Empoderamiento en estudiantes universitarios con discapacidad en función de la tipología, funcionalidad y etapa en la que se adquiere la discapacidad

  1. Raquel Suriá Martínez 1
  2. Esther Villegas Castrillo 1
  3. Ana Rosser Limiñana 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Journal:
Revista Española de Discapacidad (REDIS)

ISSN: 2340-5104

Year of publication: 2017

Volume: 5

Issue: 1

Pages: 63-75

Type: Article

DOI: 10.5569/2340-5104.05.01.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Española de Discapacidad (REDIS)

Abstract

Having a disability necessarily affects young people’s life project. This paper describes and compares the level of empowerment in a sample of students with disabilities and its association with typology, degree and time passed from diagnosis of disability. 123 university students with motor, intellectual or sensory disabilities answered an on line questionnaire, the Spanish version of the Rogers, Chamberlin, Ellison and Crean Scale (Rogers et al.1997). It is a scale designed to measure empowerment which includes five factors: Self-efficacy-Self-esteem, PowerPowerlessness, Community activism, Optimism-Control over the future and Righteous anger. Results show moderate levels of empowerment, which were higher among the students presenting a motor disability, a higher degree of disability and an acquired disability. The results suggest that the ability can vary and evolve, and therefore it is important to promote empowerment by implementing programs that encourage in-action.

