Estudio exploratorio de las respuestas de los estudiantes para maestro sobre el uso de la noción de medida en tareas matemáticas

  1. Assumpta Estrada Roca 1
  2. Mar Moreno Moreno 2
  3. Gabriel Huszar 1
  4. Iván Barbero Sola 1
  1. 1 Universitat de Lleida
    info

    Universitat de Lleida

    Lleida, España

    ROR https://ror.org/050c3cw24

  2. 2 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Zeitschrift:
UTE Teaching & Technology: Universitas Tarraconensis

ISSN: 1135-1438 2385-4731

Datum der Publikation: 2016

Nummer: 2

Seiten: 23-38

Art: Artikel

DOI: 10.17345/UTE.2016.2.980 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: UTE Teaching & Technology: Universitas Tarraconensis

Zusammenfassung

The following research report provides results based on responses to an ad hoc prepared diagnostic test research that is being used on the first year students of Teacher Primary Education on different modalities that offers the University of Lleida (UDL). This test consists from selection tasks items released from international studies (PISA, TIMMS, etc.) and other questions designed by the researchers themselves, all of them related with the concepts of measurement (measurement of length, area, time zones , currency conversions, etc.), and in which students must apply their previous knowledge. The results provide interesting information on using measurement concepts which can be a key influence in the initial training of teachers for primary education.

