Tratamiento de textos para mejorar la comprensión lectora en alumnos con deficiencias auditivas

  1. Saquete Boró, Estela
  2. Vázquez, Sonia
  3. Lloret Pastor, Elena
  4. Llopis Pascual, Fernando
  5. Gómez, José Manuel
  6. Mosquera López, Alejandro
Journal:
Procesamiento del lenguaje natural

ISSN: 1135-5948

Year of publication: 2013

Issue: 51

Pages: 231-234

Type: Article

More publications in: Procesamiento del lenguaje natural

Abstract

This project is focused on textual treatment in Spanish in order to reduce language barriers that hinder hearing impaired people from reading comprehension, or even people learning a new language. This paper describes the methodology used to face the different problems related to the proposed objective, as well as the working hypothesis and partial tasks and objectives achieved

Bibliographic References

  • Alegría, J., & Leybaert, J. (1985). Adquisición de la lectura en el niño sordo: un enfoque psicolingüístico. Investigación y Logopedia.
  • Asensio, M., & Carretero, M. (1989). La lectura en los niños sordos. Cuadernos de pedagogía 174.
  • Berent, G. (1996). The acquisition of English Syntax by Deaf Learners. Handbook of Second Language Acquisition, 469-506.
  • Duchnowsku, P., Lum, D., Krause, J., Sexton, M., Bratakos, M., & Braida, L. (2000). Development of speechreading supplements based on automatic speech recognition. IEEE Trans Biomed Eng. 47(4), 487-496.
  • Ferrández Mora, J. A. (1989). La lectura en el corriculum escolar del niño sordo. Rev. Logop Fon Audiol, IX. Ferrer Manchón, A. (2001). La comprensión lectora en personas sordas adultas y el acceso a la Universidad. ISAAC 2001: Odisea de la Comunicación. Segundas Jornadas sobre comunicación Aumentativa y Alternativa.
  • Herrera, V. (2003). Desarrollo de habilidades lectoras en sujetos sordos signates, a partir del uso de código dactílicos. Tesis doctoral no publicada.
  • King, C., & S.P., Q. (1985). Reading and Deafness. Collegue Hill Press.
  • LaSasso, C., & Davey, B. (1987). The relationship between lexical knowledge and reading comprehension for prelingually, profoundly hearing impaired students. The Volta Review 89, 211-220.
  • Mies, B. (1992). El léxico en la comprensión lectora: Estudio de un grupo de alumnos sordos adolescentes. Rev. Logop., Fon., Audiol., Vol. XII.
  • Olivé, M. J. (2009). La lectura: una necesidad para la inclusión social y la democracia. Separata del Manifiesto PIAPAS. Confederación española de familias de personas sordas.
  • Parton, B. (2005). Sign language recognition and lanslation: a multidisciplined approach from the field of the artificial intelligence. J. Deaf Stud Deaf Educ.
  • Paul, P., & Gustafson, G. (1991). Hearingimpaired students' comprenhension of higfrequency multi-meaning words. Remedial and special education, 12, 52-62.
  • Stockseth, D. R. (2002). Comprensión de la sintaxis española por lectores sordos chilenos. Revista Signos, v. 35.
  • Wu, C., Chiu, Y., & Guo, C. (2004). Text generation from Taiwanese Sign Language using PST-based language model for augmentative communication. IEEE Trans Neural Syst. Rehabil Eng., 12(4).