Dramaturgos y guionistasRicardo López Aranda y Alfredo Mañas

  1. Juan A. Ríos Carratalá
Revista:
Don Galán: revista de investigación teatral

ISSN: 2174-713X

Ano de publicación: 2013

Número: 3

Páxinas: 37-41

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Don Galán: revista de investigación teatral

Resumo

Ricardo López Aranda and Alfredo Mañas are two playwrights belonging to the realist group that, alter promising beginnings, saw their dramatic careers interrupted. The article analyses their first plays and the corresponding film adaptations, which followed opposite paths with a different response on the public’s side. From that experience, both playwrights could continue their creative work. However, their role as scriptwriters and adaptors allowed them to contact with the public. On this side, we can specially mention the adaptations of Benito Pérez Galdós’ novels, being Fortunata y Jacinta the best-known since it has been adapted to the cinema, the television and the theatre.

Referencias bibliográficas

  • ANTÓN SÁNCHEZ, Laura (2000), César Fernández-Ardavín: Cine y autoría, Madrid, Egeda.
  • GALA, Antonio (2000), Ahora hablaré de mí, Barcelona, Planeta.
  • GARCÍA PASCUAL, Raquel (2007), “La dramaturgia del muñeco en la posguerra española: semiología de la obra de Alfredo Mañas”, Crítica Hispánica, XXIX, nº 1-2, pp. 73-94.
  • GÓMEZ MESA, Luis (1978), La literatura española en el cine nacional (Documentación y crítica), Madrid, Filmoteca Nacional.
  • GRAU, Jordi (2002), Alfredo Mañas, un aragonés en la corte del uno y también del otro, Zaragoza, Diputación Provincial de Zaragoza.
  • HUERTA CALVO, Javier (coord.) (2003). Historia del teatro español, Madrid, Gredos.
  • LÓPEZ ARANDA, Ricardo (1993), Fortunata y Jacinta, Santander, Festival Internacional de Santander.
  • LÓPEZ ARANDA, Ricardo (1998), Obras escogidas, Madrid, Asociación de Autores de Teatro, 2 vols.
  • MARISCAL, Ana (1984), Cincuenta años de teatro en Madrid, Madrid, Avapiés.
  • MOLERO MANGLANO, Luis (1974), Teatro español contemporáneo, Madrid, Editora Nacional.
  • MUÑOZ CÁLIZ, Berta (2001), “Las subversivas S.L.: una obra prohibida de Ricardo López Aranda”, Teatro, nº 13-14, pp. 257-265.
  • NAVARRETE, Ramón (2003), Galdós en el cine español, Madrid, T&B Editores.
  • PASTOR, Ernesto J. (2005), Conversaciones con Angelino Fons: la necesidad de la memoria, Murcia, Universidad de Murcia.
  • PÉREZ PERUCHA, Julio (ed.), (1997), Antología crítica del cine español, 1906-1995, Madrid, Cátedra-Filmoteca Española.
  • RÍOS CARRATALÁ, Juan A. (1997), Lo sainetesco en el cine español, Alicante, Servicio de Publicaciones de la UA.
  • RÍOS CARRATALÁ, Juan A (2003), Dramaturgos en el cine español, 1939-1975, Alicante, Servicio de Publicaciones de la UA.
  • RÍOS CARRATALÁ, Juan A (2013), Usted puede ser feliz, Barcelona, Ariel.
  • SÁINZ DE ROBLES, Federico C. (ed.) (1962), Teatro español, 1960-1961, Madrid, Aguilar.
  • SÁINZ DE ROBLES, Federico C. (1963), Teatro español, 1961-1962, Madrid, Aguilar.
  • TORRES NEBRERA, Gregorio (1996), “Rodríguez Buded: un dramaturgo en la tragicomedia realista”, en M.J. Ramos Ortega y A.S. Pérez Bustamante (eds.), Literatura española alrededor de 1950. Panorama de una diversidad, Cádiz, Universidad, pp. 71-112.
  • VILLAR SANTAMARÍA, Arturo (2003). Int. a Ricardo López Aranda, Biografía secreta, Santander, Universidad de Cantabria.
  • VILLAR SANTAMARÍA, Arturo (2007), La espera sin esperanza en el teatro de Ricardo López Aranda, Madrid, el autor.
  • www.lopez-aranda.com [última consulta 18-X-2012].