Bibliographische Referenzen

  • Bransford, J.D., Brown, A.L. y Cocking, R.R. (1999). How people learn: Brain, mind, experience, and school. Washington, DC: National Academy Press
  • Berenguer, M.I. y Pérez, R. (1996). Sobre la magnitud tiempo. UNO, Revista de Didáctica de las Matemáticas, 10, pp. 79-87.
  • Burgués, C., & Sarramona, J. (2013). Competències bàsiques de l'àmbit matemàtic. Identificació i desplegament a l'educació. Generalitat de Catalunya. Departament d'Ensenyament.
  • Cañadas, M. C., Gómez, P. y Rico, L. (2013). Structure of Primary Mathematics Teacher Education Programs in Spain. International Journal of Science and Mathematics Education, 11 (4), 879-894.
  • Cañadas, M. C., Rico, L. (2014). Aspectos curriculares de la formación matemática y didáctica en el plan de estudios de magisterio 1991-2010. En M. T. González, M. Codes, D. Arnau y T. Ortega (Eds.), Investigación en Educación Matemática XVIII (pp. 83-92). Salamanca: SEIEM.
  • Castro, A., Mengual, E., Prat, M., Albarracín, L, Gorgorió, N. (2014). Conocimiento matemático fundamental para el grado de educación primaria: inicio de una línea de investigación. En M. T. González, M. Codes, D. Arnau y T. Ortega (Eds.), Investigación en Educación Matemática XVIII (pp. 227-236). Salamanca: SEIEM.
  • Chamorro, M. (2003). Herramientas de análisis en Didáctica de las Matemáticas. In Didáctica de las matemáticas para primaria (pp. 69-94). Pearson Educación
  • de Catalunya, G. (2015). Decret 119/2015 de 23 de juny, d'ordenació dels ensenyaments de l’educació primària. Barcelona: DOGC, 6990.
  • Dickson, L., Brown, M. y Gibson, O. (1991). El aprendizaje de las matemáticas. MEC y Labor, Barcelona.
  • Eurydice, (2013). Key Data on Teachers and School Leaders in Europe. 2013 Edition. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • Hattie, J.A. (2008). Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. ISBN 0-415-47618-6.
  • Jaworski, B. (1994). Investigating mathematics teaching: A constructivist inquiry. London: Falmer
  • MECD (2012a). TEDS-M. Informe Español. Estudio Internacional Sobre la Formación Inicial en Matemáticas de los Maestros. Secretaría General Técnica. Subdirección General de Documentación y Publicaciones. Madrid:2012 NIPO: 030-12-218-3.
  • MECD (2012b). PIRLS-TIMSS 2011. Estudio Internacional de progreso en comprensión lectora, matemáticas y ciencias IEA. Vol. I: Informe Español. Análisis Secundario. Disponible en
  • MECD (2012c). PIRLS TIMSS 2011. Estudio Internacional de progreso en comprensión lectora, matemáticas y ciencias IEA. Vol. II: Informe Español. Análisis Secundario. Disponible en
  • MECD. (2013 a). Programa Internacional para la Evaluación de las Competencias de la Población Adulta PIAAC.Volumen I. Informe Español. Disponible en:
  • MECD. (2013 b). Programa Internacional para la Evaluación de las Competencias de la Población Adulta PIAAC.Volumen II. Informe Español. Disponible en:
  • Melgarejo, J. (2006). La selección y formación del profesorado: clave para comprender el excelente nivel de competencia lectora de los alumnos finlandeses. Revista de Educación, Nº Extra 1 , 237-262.
  • Melgarejo, J. (2008). La clave del éxito en Finlandia. Cuadernos de Pedagogía, 381, 30-33.
  • PIAAC (2013a). Programa Internacional para la Evaluación de las Competencias de la Población Adulta PIAAC.Volumen I. Informe Español. MECD. (2013 a). Disponible en: http://www.mecd.gob.es/dctm/inee/internacional/piaac/piaac2013vol1.pdf?documentId=0901e72b817 41bbc
  • PIAAC (2013b). Programa Internacional para la Evaluación de las Competencias de la Población Adulta PIAAC.Volumen II. Informe Español. MECD. (2013 b)Disponible en: http://www.mecd.gob.es/dctm/inee/internacional/piaac/piaac2013vol2.pdf?documentId=0901e72b817 70705
  • PIRLS TIMSS (2011a). Estudio Internacional de progreso en comprensión lectora, matemáticas y ciencias IEA. Vol. I: Informe Español. Análisis Secundario. MECD (2012b). Disponible en
  • PIRLS TIMSS (2011b). Estudio Internacional de progreso en comprensión lectora, matemáticas y ciencias IEA. Vol. II: Informe Español. Análisis Secundario. MECD (2012c). Disponible en:
  • PISA (2012). Results in Focus: What 15-year-olds know and what they can do with what they know: Key results from PISA 2012
  • Ponte, J. P. (2001). Investigating in mathematics and in learning to teach mathematics. In T. J. Cooney & F. L. Lin (Eds.), Making sense of mathematics teacher education, 53-72. Dordrecht: Kluwer.
  • Rico, L. (2014). Seminario de investigación: la formación inicial del maestro como futuro profesor de matemáticas. Resultados del estudio TEDS-M de la IEA. En M. T. González, M. Codes, D. Arnau y T. Ortega (Eds.), Investigación en Educación Matemática XVIII (pp. 61-65). Salamanca: SEIEM.
  • Rico, L., y Lupiáñez, J.L. (2008). Competencias matemáticas desde una perspectiva curricular. Madrid: Alianza Editorial.
  • Sanz, I., y Martín, R. (2014). El estudio TEDS-M de la IEA en el marco del Instituto Nacional de Evaluación Educativa (INEE). En M. T. González, M. Codes, D. Arnau y T. Ortega (Eds.), Investigación en Educación Matemática XVIII (pp. 67-81). Salamanca: SEIEM.
  • Stephens, M., (2003). Regulating the entry of teachers of mathematics into the profession: Challenges, newmodels, and glimpses into the future. En A.J. Bishop, M.A. Clements, C. Keitel, J. Kilpatrick y F.K.S. Leung (Eds.) Second Handbook of Mathematics Education (pp. 767-174). Dordrecht: Kluwer Academic Pub.
  • Rico, L., y Lupiáñez, J.L. (2008). Competencias matemáticas desde una perspectiva curricular. Madrid: Alianza Editorial.