Innovación en la acción tutorialanálisis de caso en la universidad de Alicante

  1. Lapeña Pérez, Cristina
  2. Martínez Ruíz, M. Ángeles
  3. Sauleda Parés, Narciso
Zeitschrift:
Revista de educación y derecho = Education and law review

ISSN: 2013-584X 2386-4885

Datum der Publikation: 2010

Titel der Ausgabe: EMPLEABILIDAD E INSERCIÓN PROFESIONAL DE LOS GRADUADOS EN DERECHO:EL ACCESO A LAS PROFESIONES DE ABOGADO Y PROCURADOR

Nummer: 1

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Revista de educación y derecho = Education and law review

Zusammenfassung

Students’ entry into university in Spain has traditionally been linked to the belief that the transition from secondary education to university education necessarily implies the ability to learn on one’s own. There was a widely accepted conception according to which students assumed a kind of absolute autonomy when they started their university studies, which meant that the teaching staff should not intervene in their learning process. This reality that we have experienced in Spain for many years is opposed to what is experienced at the university centres with the highest recognition and prestige worldwide, namely Oxford and Cambridge, where tutorship plays an essential role. It was consequently necessary to re-examine the true meaning of university tutorship in Spain and this is the great opportunity that the European Higher Education Area can offer to Spanish Universities. The reformulation of university education must include a transformation in teacher-student relationships, placing a particular emphasis on the Socratic dialogue which, in our view, is the core of the tutorial relationship and needs to be made compatible with the tutor’s professional authority with a view to achieve the right balance in that relationship. At present, university educators are considered to be effective if they help their students to identify their interests and prospects, accompanying them and guiding them so that they can achieve their academic aspirations and goals, and making it easier for them to develop competences which they are going to need as social beings in order to see themselves as an active part both in the group and in the university context as a whole. This is the framework in which the present research work has been carried out. Taking as a reference the perceptions, opinions and appraisals of tutors, our research had as its aim to analyse and assess the performance and reality of collaborative tutorial action at the University of Alicante, developed within the framework of the Tutorial Action Programme during the 2006-2007 academic year, the results of which lead to a clear conclusion: tutorial action represents a socialisation factor that supports and nourishes students throughout their academic experience at university. 