Bibliographic References

  • Ainscow, M. (2005): “Para comprender el desarrollo del Sistema Educativo Inclusivo”. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 3: 5-20.
  • Albrecht, G. L. et al. (2001): Handbook of Disability Studies. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • ANECA (2005): “Ingeniero De Organización Industrial”, en ANECA: Libro blanco de titulaciones de grado de ingeniería de la rama industrial (en línea). http://www.aneca.es/content/download/12419/153988/file/libroblanco_industrial_05capitulo.pdf, acceso 17 de mayo de 2017.
  • Arnáiz, P. (2004): “La educación inclusiva: dilemas y desafíos”. Educación, Desarrollo y Diversidad, 7 (2): 25-40.
  • Avilés, J. M. (2004): “Docencia y estrés”. Cuadernos de Pedagogía, 335: 59-61.
  • Balcells-Balcells, A. et al. (2011): “Family quality of life: adaptation to Spanish population of several family support questionnaires”. Journal of Intellectual Disability Research, 55 (12): 1151-1163.
  • Barnes, C., et al. (1997): Exploring disability. A sociological introduction. Cambridge, United Kingdom: Polity Press.
  • Bejerholm, U. y Björkman, T. (2011): “Empowerment in supported employment research and practice: Is it relevant?”. International Journal of Social Psychiatry, 57 (6): 588-595.
  • Bertely, M. (2003): Educación, derechos sociales y equidad. México: COMIE.
  • Box, G. E. y Cox, D. R. (1964): “An analysis of transformations”. J R Stat Soc Series B Stat Methodol, 26: 211-252.
  • Corrigan, P. y Gelb, B. (2006): “Three programs that use mass approaches to challenge the stigma of mental illness”. Psychiatr Serv, 7 (3): 393-398.
  • Corrigan, P. (2002): “Empowerment and serious mental illness: treatment partners-hips and community opportunities”. Psychiatric Q, 73 (3): 217-228.
  • Cuadrado, J. T. y Leal, L. E. (2013): “Experiencias de empoderamiento de personas con discapacidad intelectual o del desarrollo”. Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 44 (246): 26-39.
  • Damm-Muñoz, X. (2014): “Representaciones y actitudes del profesorado frente a la integración de niños/as con necesidades educativas especiales al aula común”. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 3: 25-35.
  • Davis, L. J. (1997): The disability studies reader. New York: Routledge.
  • Echeita, G. y Simón, C. (2014): “La contribución de la educación escolar a la calidad de vida de las personas con discapacidad. Ante el desafío de su inclusión social”, en De Lorenzo, R. y Pérez Bueno, L. C. (coords.): Tratado sobre Discapacidad. Madrid: Thomson & Aranzadi.
  • Folkman, S. y Moskovitz, J. T. (2000): “Positive affect and the other side of coping”. American Psychologist, 55 (6): 647-654.
  • Frazier, P. et al. (2009): “Does selfreported posttraumatic growth reflect genuine positive change?”. Psychological Science, 20: 912−919.
  • Gallway, J. y Bernasek, A. (2004): “Literacy and women’s empowerment in Indonesia: implications for policy”. Journal of economic issues, 38 (1): 519-525.
  • García-Ramírez, M. et al. (2003): “Investigación-acción participativa en psicología comunitaria: una herramienta para entender la diversidad humana”. Apuntes de Psicología, 21 (3): 409- 417.
  • Giné, C. et al. (2013): “Spanish family quality of life scales: under and over 18 years old”. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 38 (2): 141-148.
  • Gladstone, B. M. et al. (2006): “Recasting research into children’s experiences of parental mental illness: Beyond risk and resilience”. Social Science & Medicine, 62: 2540–2550.
  • Gómez-Vela, M., et al. (2010): “Calidad de vida individual: avances en su conceptualización y retos emergentes en el ámbito de la discapacidad”. Behavioral Psychology/ Psicología Conductual, 18 (3): 453-472.
  • Hage, C., et al. (2006): Compétences cognitives, linguistiques et sociales de l’enfant sourd. Sprimont: Mardaga.
  • Heritage, Z. y Dooris, M. (2009): “Community participation and empowerment in Healthy Cities”. Health Promotion International, 24: 145–155.
  • Juárez-Sánchez, A. et al. (2010): “Percepción social de la sordera en el entorno escolar: proceso de elaboración de un cuestionario de evaluación”. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 30 (3): 120-129.
  • Kay, S. (1998): “Empowerment and political Kind: The role of disabilities service organization encouraging people with disabilities to vote”. Journal of Rehabilitation, 64 (2): 33-37.
  • Lara, S. D. y Peña, A. Q. (2014): “Calidad de vida en personas adultas con discapacidad intelectual según actividad realizada”. Revista Mexicana de Investigación en Psicología, 6 (1): 1-16.
  • López Peláez, A. y Segado, S. (2012): “Empowerment and social work with families”, en Moreno, A. (coord.): Family Well- Being: European Perspectives, Social Indicators Research. New York: Springer.
  • Mendoza, N. (2008): “La formación del profesorado en educación física con relación a las personas con discapacidad”. Intervención Psicosocial, 17: 269-279.
  • Moore, M. et al. (1998): Researching disability issues. Buckingham: Open University Press.
  • Oliver, M. (1998): “¿Una sociología de la discapacidad o una sociología discapacitada?”, en Barton, L. (ed.): Discapacidad y sociedad. Madrid: Morata/Fundación Paideia.
  • OMS (2001): Clasificación Internacional del Funcionamiento de la Discapacidad y de la Salud. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
  • Polo-Sánchez, M. T. y López-Justicia, M. D. (2012): “Autoconcepto de estudiantes universitarios con discapacidad visual, auditiva y motora”. Revista Latinoamericana de Psicología, 44 (2): 87-98.
  • Rappaport, J. (1984): “Studies in empowerment: Introduction to the issue”. Prevention in Human Services, 3: 1-7.
  • Rich, R., et al. (1995): “Citizen participation and empowerment: The case of local environmental hazards”. American Journal of Community Psychology, 23 (5): 657-676.
  • Rodríguez Cárdenas, D. E. y González Bernal, M. R. (2012): “Exploración de la experiencia de empoderamiento en personas con discapacidad física integradas al aula regular”. Psicogente, 15 (27): 153-167.
  • Rogers, E. S. et al. (1997): “A consumer-constructed scale to measure empowerment among users of mental health services”. Psychiatric Service, 48 (8): 1042-1047.
  • Rom, M. y Silvestre, N. (2012): “The social relationships between deaf adolescents and their hearing classmates”. Infancia y Aprendizaje, 35 (1): 5-22.
  • Saavedra, E. y Villalta, M. (2008): “Estudio comparativo en Resiliencia con sujetos discapacitados motores”. Revista Investigaciones en Educación, 8: 81-90.
  • Segado, S. (2011): Nuevas tendencias en Trabajo Social con Familias: una propuesta para la práctica desde el empowerment. Madrid: Trotta.
  • Seligman, M. E. P. y Csikszentmihalyi, M. (2000): “Positive Psychology: An Introduction”. American Psychologist, 55: 5-14.
  • Shogren, K. A. et al. (2015): “Relationships Between Self-Determination and Postschool Outcomes for Youth With Disabilities”. The Journal of Special Education, 48 (4): 256-267.
  • Shogren, K. A. et al. (2012). “Effect of intervention with the Self-Determined Learning Model of instruction on access and goal attainment”. Remedial and Special Education, 33 (5): 320- 330.
  • Suriá, R. (2015): “Factores asociados al empoderamiento en personas con lesión medular tras un accidente de tráfico”. Gaceta Sanitaria, 29: 49-54.
  • Suriá, R. (2014a): “Actitudes integradoras en el contexto educativo de los estudiantes con discapacidad según la percepción de sus progenitores”. Bordón. Revista de Pedagogía, 66: 157-172.
  • Suriá, R. (2014b): “Análisis del empoderamiento en padres y madres de hijos con discapacidad”. Boletín de psicología, 110: 83-98.
  • Suriá, R. (2013): “Discapacidad y empoderamiento: análisis de esta potencialidad en función de la tipología y etapa en la que se adquiere la discapacidad”. Anuario de Psicología, 43 (3): 297-311.
  • Suriá, R. y Magro, V. (2012): “Discapacidad tras un accidente de tráfico... ¿Cómo continúa la vida después?”. Tráfico y seguridad vial, 157: 15-18.
  • Vega, V. et al. (2011): “Quality of Life of Adults with Intellectual Disability in Chilean Permanent Residential Centers”. Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 42 (238): 26-38.
  • Verdugo, M. A. et al. (2010): “Development of an objective instrument to assess quality of life in social services: Reliability and validity in Spain”. International Journal of Clinical and Health Psychology, 10: 105-123.
  • Verdugo, M. A. (2009): Cómo mejorar la calidad de vida de las personas con discapacidad, Instrumentos y estrategias de evaluación. Salamanca: Amaru Ediciones.
  • Vieira Aller, M. J. y Ferreira Villa, C. (2011): “Los servicios de atención a estudiantes con discapacidad en las universidades de Castilla y León”. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 22: 185-199.
  • Weissenberg, R. (1999): The politics of empowerment. Westport, CT: Praeger.
  • Wyndaele, M. y Wyndaele, J. J. (2006): “Incidence, prevalence and epidemiology of spinal cord injury: what learns a worldwide literature survey?”. Spinal cord, 44: 523-529.
  • Zimmerman, M. (2000): “Empowerment theory”, en Rappaport, J. y Seidman, E. (eds.): Handbook of community psychology. New York: Kluwer.