Medios online y publicidad. Perfiles profesionales en educación superior

  1. Papí-Gálvez, Natalia 1
  2. López-Berna, Sonia 1
  1. 1 Universidad de Alicante (España)
Journal:
Vivat Academia

ISSN: 1575-2844

Year of publication: 2011

Issue: 117

Pages: 672-700

Type: Article

DOI: 10.15178/VA.2011.117E.672-700 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Vivat Academia

Abstract

The technological changes in the information society, with special attention to the Internet, also affect the educational system. This is particularly significant in those degree studies with defined professional profiles that use the media to reach their audiences, such as the Advertising and Public Relations.This raises an exploratory study intended to find out whether the current educational offerings include skills related to professional profiles about online media. Definitions and competencies of profiles focused on online media (eg Community Manager, SEO, SEM) are used and other widely known by the advertising industry (online planner). The research focuses on the five Spanish universities with more students in studies of advertising and public relations: UCM, RJC, UVA, AU and UOC. We analyze the degree courses still in force, masters and doctorate. All of them are directly related to advertising and public relations. The results allow to evaluate both the information available as educational opportunities for learning the skills of these profiles in the framework of the European Space for Higher Education.

Bibliographic References

  • AERCO. (2009). La función del Community Manager. Madrid: Autor.
  • AIMC. (2011). Resumen general EGM, de octubre 2010 a mayo 2011. Madrid: Autor.
  • ANECA. (2004). Libro Blanco. Títulos de Grado en Ciencias de la Información. Madrid: Autor.
  • Castells, M. (2000). Internet y la Sociedad en red. Conferencia de Presentación del Programa de Doctorado sobre la Sociedad de la Información y el Conocimiento. Universitat Oberta de Catalunya.
  • González, J. & Wagenaar, R. (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Informe Final. Fase Uno. Universidad de Deusto y Universidad de Groningen. Bilbao.
  • IAB-SPAIN. (2010). Observatorio del mercado laboral de los profesionales del marketing, la comunicación y la publicidad digital. 1ª Oleada. Recuperado el 20 de junio de 2011, de
  • http://www.iabspain.net/ver.php?mod=noticias&identificador=100.
  • IAB-SPAIN. (2011). Observatorio del mercado laboral de los profesionales del marketing, la comunicación y la publicidad digital. 2ª Oleada. Recuperado el 20 de junio de 2011, de
  • http://www.iabspain.net/ver.php?mod=noticias&identificador=100.
  • INFOADEX. (2008). Resumen. Estudio infoadex de la inversión publicitaria en España 2008. Madrid: Autor.
  • INFOADEX. (2011). La inversión publicitaria gestionada en 2010 por las agencias de publicidad y las agencias de medios. Madrid: Autor.
  • Kaplan, A. M. & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1): 59-68.
  • MEC. (2007). Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. BOE, 260: 44037-44048.
  • MECD. (2003). La integración del sistema universitario español en el espacio europeo de enseñanza superior. Documento- Marco. Recuperado el 20/05/2011, de
  • http.//www.eees.ua.es/conferencias/Documento-Marco_10_Febrero.doc.
  • TCANALYSIS (2011): El uso de las redes sociales en España. Recuperado el 20 de mayo de 2011, de http://www.tcanalysis.com/2011/03/22/infografia-sobre-el-uso-de-lasredes-sociales-en-espana/.