Bibliographische Referenzen

  • ALAÑÓN, M. T. (2000). Un modelo de acción tutorial en la Universidad Politécnica de Madrid. Madrid: Rugarte.
  • ÁLVAREZ, P. R. (2002). La función tutorial en la universidad. Una apuesta por la mejora de la calidad de la enseñanza. Madrid: EOS
  • ÁLVAREZ GONZÁLEZ, M. (2008). La tutoría académica en el Espacio Europeo de la Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 71-88.
  • ANDRÉS AUCEJO, E. (2009). Proyecto de Innovación Docente sobre Acción Tutorial Integral aplicada a los Estudios de Grado, Masters Oficiales de Postgrado y Programas Nacionales/Internacionales de Movilidad Universitaria. El modelo de la Facultad de Derecho de la Universidad de Barcelona. Revista Española de Docencia Universitaria RED-U, 3.
  • ANDRÉS AUCEJO, E. (2008). Informe cualitativo y cuantitativo de resultados sobre la Tutoría Universitaria desarrollada en la Licenciatura de Derecho de la Universidad de Barcelona (Cursos Académicos 2005-2006; 2006-2007; 2007-2008), en Simposio Internacional, versión digital. En La Acción Tutorial en la Universidad del Siglo XXI, RED-U.
  • BARAB, S. y ROTH, W. (2006). Curriculum-based ecosystems: supporting knowing from an ecological perspective. Educational Researcher, 35 (5), 3-13.
  • BHATTACHARJEE, Y. (2007). Postdoctoral training: NSF, NHI emphasizes the importance of mentoring. Science, 317, 1016.
  • BROWN, J. S., COLLINS, A. y DUGUID, P. (1989). Situated cognition and the culture of learning. Educational Researcher, 18 (1), 32-42.
  • BRUNER, J. S. (2002). Actos de significado: más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza.
  • CORIAT M. y SANZ, R. (2005). Orientación y tutoría en la Universidad de Granada. Universidad de Granada: Qualitas.
  • Declaración de La Sorbona. Declaración conjunta para la armonización del diseño del Sistema de Educación Superior. www.eees.ua.es/documentos/10_decl_sorbona1998.pdf Recuperado 15 marzo 2008.
  • DARLING-HAMMOND, L. (2007). The flat earth and education: how America’s commitment to equity will determine our future. Educational Researcher, 36 (6), 318-334.
  • DAY, C., SAMMONS, P. y GU Q. (2008). Combining qualitative and quantitative methodologies in research on teachers’ lives, work, and effectiveness: from integration to synergy. Educational Researcher, 37 (6), 330-342.
  • DESIMONE, L. (2009). Improving impact studies of teachers’ professional development: toward better conceptualizations and measures. Educational Researcher,38(3), 181- 199.
  • DEL RINCÓN, B. (2005). Tutoría universitaria en convergencia europea. Murcia: ICE.
  • ERCIKAN, K. y ROTH, W. M. (2006). What good is polarizing research into qualitative and quantitative? Educational Researcher, 35 (5), 14-23.
  • GARCÍA, J. (2005). Servicios de apoyo al desarrollo de la orientación y acción tutorial en los centros educativos. En M. Álvarez González y R. Bisquerra (coords.) Manual de orientación y tutoría (Formato CD-Rom). Barcelona: Praxis.
  • GOODLAND, S. (1995). Students as tutors and mentors. Londres: Kogan Page.
  • GORDON, E. y GORDON, H. (1990). Centuries of tutoring. A history of alternative education in American and Western Europe. Lanham: University Press.
  • GREENO, J. G. y MOORE, J. L. (1993). Situativity and symbols: Response to Vera and Simon. Cognitive Science, 17, 49–61.
  • HAACK, S. (2005). Trial and error: the supreme court’s philosophy of science. American Journal of Public Health, 95 (1), 66-73.
  • HUBER, G. y GÜRTER, L. (2003). AQUAD Seis para WINDOWS. Manual del Programa de análisis de datos cualitativos. Tübingen: Ingeborg Huber Verlag.
  • HUNDT, I. M. y KURZWEIL, J. (2007). Business office feature: Focus on diversity: Meaningful mentoring-Native American and Latino success history. Science, 318, 123-126.
  • LAVE, J., & WENGER, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. New York: Cambridge University Press.
  • LÁZARO MARTÍNEZ, A. (1997a). La función tutorial en la formación docente. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 28, 93-108.
  • LÁZARO MARTÍNEZ, A. (1997b). La acción tutorial de la función docente universitaria. En P. Apocada y C. Lobato, Calidad en la universidad: orientación y evaluación (pp. 71- 101). Barcelona: Laertes.
  • LÁZARO, A. (2002). La acción tutorial de la función docente universitaria. En V. Álvarez y A. Lázaro (coords.), Calidad de las universidades y orientación universitaria. Málaga: Aljibe, 249-282.
  • LEE, C. D. (2009). Historical evolution of risk and equity: interdisciplinary issues and critiques. Review of research in education, 33, 63-100.
  • LOBATO, C. (2003). Estrategias y recursos para el desarrollo de la acción tutorial en la Universidad. En P. Álvarez y H. Jiménez (eds.), Tutoría Universitaria. Tenerife: Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Laguna, 51-77.
  • LÓPEZ, E. y OLIVEROS, L. (1999). La tutoría y la orientación en la universidad. REOP, 10(17), 83-98.
  • MARTÍNEZ, M. A y SAULEDA, N. (2002). Las narrativas de los profesores: Una perspectiva situada. Alicante: Club Universitario.
  • MARTÍNEZ, M. A. y SAULEDA, N. (2008). Expansión acelerada del multiuniverso de la comunicación y creación de condiciones de posibilidad de educación. En M. L. Sevillano (ed.), Nuevas tecnologías en educación social. Madrid: McGrawHill, 287-311.
  • MARTÍNEZ, M. A., LOZANO, I. y SAULEDA, N. (2008). Diferenciación del conocimiento: la calidad de las interacciones en el aula en la era de la exuberancia de información. En G. Merma y F. Pastor (coords.). Aportaciones curriculares para la interacción en el aprendizaje. Alcoy: Marfil, 9-36.
  • MICHAVILA, F. y GARCÍA DELGADO (eds.) (2003). La tutorial y los nuevos modos de aprendizaje en la Universidad. Madrid: CAM-Cátedra UNESCO.
  • PFUND C. et al. (2007). The merits of training mentors. Science, 311, 473-474.
  • RODRÍGUEZ ESPINAR, S. (2004). Manual de tutoría universitaria. Barcelona: Octaedro.
  • RODRÍGUEZ MORENO, M. L. (2002). Hacia una nueva orientación universitaria. Barcelona: Edicions Universitat.
  • SFARD, A. (1998). On two metaphors for learning and the dangers of choosing just one. Educational Researcher, 27 (2), 4–13.
  • SHELLY, A y SIBERT, E. (1992). Qualitative Analysis: A Cyclical Process Assisted by Computer. En: Huber, G.L. (ed.), Qualitative Analyse: Coputereinsatz in der Sozialoforschung, pp.71-114. Munich: R. Oldenbourg Verlag.
  • ZABALZA, M. A. y CID, A. (2006). La tutoría en la universidad desde el punto de vista del profesorado. Bordón, 58 (2), 247-267.