En torno a la elaboración de un proyecto docente en Derecho Financiero y Tributario: algunas reflexiones sobre el aprendizaje de la disciplina.

  1. Jorge Martín López 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Journal:
Revista de educación y derecho = Education and law review

ISSN: 2013-584X 2386-4885

Year of publication: 2017

Issue: 16

Type: Article

More publications in: Revista de educación y derecho = Education and law review

Abstract

The elaboration of a teaching project is a legal requirement to access to university teaching bodies as it proves teaching skills of the professor. There is no clear normative definition about the teaching project, for that reason this article tackles its general concept in order to apply it later in the Tax Law context. Taking into account that the teaching project means the explanation of the teaching-learning process in regard of a specific discipline, the author considers that it is necessary that the teaching proposal is appropriately framed from a material and curricular perspective. Therefore, the teaching project in the field of Tax Law would include not only a theoretical review of the discipline –which is the basis for the teaching-learning process–, but also the new methodological requirements of the European Higher Education Area; and, furthermore, it should be in line with the curricular configuration of the University where lessons will be taught.

Bibliographic References

  • AGUILAR TAMAYO, M. F. (2004) El mapa conceptual: un texto a interpretar, Concept Maps: Theory, Methodology, Technology, V.1, Universidad de Navarra, 31-38.
  • BELTRÁN LLERA, J. (2002) Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje, Editorial Síntesis, Madrid
  • BERNAL AGUDO, J. L. (2006) Diseño curricular en la enseñanza universitaria desde la perspectiva de los ECTS. Colección Documentos, Nº. 6, Instituto de Ciencias de la Educación, Universidad de Zaragoza.
  • BORDAS, M. I. y CABRERA, F. (2001) Estrategias de evaluación de los aprendizajes centrados en el proceso. Revista Española de Pedagogía. enero-abril, n.218, Universidad Internacional de La Rioja, Madrid, 25-48.
  • DIESTE COBO, J. M. (2006) Aprendizaje del Derecho. Tesis Doctoral. Editorial de la Universidad de Granada.
  • FONT RIBAS, A. (2012) El aprendizaje basado en problemas en la formación judicial. Revista de Educación y Derecho. Nº. 6, Abril - Septiembre 2012
  • FONT RIBAS, A. et al. (2009) Las dificultades del aprendizaje autónomo en un contexto de ABP. Revista de Educación y Derecho. Nº. 0, Abril - Septiembre 2009
  • GÓMEZ, V. y GUERRA, P. (2012) Teorías implícitas respecto a la enseñanza y el aprendizaje: ¿Existen diferencias entre profesores en ejercicio y estudiantes de pedagogía? Estudios Pedagógicos XXXVIII, Nº 1, Universidad Austral de Chile, 25-43.
  • PASTOR del PINO, M. del C., (2014) El Derecho Financiero y Tributario en la Titulación de Administración y Dirección de Empresas: dogmática y práctica, Revista de Educación y Derecho, Nº 10, Abril – Septiembre 2014, Barcelona.
  • PÉREZ LLEDÓ, J. A. (2012) Teoría y práctica en la enseñanza del derecho, Anuario de la Facultad de Derecho de la Universidad Autónoma de Madrid, Nº. 6 La enseñanza del Derecho, 197-268.
  • POZO MUNICIO, J. I. (2009) Adquisición de conocimiento. Editorial Morata.
  • POZO, J, I., et. al. (2006). Las concepciones de los profesores de educación primaria sobre la enseñanza y el aprendizaje. En Pozo, J. I., et al., Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje, Graó, Barcelona, 171-188
  • RAMÍREZ de M. MARÍA, S. I. (2004) El mapa conceptual como elemento fundamental en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la física a nivel universitario, Concept Maps: Theory, Methodology, Technology, Vol. 1, Universidad de Navarra, 527-534
  • RODRÍGUEZ PALMERO, M. L., (2004) La teoría del aprendizaje significativo, Concept Maps: Theory, Methodology, Technology. Vol. 1, Universidad de Navarra, 535-544