cartell. Mostra recull de cartells 2
  • Guill, Joan. Temàtica i poètica en l’obra artística d’Antoni Miró. València: Universitat Politècnica de València, 1988. Temàtica i poètica en l’obra artística d’Antoni Miró.
  • Llobregat, Enric A. “Des de la finestra del cartell”. Antoni Miró: el cartell. Mostra recull de cartells. Vila-real: Excm. Ajuntament de Vila-real, 1984. 2. Des de la finestra del cartell Antoni Miró: el cartell. Mostra recull de cartells. 2
  • Miró, Antoni. Entrevista. Gargots 9 (1998): 2–4. Entrevista Gargots 9 2 4
  • Romero, Vicent. “Dolorosament, també Xile”. Jornades de solidaritat amb els pobles d’Argentina, Urugai i Xile. Antoni Miró: mostra retrospectiva pintura objectes gràfica. València: Excm. Ajuntament de València. 1983. 43. Dolorosament, també Xile Jornades de solidaritat amb els pobles d’Argentina, Urugai i Xile. Antoni Miró: mostra retrospectiva pintura objectes gràfica. 43
  • Simó, Isabel-Clara. “El cartell al País Valencià”. El cartell. Antoni Miró. València: Excm. Ajuntament de València, 1988. 3. El cartell al País Valencià El cartell. Antoni Miró. 3
  • Zhurba, Alexander. Carta 1 març. 1995. Carta 1 març