Perfiles de inteligencia emocional y conducta social en adolescentes españoles
- Gázquez Linares, José Jesús
- Pérez Fuentes, María del Carmen
- Díaz Herrero, Ángela
- García Fernández, José Manuel
- Inglés Saura, Cándido J.
ISSN: 1132-9483
Année de publication: 2015
Volumen: 23
Número: 1
Pages: 141-160
Type: Article
D'autres publications dans: Psicología conductual = behavioral psychology: Revista internacional de psicología clínica y de la salud
Références bibliographiques
- Aguilar-Luzón, M. C. y Augusto, J. M. (2009). Relación entre inteligencia emocional percibida, personalidad y capacidad empática en estudiantes de enfermería. Behavioral Psychology/Psicología Conductual, 17, 351-364.
- Augusto, J. M., Pulido, M. y López-Zafra, E. (2010). Emotional intelligence and personality traits as predictors of psychological well-being in Spanish undergraduates. Social Behavior and Personality, 38, 783-794.
- Bar-On, R. (2000). Emotional and social intelligence: insights from the Emotional Quotient Inventory. En R. Bar-On y J. D. A. Parker (dirs.), The handbook of emotional intelligence (pp. 363-388). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
- Barrett, L. F., Gross, J., Conner, T. y Benvenuto, M. (2001). Knowing what you’re feeling and knowing what to do about it: mapping the relation between emotion differentiation and emotion regulation. Cognition and Emotion, 15, 713-724.
- Boyatzis, R. E., Goleman, D. y Rhee, K. (2000). Clustering competence in emotional intelligence: insights from the Emotional Competence Inventory (ECI). En R. Bar-On y D. A. Parker (dirs.), Handbook of emotional intelligence (pp. 343-362). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
- Brackett, M. A., Rivers, S. E., Shiffman, S., Lerner, N. y Salovey, P. (2006). Relating emotional abilities to social functioning: a comparison of self-report and performance measures of emotional intelligence. Journal of Personality and Social Psychology, 91, 780-795.
- Caruso, D. R., Mayer, J. D. y Salovey, P. (2002). Relation of an ability measure of emocional intelligence to personality. Journal of Personality Assessment, 79, 306-320.
- Ciarrochi, J. V., Chan, A. C. y Bajgar, J. (2001). Measuring emotional intelligence in adolescents. Personality and Individual Differences, 31, 1105-1119.
- Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Nueva York, NY: Academic Press.
- Contini, N., Coronel, P., Mejail, S. y Cohen Imach, S. (2011). Las habilidades sociales en adolescentes de 11 y 12 años de nivel socioeconómico alto. Un estudio preliminar. Revista Acta Psiquiátrica y Psicológica de América Latina. 57, 17-28.
- Denham, S. A., Blair, K. A., DeMulder, E., Levitas, J., Sawyer, K., Auerbach-Major, S. y Queenan, P. (2003). Preschool emotional competence: pathway to social competence. Child Development, 74, 238-256.
- Díaz-Castela, M., Hale, W., Muela, J., Espinosa-Fernández, L., Klimstra, T. y García-Lopez, L. (2013). The measurement of perceived emotional intelligence for Spanish adolescents with social anxiety disorder symptoms. Anales de Psicología, 29, 509-515.
- Elfenbein, H. A., Marsh, A. A. y Ambady, N. (2002). Emotional intelligence and the recognition of emotion from facial expressions. En L. F. Barrett y P. Salovey (dirs.), The wisdom in feeling: psychological processes in emotional intelligence (pp. 37-59). Nueva York, NY: Guilford.
- Extremera, N., Durán, A. y Rey, L. (2007). Perceived emotional intelligence and dispositional optimism-pessimism: analyzing their role in predicting psychological adjustment among adolescents. Personality and Individual Differences, 42, 1069-1079.
- Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2002). Relation of perceived emotional intelligence and health-related quality of life in middle-aged women. Psychological Report, 91, 47-59.
- Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2004). Inteligencia emocional, calidad de las relaciones interpersonales y empatía en estudiantes universitarios. Clínica y Salud, 15, 117-137.
- Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2005). Inteligencia emocional percibida y diferencias individuales en el metaconocimiento de los estados emocionales: una revisión de los estudios con el Trait Meta-Mood Scale. Ansiedad y Estrés, 11, 101-122.
- Fariña, F., Arce, R. y Novo, M. (2008). Neighborhood and community factors: effects on deviant behavior and social competence. The Spanish Journal of Psychology, 11, 78-84.
- Fernández-Berrocal, P. y Extremera, N. (2008). A review of trait meta-mood research. International Journal of Psychology Research, 2, 39-67.
- Fernández-Berrocal, P., Extremera, N. y Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological Reports, 94, 751-755.
- Fulquez, S. C., Alguacil, M. y Panellas, M. (2011). La atención emocional y la relación con la autoestima, la autoconfianza y las relaciones con los padres y con los pares: un estudio en adolescentes españoles y mexicanos. International Journal of Developmental and Educational Psychology. INFAD Revista de Psicología, 2, 403-412.
- Garaigordobil, M., Aliri, J., Martínez-Valderrey, V., Maganto, C., Bernaras, E. y Jaureguizar, J. (2013). Conducta antisocial: conexión con emociones positivas y variables predictoras. Apuntes de Psicología, 31, 123-133.
- Gilar, R., Miñano, P. y Castejón, J. L. (2008). Inteligencia emocional y empatía: su influencia en la competencia social en Educación Secundaria Obligatoria. SUMMA Psicológica UST, 1, 21-32.
- Gil-Olarte, P., Palomera, R. y Brackett, M. (2006). Relating emotional intelligence to social competence and academic achievement in high school students. Psicothema, 18, 118-123.
- Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. Nueva York, NY: Bantam.
- Gorostiaga, A., Balluerka, N. y Soroa, G. (2014). Evaluación de la empatía en el ámbito educativo y su relación con la inteligencia emocional. Revista de Educación, 364, 12-38.
- Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: an integrative review. Review of General Psychology, 2, 271-299.
- Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L. y Black, W. C. (1998). Multivariate data analysis (5ª ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
- IBM (2011). IBM SPSS statistics for Windows 20.0. Chicago, IL: Autor.
- Jiménez, M. I. y López-Zafra, E. (2011). Actitudes sociales y adaptación social en adolescentes españoles: el papel de la inteligencia emocional percibida. Revista de Psicología Social, 26, 105-117.
- Jiménez, M. I. y López-Zafra, E. (2013). Impacto de la inteligencia emocional percibida, actitudes sociales y expectativas del profesor en el rendimiento académico. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 11, 75-98.
- Kirchner, T. (1997). Evaluación del desarrollo psicosocial. En G. Buela-Casal y C. Sierra (dirs.), Manual de evaluación psicológica. Fundamentos, técnicas y aplicaciones (pp. 773-778). Madrid: Siglo XXI.
- Lopes, P. N., Brackett, M. A., Nezlek, J., Schütz, A., Sellin, I. y Salovey, P. (2004). Emotional intelligence and social interaction. Personality and Social Psychology Bulletin, 30, 1018-1034.
- Lopes, P. N., Salovey, P., Côté, S. y Beers, M. (2005). Emotion regulation ability and the quality of social interaction. Emotion, 5, 113-118.
- Lopes, P. N., Salovey, P. y Strauss, R. (2003). Emotional intelligence, personality, and the perceived quality of social relationships. Personality and Individual Differences, 35, 641-658.
- Mayer, J. D., Caruso, D. R. y Salovey, P. (1999). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence, 27, 267-298.
- Mayer, J. D. y Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? En P. Salovey y D. J. Sluyter (dirs.), Emotional development and emotional intelligence: educational implications (pp. 4-30). Nueva York, NY: Basic Books.
- Mayer, J. D., Salovey, P. y Caruso, D. (2000). Models of emotional intelligence. En R. J. Sternberg (dir.), Handbook of human intelligence (pp. 396-420). Nueva York, NY: Cambridge University Press.
- Mayer, J. D., Salovey, P. y Caruso, D. (2002). The Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test (MSCEIT), Version 2.0. Toronto: Multi-Health Systems.
- Palomera, R., Salguero, J. M. y Ruiz-Aranda, D. (2012). La percepción emocional como predictor estable del ajuste psicosocial en la adolescencia. Behavioral Psychology/Psicología Conductual, 20, 43-58.
- Pastor, D. A., Barron, K. E., Miller, B. J. y Davis, S. L. (2007). A latent profile analysis of college students’ achievement goal orientation. Contemporary Educational Psychology, 32, 8-47.
- Rey, L., Extremera, N. y Pena, M. (2011). Perceived emotional intelligence, self-esteem and life satisfaction in adolescents. Psychosocial Intervention, 20, 227-234.
- Ruiz-Aranda, D., Cabello, R., Salguero, J. M., Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2013). Programa INTEMO. Guía para mejorar la inteligencia emocional de los adolescentes. Madrid: Pirámide.
- Salguero, J. M., Fernández-Berrocal, P., Balluerka, N. y Aritzeta, A. (2010). Measuring perceived emotional intelligence in the adolescent population: psychometric properties of the Trait Meta Mood Scale. Social Behavior and Personality, 38, 1197-1210.
- Salguero, J. M., Fernández-Berrocal, P., Ruiz-Aranda, D., Castillo, R. y Palomera, R. (2011). Inteligencia emocional y ajuste psicosocial en la adolescencia: el papel de la percepción emocional. European Journal of Educational Psychology, 4, 143-152.
- Salguero, J. M., Palomera, R. y Fernández-Berrocal, P. (2012). Perceived emotional intelligence as predictor of psychological adjustment in adolescents: a 1-year prospective study. European Journal of Psychology of Education, 27, 21-34.
- Salovey, P., Mayer, J. D., Caruso, D. y Lopes, P. N. (2003). Measuring emotional intelligence as a set of abilities with the Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test. En S. J. Lopez y C. R. Snyder (dirs.), Positive psychological assessment: a handbook of models and measures (pp. 251-265). Washington, DC: American Psychological Association.
- Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S. L., Turvey, C. y Palfai, T. P. (1995). Emotional attention, clarity, and repair: exploring emotional intelligence using the Trait Meta-Mood Scale. En J. W. Pennebaker (dir.), Emotion, disclosure, and health (pp. 125-154). Washington, DC: American Psychological Association.
- Salovey, P., Stroud, L. R., Woolery, A. y Epel, E. S. (2002). Perceived emotional intelligence, stress reactivity, and symptom reports: further explorations using the Trait Meta-Mood Scale. Psychology and Health, 17, 611-627.
- Schutte, N. S., Malouff, J., Bobik, C., Coston, T., Greeson, C., Jedlicka, C., Rhodes, E. y Wendorf, G. (2001). Emotional intelligence and interpersonal relations. Journal of Social Psychology, 141, 523-536.
- Silva, F. y Martorell, M. C. (1995). BAS-3. Batería de socialización. Madrid: TEA.
- Steinberg, L. y Morris, A. S. (2001). Adolescent development. Annual Review of Psychology, 52, 83-110.
- Zavala, M. A. y López, I. (2012). Adolescentes en situación de riesgo psicosocial: ¿qué papel juega la inteligencia emocional? Behavioral Psychology/Psicología Conductual, 20, 59-75.