Semiótica y deconstrucción en Arquitecturaun apunte sobre lenguaje y habitación

  1. Arnau Amo, Joaquín
  2. Gutiérrez Mozo, María Elia
Revista:
Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca

ISSN: 1390-9274

Any de publicació: 2017

Volum: 6

Número: 10

Pàgines: 117-125

Tipus: Article

DOI: 10.18537/EST.V006.N010.10 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

This brief essay runs on the current, dominant at the time and now somewhat restful, which, under the heading of deconstruction, have responded recent works of architecture, some emblematic. It is argued, first, how the deconstructive option puts in crisis semiotics hypothesis that establishes the signifier-signified binomial. And it is found, then how an architectural reading that takes the idea of deconstruction literally and embodied it in the image of the building, is no more than a naive anticipation of what, if anything, will end up happening in everyday life. The conclusion is that the inhabitant deconstructs the living space from immemorial time, naturally and spontaneously, as he takes possession of it.Keywords: Architecture, deconstruction, inhabitation, language, Semiotics.

Referències bibliogràfiques

  • Citas Baudrillard, J. & Nouvel, J. (2013). Les objets singuliers. Architecture et Philosophie. París: Arléa.
  • Calvino, I. (2009). Las ciudades invisibles. Madrid: Siruela.
  • Choisy, A. (1971). Vitruve. París: F. de Nobele.
  • Deleuze, G. (1989). El pliegue, Leibniz y el barroco. Barcelona: Paidós.
  • Deleuze, G. & Foucault, M. (2005). Theatrum Philosophicum. Repetición y diferencia. Barcelona: Anagrama.
  • Deleuze, G. & Guattari, F. (2013). Rizoma. Valencia: Pre-Textos.
  • Derrida, J. (2001). La verdad en pintura. Buenos Aires: Paidós.
  • Eco, U. (1973). Segno. Milano: ISEDI.
  • García Hípola, M. (2008). Peter Eisenman: herramientas gráficas y estrategias proyectuales. De lo analítico a lo operativo, de lo manual a lo maquínico. En Enrique Rabasa Díaz (Ed.), Actas del XII Congreso Internacional de Expresión Gráfica Arquitectónica (pp. 363-371). Madrid: UPM, ETSAM.
  • Leibniz, G. W. (1986). Monadología. Madrid: Alhambra.
  • Llorens, Tomás. (Ed.). (1974). Arquitectura, Historia y Teoría de los signos. El Symposium de Castelldefels. Barcelona: La Gaya Ciencia.
  • Mallarmé, S. (1993). Poésies. París: Bookking International.
  • Passaro, A. M. (2005). La dispersión. Concepto, sintaxis y narrativa en la arquitectura de finales del siglo XX. (Tesis Doctoral). Barcelona: UPC. Recuperado de http://hdl.handle.net/10803/6085
  • Platón. (1974). Obras completas. Madrid: Aguilar.
  • Saussure, F. (1973). Cours de linguistique général. París: Payot.
  • Scott Brown, D. & Venturi, R. (1971). Aprendiendo de todas las cosas. Barcelona: Cuadernos ínfimos.
  • Wittgenstein, L. (1988). Investigaciones filosóficas. Barcelona: UNAM Crítica.