De la "actio" oratoria a la gestualidad medievalel triunfo del dominio "cuerpo" como marco para la expresión poética

  1. Marimón Llorca, Carmen
Journal:
Revista de Literatura Medieval

ISSN: 1130-3611

Year of publication: 2015

Issue: 27

Pages: 147-174

Type: Article

More publications in: Revista de Literatura Medieval

Abstract

Rhetoric had, from its earliest formulations, two operations related to the physical component of the construction of discourse: memory and actio. The actio, final phase in the development of speech, deals with the relationships that res and verba, thought and language, have with body experience. The aim of this work is to study the value given to gesture and body movement in the Middle Ages by researching the way these are treated in Castilian medieval texts –XII-XV–, if can be recognized traces of the rhetorical actio or they echo new forms or codes of practice. Despite the insistence of the church in the control of body and gesture, the evidence that is necessary to use them to communicate orally a message will lead to an attempt to ideological regulation. Again, the coexistence of literate and popular will lead to the coexistence, during the Middle Ages, of different communication models and semiotic systems, linguistics –Latin, Romance languages– and non linguistic –rhetorical actio, acting performance–, which, in the case of the Spanish Middle Ages, will end up in the art of clergy of the XIIIth and XIVth centuries.

Bibliographic References

  • M.ª Josep Cuenca y Joseph Hilferty, Introducción a la Lingüística cognitiva, Madrid, Ariel, 1999.
  • José Luis Cifuentes, Gramática cognitiva. Fundamentos críticos, Salamanca, Eudema, 1994
  • Iraide Ibarretxe-Antuñano y Javier Valenzuela (dirs.), Lingüística cognitiva, Barcelona, Anthropos, 2012,
  • Walter J. Ong, Oralidad y escritura, México, FCE, 20046 , pp. 72-73.
  • Carmen Marimón Llorca, «“La memoria de omne deleznadera es”: oralidad, textualidad y medios de transmisión en la Edad Media», en Dicenda, Cuadernos de Filología hispánica, 24 (2006), pp. 139-159.
  • Marie-Helene Marganne, «De la physiognomie dans l’Antiquité Grèco-Romaine», en Philippe Dubois, Rethoriques du corps, Bruxelles, De Boek Université, 1988
  • Antonio García Berrio, «Retórica como ciencia de la expresividad. (Presupuestos para una Retórica General)», en ELUA, 2 (1984), pp. 7-39
  • Nils Erik Enkvist, «Text and Discourse Linguistics, Rhetoric and Stylistics», en Teun van Dijk (ed.), Discourse and Literature, Amsterdam/Philadelphia, John Benjamins, 1985, pp. 11-38
  • Tomás Albaladejo Mayordomo, Retórica, Madrid, Síntesis, 1989
  • Antonio López Eire, Actualidad de la Retórica, Salamanca Hespérides, 1995
  • Joaquín Garrido Medina, Estilo y texto en la lengua, Madrid, Gredos, 1997
  • Mauricio Beuchot, La retórica como pragmática y hermenéutica, Barcelona Anthropos, 1998.
  • Fernando Poyatos, La comunicación no verbal, Madrid, Istmo, 1994, p. 61, 3 vols. 8 Ibid., pp. 77-78
  • Flora Davis, La comunicación no verbal, Madrid, Alianza, 2000
  • Maurice Merleau-Ponty, Fenomenología de la percepción, Barcelona, Península, 1975
  • John Laver and Janet Mackenzie, «Unifiying principles in the description of voice, posture and gesture», en Christian Cavé, Isabelle Guaïtella et Serge Santi (eds.), Oralité et Gestualitè: Interactions et comportements multimodaux dans la communication, Paris, L’Harmattan, 2001, pp. 15-16
  • Philipe Banyard, Introducción a los procesos cognitivos, Barcelona, Ariel, 1995 y Friederich Ungerer, An Introduction to Cognitive Linguistics, London, Longman, 1997.
  • Marco Tulio Cicerón, El Orador, edición española de Eustaquio Sánchez Salor, Madrid, Alianza, 1991
  • M. F. Quintiliano, Institutio Oratoria, edición de M. Winterbottom, Oxford, Oxford University Press, 1990, 2 vols.
  • Quintiliano, Instituciones oratorias, traducción de Ignacio Rodríguez y Pedro Sandier, Madrid, Hernando, 1942, 2 vols.
  • Heinrich Lausberg, Manual de Retórica literaria, Madrid, Gredos, 19994 , vol. 1, p. 66.
  • Jody Enders, «On Miming and Signing: The Dramatic Rhetoric of Gesture», en Clifford Davison (ed.), Gesture in Medieval Drama and Art, Michigan, Medieval Institute Publications, 2001,