La imagen de partido del Partido Popular y el Partido Socialista Obrero Español en España:1996 al 2015
ISSN: 2445-2661
Year of publication: 2017
Volume: 2
Issue: 1
Pages: 51-79
Type: Article
More publications in: Sociologiados: Revista de investigación social
Abstract
The "image of the political party" refers to the attributes and qualities that citizens give them. These qualities can be ideological or refer to other significant aspects of any public image. A political party logo or its acronym is a "brand" with a certain level of reputation, trust or reliability that differentiates it from other political parties. This research studies the images of the Popular Party and the Spanish Socialist Workers Party based on the capacity granted to them to manage different policies. In short, what dimensions of the social, economic or political are more related with them, and for those who are supposed to be more competent. From five pre-election surveys of general elections carried out by the CIS, in 1996, 2000, 2008, 2011 and 2015 the profile of the PP and the PSOE is analysed. The general hypothesis, established at the international level for the majority parties with government experience, raises the thematic convergence, as well as a tendency towards undifferentiation in their political profiles. In short, a weakness of the "party image" in public opinion. For the Spanish case, this hypothesis is confirmed, showing a general tendency to undifferentiation in the political issues considered in the party image of the PP and the PSOE.
Bibliographic References
- Alaminos, A. y Alaminos Fernández, P. Las dinámicas del voto retrospectivo en España (1996-2017). Tendencias Sociales. Revista de Sociología.
- Alaminos, A. y Alaminos-Fernández, P. (2017) “La potencia estadística prospectiva del voto retrospectivo en España (1996 a 2015)”. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 12 (Extra 1): Partido Popular-Partido Popular. 249-278.
- Alaminos, A. et al. (2015) Análisis multivariante para las Ciencias Sociales I. Índices de distancia, conglomerados y análisis factorial. Cuenca: Pydlos
- Alaminos, A. (2015) “Forecasting elections with high volatility”. Italian Journal of Applied Statistics. 25 (2), 165-184.
- Alaminos, A. (2012) “Missing mixed mode: elemental structures”. OBETS: Revista de Ciencias Sociales. Número 7. Páginas 327-333
- Alaminos, A. y Penalva, C. (2010). “Los medios de comunicación y el cambio político en España (1991-2000)”. Sistema. Revista de Ciencias Sociales, (217) 19-40
- Alaminos, A. y Castejón, J.L. (2006) Elaboración, análisis e interpretación de encuestas, cuestionarios de escalas de opinión. Alicante: Marfil.
- Alaminos, A. (1996) “Las predicciones electorales de las elecciones generales de 1996 en España”. En VVAA. Elecciones Generales 1996 y medios de comunicación en la región de Murcia. Murcia: Fundación Instituto de la Comunicación de Murcia
- Alaminos, A. (1994). “Predicciones electorales en España” en Alaminos et al., Future Days. Alicante: Fundación Cultural CAM.
- Alaminos, A. (1991). Teoría y práctica de la encuesta. Madrid: CEDEAL Alaminos, A., Francés, F., Penalva, C., Santacreu, O. (2015). Análisis multivariante para las Ciencias Sociales I. Índices de distancia, conglomerados y análisis factorial. Cuenca (Ecuador): PYDLOS
- Almond, G. y Verba, S. (1965) The Civic Culture. Boston: Little, Brown Alt, J.E. (1984). "Dealignment and the Dynamics of Partisanship in Britain." En
- Dalton, Russel et al. Electoral Change in Advanced Industrial Societies: Realignment or Dealignment? Princeton: Princeton University Press.
- Bouza, F. (2010): “Las Agendas de la ciudadanía durante la crisis económica”, Mediterráneo Económico, 18, La crisis de 2008. De la economía a la política y más allá, pp. 233-247.
- Bouza, F. (2007) “La inseguridad ciudadana en las agendas pública y personal de los españoles (2000-2004)”. Política y Sociedad, 44, 3, pp.183-194.
- Bouza, F. (2004): “The impact area of political communication: Citizenship faced with public discourse”. International Review of Sociology, 14, 245–259.
- Bouza, F. (1998). Comunicación Política: Encuestas, Agendas y Procesos Cognitivos Electorales. Praxis Sociológica. nº 3, pp. 49−58
- Brewer, M.D. (2009), Party Images in the American Electorate. New York: Routledge
- Chavero P., González J.J., Bouza F., Castromil A. y Rodríguez R. (2013): “La mediatización de la agenda política: la discusión del pacto social como conflicto de agendas, 2009-2011”, Revista Latina de Comunicación Social. Pag. 639 655
- Easton, D. (1975) “A Re-Assessment of the Concept of Popular Support" British Journal of Political Science, 5. Pág: 435-57
- Francés F. et al. (2014) El proceso de medición de la realidad social: La investigación a través de encuestas. Cuenca (Ec): PYDLOS.
- Franklin, Ch.H. 1984. "Issue Preferences, Socialization, and the Evolution of Party Identification." American Journal of Political Science 28: 459-78.
- González, J.J. y Novo, A. (2011): “The Role of the Media Agenda in a Context of Political Polarization”, Comunicación y Sociedad. vol. XXIV, n. 2, 2011, pp.78-131.
- González JJ. y Bouza F. (2009) Las razones del voto en la España democrática, 1977- 2008. Madrid: Los libros de la Catarata
- Jennings, M.K. y Niemi, R.G. (1974). The Political Character of Adolescence: The Influence of Families and Schools. Princeton: Princeton University Press.
- Parsons, T., Shils, E. (1951). Toward a general theory of action. Cambridge: Harvard University Press.
- Piqueras, J.A. et al. (2011) El secuestro de la democracia: corrupción y dominación política en la España actual. Madrid: Akal.
- Sanders, A. (1988) The Meaning of Party Images. The Western Political Quarterly Vol. 41, No. 3, Pp. 583-599
- Tezanos, J.F. y Luena, C. (2017). Partidos políticos, democracia y cambio social. Madrid: Biblioteca Nueva.
- Trilling (1976) Party image and electoral behavior. New York: John Wiley and Sons Wattenberg, M.P. (2000) “The decline of party mobilization” en Dalton, Russel y
- Wattenberg, M.P. (editors) Parties Without Partisans: Political Change in Advanced Industrial Democracies. Oxford: Oxford University Press.
- Wattenberg, M.P. (1986) The decline of American Political Parties, 1952-1984. Cambridge, Mass.: Harvard University Press