Educación literaria, pensamiento crítico y conciencia ética: La composición, de Antonio Skármeta

  1. Llorens García, Ramón F.
  2. Terol Bertomeu, Sara
Journal:
América Sin Nombre

ISSN: 1577-3442 1989-9831

Year of publication: 2015

Issue Title: Te voy a contar un cuento. Sobre la literatura infantil y juvenil en América Latina

Issue: 20

Pages: 102-109

Type: Article

DOI: 10.14198/AMESN.2015.20.09 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

More publications in: América Sin Nombre

Sustainable development goals

Abstract

This study attends to the contributions to the academic literary canon of the illustrated album titled «La Composición» by Antonio Skármeta, with illustrations by Alfonso Ruano, one of the Chilean children's literature essential works which deals with topics such as dictatorship and repression. This literary work, with a distinctive historical nature, benefits the reader's reflection due to the reality reflected on it, and the symbolism of the element by which it is conformed. Both the account and the illustrations lead the reader to get involved in the story, feeling the characters' fear, sadness, and affection as their own.

Bibliographic References

  • Bannura-Spiga, Maria Grazia. «El juego y el deseo en la obra de A. Skármeta,». Inti: Revista de literatura hispánica. I: 24, (1986): 154-161. Available at: http://digitalcommons.providence.edu/inti/vol1/iss24/12
  • Cherryholmes, Cleo H. Poder y crítica. Investigaciones postestructurales en educación. Barcelona: Pomares-Corredor, 1999.
  • González Cabezas, María José. «Literatura infantil chilena y dictadura ¿un silencio elocuente?» En el País de Nunca Jamás: narrativas de infancia en el cono sur. Jornadas de Estética-PUC, 2013.
  • Lira, Constanza. Skármeta: La inteligencia de los sentidos. Santiago de Chile: Dante, 1985.
  • Mata, Juan. «Ética, literatura infantil y formación literaria. Impossibilia, 8, (2014): 104-121.
  • Medina Meléndez, Diana. Literatura y cine en Venezuela. Tesis doctoral defendida en la Universidad Autónoma de Barcelona, 2006.
  • Mendoza Fillola, Antonio. El intertexto lector. El espacio de encuentro de las aportaciones del texto con las del lector. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha, 2001.
  • Millares Martín, Selena. «La trayectoria narrativa de Antonio Skármeta: un viaje hacia la luz». Pliegos de la Insula Barataria: revista de creación literaria y de filología, 3, (1996): 213-218.
  • Nussbaum, Martha. El conocimiento del amor. Ensayos sobre filosofía y literatura. Madrid: A. Machado Libros, 2005.
  • Nussbaum, Martha. El cultivo de la humanidad. Una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Barcelona: Espasa Libros, 2005.
  • Parra, Nicolás. «Rorty y la paradójica relación entre estética y política». Revista de Estudios Sociales, 35 (2010): 78-87.
  • Peña, Manuel. «Cinco hitos de la literatura infantil chilena». Beatriz Helena Robledo, Hitos de la literatura infantil y juvenil iberoamericana. Madrid: SM, 2013, 57-72.
  • Rorty, Richard. Contingencia, ironía y solidaridad. Barcelona: Paidós, 2001.
  • Skármeta, Antonio: «Cuando la ficción nace del infierno». La Nación (8 de abril de 2001): 8.
  • Skármeta, Antonio. «Antonio Skármeta visto por si mismo». La Nación (8 de abril 2001): 8.
  • Skármeta, Antonio. «La composición». Araucaria de Chile, 2, (1978): 191-199.
  • Skármeta, Antonio y Alfonso Ruano. (2000). La composición. Caracas: Ekaré, 2000.
  • Uribe, Verónica. «Entrevista a Antonio Skármeta». Caracas: Ekaré, 2010. Obtenido de http://edicionesekare.blogspot.com.es/2012/11/el-sentido-de-la-humano.html
  • Vásquez Rocca, Adolfo. «Rorty: pragmatismo, ironismo liberal y solidaridad». Polis [En línea], 11 (2005): 1-11. URL : http://polis.revues.org/5881 ; DOI : 10.4000/polis.5881